ابتکار صلح آمریکا در افغانستان به بن‌بست رسیده است

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: ابتکار صلح ایالات متحده در افغانستان به بن‌بست رسیده و نیاز است که ابتکار جدید از سوی مابقی کشورها مطرح شود.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد طرح روسیه برای برقراری صلح در افغانستان اظهار کرد: ابتکار آمریکا در زمان ترامپ برای برقراری صلح در افغانستان، باعث انعقاد توافقاتی بین ملابرادر، رهبر هیئت گفت‌وگو کننده طالبان و زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان شد، اما پس از پیروزی جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این مذاکرات متوقف شد؛ زیرا دولت بایدن در حال بررسی دقیق‌تر روند مذاکرات است و هنوز موضع مشخصی در ارتباط با آن اتخاذ نکرده است.

وی افزود: دولت بایدن قصد دارد در روند مذاکرات صلح افغانستان و مفاد توافقنامه تغییراتی لحاظ کند؛ زیرا رویکرد دولت جدید آمریکا با سیاست‌های دولت ترامپ متفاوت است، اما ابتکار صلح ایالات متحده در افغانستان به بن بست رسیده و نیاز است که ابتکار جدید از سوی مابقی کشورها مطرح شود.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارد که صلح در افغانستان به کشورهای همسایه و صاحب نفوذ در آن مربوط می‌شود؛ بر اساس رویکرد ایران، کشورهای همسایه کابل باید فضای مذاکرات بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان را فراهم کنند و با ارائه راه حل سیاسی به این مناقشات پایان دهند.

ملازهی یادآور شد: روسیه اخیراً طرحی مبنی بر نحوه برقراری صلح در افغانستان ارائه کرده و دیدارهایی را با مقامات طالبان و دولت مرکزی کابل داشته است. با توجه به اینکه ابتکار آمریکا در افغانستان ناکام مانده، روسیه می‌تواند ابتکار صلح را به دست گیرد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه می‌داند در صورتی که جنگ‌های داخلی در افغانستان بین طالبان و دولت مرکزی دوباره آغاز شود، نیروهای آمریکایی از تصمیم خود مبنی بر خروج از کابل صرف نظر خواهند کرد؛ بنابراین کشورهای منطقه و روسیه دنبال برقراری صلح در افغانستان هستند.

کد خبر 477203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.