مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد

رویکردهای سیاسی در صدا و سیما، اختلاف وزارت ارتباطات و مجلس، انتقادات مجلسی‌ها از توافق ایران و آژانس و تصمیمات جدید کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ششم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «قطع صدای سخنگوی دولت از رسانه ملت!» به بررسی رویکردهای سیاسی در صدا و سیما پرداخت و نوشت: درحالی‌که سازمان صداوسیما وظیفه دارد تمامی اخبار و رویدادهای مربوط را بدون عینک جناحی در معرض دید عموم قرار دهد، پس از کم‌لطفی این رسانه به آیت‌الله سیدحسن خمینی و معصومه ابتکار، روز گذشته شاهد قطع سخنان سخنگوی دولت بودیم. تکرار و توالی این رویدادها شائبه برخورد سیاسی در این رسانه را با افزایش مواجه کرد.

واژه ملی در ترکیباتی مانند منافع ملی، مصالح ملی، اقدام ملی و خصوصاً رسانه ملی، نشان‌دهنده آن است که اقدام در تمامی این زمینه‌ها باید بدون در نظر گرفتن رویکردهای جریانی و سیاسی موجود انجام گیرد. وجود تحزب، تضارب آرا و مواضع مختلف در یک جامعه اجتناب‌ناپذیر است اما برخی مسائل نیازمند عزمی جدا از اختلافات موجود است تا کشور بتواند با ثبات بیشتر به روندهای رو به اصلاح خود ادامه دهد. با وجود این یکی از محل‌های استفاده از کلمه «ملی» سال‌هاست که مورد اختلاف جریانات سیاسی قرار گرفته است. صداوسیمای ملی یکی از ملزومات اداره کشور برای اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادها به مردم است.

به همین سبب این نهاد باید بدون در نظر گرفتن مصالح جناحی برخی افراد و تا حد ممکن خالی از داوری سیاسی همه اخبار را در حوزه‌های گوناگون پوشش دهد. با این وجود صداوسیما در برخی مقاطع با اقداماتی خلاف آنچه در عرف سیاسی بی‌طرفانه دانسته می‌شود، مقدمات افزایش التهاب سیاسی را فراهم کرده است. روز گذشته سخنان سخنگوی دولت توسط صداوسیما در پخش زنده تلویزیونی در زمان توضیح درباره نحوه توافق میان ایران و آژانس، قطع شد.

مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد» به بررسی اختلاف وزارت ارتباطات و مجلس پرداخت و نوشت: مصوبه مجلس درباره افزایش مالیات اپراتورهای تلفن همراه با اختلاف تفسیر میان دولت و مجلس همراه شده است. مجلس می‌گوید این مصوبه باعث افزایش کیفیت اینترنت و همچنین مانع افزایش قیمت آن می‌شود اما وزارت ارتباطات می‌گوید مجلس برای افزایش درآمد صداوسیما این مصوبه را تصویب کرده باعث گران شدن اینترنت می‌شود.

به گزارش فرارو، بر اساس این مصوبه، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن به طور انحصاری برعهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) صدا و سیما است.

رضا خواه عضو کمیسیون تلفیق مجلس امروز تاکید کرد که این مصوبه باعث افزایش نرخ اینترنت نمی‌شود و اپراتورها نباید اینترنت را در سال آینده گران کنند. رضا خواه همچنین گفته این مصوبه برای تقویت زیرساخت‌هاست اما متن مصوبه نشان می‌دهد درآمد حاصله به صداوسیما داده می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود متن مصوبه مجلس را منتشر کرد و نوشت: مجلس برای تأمین هزینه‌های صداوسیما، اینترنت را سال آینده گران می‌کند. او تاکید کرد که توسعه اینترنت در روستاها هم متوقف می‌شود. وزیر ارتباطات درباره تصویب این پیشنهاد در مجلس هشدار داده بود اما هشدار او کارگر نبود.

