حس بویایی بهبودیافتگان کرونا چه زمانی باز می‌گردد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازگشت حس بویایی بهبودیافتگان کرونا ممکن است بیش از پنج ماه طول بکشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا مشخص شد که افراد پس از آلوده شدن به این ویروس حس بویایی خود را از دست می‌دهند. این مشکلی است که در بسیاری از بیماری‌های عفونی رایج بوده، اما شدت آن در بیماری کووید_۱۹ بسیار شدیدتر است.

علاوه بر این مدت زمان ماندگاری این عارضه در بیماری کووید_۱۹ بیشتر از دیگر بیماری‌های عفونی است. از دست دادن حس بویایی می‌تواند زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است درصد کمی از بهبودیافتگان بیماری کووید_۱۹ برای همیشه با این مشکل مواجه باشند، اما این موضوع هنوز به طور قطعی ثابت نشده است.

گروهی از محققان به منظور بررسی مدت زمان لازم برای بازگشت حس بویایی و چشایی بهبودیافتگان کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات پزشکی بیش از ۸۰۰ نفر از کادر درمان را که پیش از این به بیماری کووید_۱۹ مبتلا شده بودند ارزیابی کردند.

افراد شرکت کننده در این مطالعه پنج ماه پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، یک پرسشنامه آنلاین و آزمایش خانگی انجام دادند تا حس بویایی و چشایی خود را بسنجند. طی انجام این مطالعه ۵۸۰ نفر حس بویایی خود را از دست دادند از این تعداد ۲۹۷ نفر (۵۱ درصد) اعلام کردند که حس بویایی آن‌ها با گذشت پنج ماه از مبتلا شدن به بیماری کووید_۱۹ بازنگشته است.

نتایج آزمایش خانگی نشان داد که ۱۷ درصد افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کرونا برای همیشه حس بویایی خود را از دست دادند علاوه بر این ۵۲۷ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه حس چشایی خود را از دست دادند که از این تعداد ۳۸ درصد آن‌ها اعلام کردند که حس چشایی آن‌ها پس از گذشت پنج ماه بازنگشته است.

نتایج آزمایش خانگی نشان داد که ۹ درصد افراد برای همیشه حس چشایی خود را از دست دادند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از دست دادن حس بویایی و چشایی در کنار خستگی و مه مغزی، جزء علائم کرونای طولانی مدت است. هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که عوارض ناشی از کرونای طولانی مدت را چگونه می‌توان درمان کرد.

محققان معتقد هستند که بهترین روش برای پیشگیری از بروز این مشکلات، پیشگیری از بروز بیماری کووید_۱۹ است که تنها از طریق رعایت اقدامات پیشگیرانه و دریافت واکسن امکان‌پذیر است.

کد خبر 477207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.