در همین رابطه حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات نیز با انتشار توئیتی نوشت: «با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد.» او افزود: درآمد اپراتورها مستقیماً به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتماً با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد. در واقع دولت می‌گوید مصوبه مجلس روی کاغذ این منابع را برای توسعه زیرساخت اختصاص داده است، عملاً این منابع به دست دولت نمی‌رسد بلکه در اختیار صداوسیما قرار می‌گیرد.

مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «‌برخورد صریح با بهارستان» به بررسی انتقادات مجلسی‌ها از توافق ایران و آژانس پرداخت و نوشت: دیروز، آغاز وضعیت تازه نحوه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بود. وضعیت تازه‌ای که البته در نتیجه مصوبه مجلس شورای اسلامی دراین‌باره ایجاد شده اما هیچ‌کس را به اندازه مجلسی‌ها ناراضی نکرده است. طبق توافق ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی از دیروز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد اما ایران اطلاعات ضبط‌شده را به مدت سه ماه نگه خواهد داشت تا درصورتی‌که تحریم‌ها برداشته و مسیر دیپلماسی دوباره باز شد، این سه ماه اطلاعات به آژانس تحویل داده شود. مجلسی‌ها دوشنبه انفجاری از نارضایتی داشتند و تا تهدید به شکایت و پیگیری ماجرا از قوه قضائیه هم پیش رفتند. اما دیروز صبح به نظر می‌رسید اعتراضات اهالی بهارستان به جایی نخواهد رسید و همین مسیر که فرصت نجات برجام را ایجاد می‌کند، طی خواهد شد. وزیر خارجه دیروز نیز در یک سخنرانی، به این انتقادات پاسخ داد. البته موضع‌گیری‌های دیگر طرف‌های برجام نیز ادامه داشت.

وزیر امور خارجه دیروز درباره اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: «از صبح امروز این قانون اجرا شده است». به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران ادامه داد: «ما از ۲۷ بهمن به‌صورت رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفندماه قانون مجلس دراین‌باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از صبح امروز آغاز شده است». وزیر امور خارجه درباره سفر گروسی، مدیرکل آژانس به ایران گفت: «آقای گروسی به ایران آمد تا ترتیباتی را جهت اجرای قانون داشته باشیم؛ به توافقاتی در این رابطه رسیدیم و اصل این توافق بر این است که نوارهایی که از برنامه‌های هسته‌ای ما ضبط می‌شوند که هیچ‌گاه به‌صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شد بلکه به‌طور روزانه و هفتگی ارائه می‌شد از این به بعد نگهداری می‌شود و در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد؛ البته اجرای پادمان ادامه پیدا می‌کند».

مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «جنجال اینترنت و بودجه صدا و سیما» به بررسی تصمیمات جدید کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: با وجود تصویب اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰، حواشی آن همچنان ادامه دارد، به خصوص بودجه نهادها و سازمان‌هایی که تقریباً عملکرد مثبت یا فراجناحی نداشته و بارها به دلیل رویکردی یک‌طرفه و یک‌جانبه مورد انتقاد قرار گرفتند؛ صدا و سیما مهم‌ترین سازمانی است که در چند سال اخیر جنجال‌های فراوانی داشته است. این جنجال‌ها با افزایش ۲۴ درصدی و ۹۳۴ میلیارد تومانی بودجه‌اش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری، بیشتر هم شد. بر اساس لایحه بودجه سال آینده «سهم سازمان صدا و سیما از کل ۳,۳۸۱ میلیارد تومان اعتبار برای فصل رسانه، ۲,۸۳۵ میلیارد تومان است.

افزون بر این اعتباری بالغ بر ۲,۸۵۰ میلیارد تومان نیز به عنوان درآمد اختصاصی برای این سازمان در نظر گرفته شده است که نسبت به بودجه سال جاری افزایشی ۳۰ درصدی داشته است. این رقم برای سال جاری ۱,۹۱۵ میلیارد تومان بود.» اما این پایانی بر بودجه و البته پول‌های واریزی به این سازمان عریض و طویل نیست. بر اساس آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده، در سال آینده مالیات اپراتورهای تلفن همراه با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی سه هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در اختیار برخی دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما قرار گیرد.

البته که این مالیات را اپراتورها نمی‌پردازند و روی قیمت خدمات خود «سرشکن» می‌کنند. افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها آن هم در شرایطی که کرونا مدارس، دانشگاه و اغلب کسب و کارها را مجازی کرده و استفاده از اینترنت را افزایش داده، تنها به افزایش بار مالی بیشتر بر استفاده‌کنندگان اینترنت می‌انجامد. موضوعی که به نظر می‌رسد برای نمایندگان آن‌گونه که باید، مهم نیست. اما سوال اساسی شاید این باشد که صدا و سیما که فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را که برای افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت مورد نیاز است آزاد نمی‌کند؛ چرا باید واریزی بابت تولید و محتوا در شبکه مجازی در اختیار بگیرد؟

مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «آغاز شمارش معکوس برای آزادی مأرب، قلب اقتصادی یمن» نوشت: یک منبع میدانی شامگاه دوشنبه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به زودی بر استان مأرب کاملاً مسلط می‌شوند. این منبع گفت: «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ساعات گذشته و پس از گذشت حدود دو هفته عملیات نظامی مستمر، … محاصره شهر [مأرب] را از همه جهت‌ها به اتمام رساندند و خط ارتباطی میان این استان و استان حضرموت (شرق مأرب) نیز زیر آتش قرار دارد.»

این منبع در ادامه افزود: «پس از سیطره کامل بر همه بلندهای مشرف بر شهر مأرب، پاک‌سازی مأرب از عناصر سازمان القاعده و دیگر مزدوران متجاوز، تنها مسئله زمان مطرح است».
این اظهارات پس از آن صورت گرفت که منابع خبری از تسلط ارتش یمن بر برخی بلندی‌های راهبردی استان مأرب خبر داده بودند.

استان مأرب در مرکز یمن و شرق استان صنعاء قرار دارد و با توجه به اینکه مقدار زیادی از نفت و گاز یمن در این استان مرکزی استخراج می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر، آن را قلب اقتصاد یمن می‌نامند.

سقوط مرکز این شهر به دست نیروهای دولت نجات ملی (صنعا)، ضربه سختی به دولت «منصورهادی» رئیس‌دولت مستعفی یمن، وارد خواهد کرد. منصورهادی از حمایت ریاض برخوردار است.

دو هفته قبل و در پی جدی شدن آزاد سازی شهر مأرب، گروه‌های تروریستی داعش و القاعده رسماً اعلام کرده بودند که در مأرب علیه انقلابیون و ارتش یمن وارد نبرد خواهند شد.
کشورها و سازمان‌های غربی پس از مشاهده پیشروی گسترده انصارالله در مأرب، خواستار توقف جنگ در مأرب شدند! جنبش انصارالله نیز در مقابل، این موضع غرب را ترفندی برای توقف پیشروی انقلابیون اعلام کرده است.

پیشروی انصارالله در مأرب، صدای شورای همکاری خلیج‌فارس را هم درآورد. به گزارش خبرگزاری فارس، «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، شامگاه دوشنبه گفت که باید حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب متوقف شود.

الحجرف افزود، جامعه بین‌الملل باید به «حوثی‌ها» (جنبش انصارالله) اعمال فشار کند تا حملات خود را به مأرب متوقف کنند. وی بدون اظهارنظر درباره جنایات ائتلاف متجاوز سعودی و عناصر «الاصلاح» در مأرب، ادعا کرد که این شورا از یمن و برقراری امنیت و ثبات در آن حمایت می‌کند.

این مسئول شورای همکاری در تماس «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن، این اظهارات را مطرح کرد و طرفین مدعی شدند که تلاش برای «پیشبرد راهکار سیاسی برای حل بحران یمن» را بررسی کردند.

مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد

کد خبر 477238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.