راه‌اندازی شهرک مشاغل کارگاهی زرین‌شهر اندر خم یک کوچه

سد معبر و غرش اره و چکش تعمیرکاران و جوشکاران در دل بافت شهری موضوعی است که سال‌ها آرامش شهروندان شهرهای مختلف ایران را سلب کرده و مردم خواستار برچیده شدن مشاغل مزاحم و انتقال آنها به بیرون از بافت مسکونی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زرین شهر نیز طی سالیان اخیر از این معضل در امان نبوده و افزایش نارضایتی مردمی از فعالیت مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم شهری در بافت مسکونی این شهر شد بر همین اساس مسئولان را بر آن داشته تا با راه‌اندازی شهرک ویژه مشاغل مزاحم، برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

مدیریت شهری در مسیر انتقال مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم، زمینی را در خارج از بافت مسکونی در نظر گرفت، اما به دلیل برخی مباحث اجرای این پروژه مهم چهار سال متوقف شد. با شروع فعالیت مدیریت شهری در دوره پنجم این پروژه جان دوباره گرفت و پیشرفت قابل قبولی داشت، اما علی‌رغم فعالیت‌های عمرانی و تلاش‌ها، برای تأمین زیرساخت‌های لازم همچون اتصال شبکه برق شهرک به شبکه اصلی و فروش انشعاب به متقاضیان محقق نشده است که این مسئله سبب بروز گلایه اصناف مختلف و همچنین شهروندان شده است.

«سعید طغیانی» استادکاری است که به امید انتقال مغازه در و پنجره سازی خود زمینی را در شهرک مشاغل شهری خریداری کرده و ساخت و ساز آن را به اتمام رسانده، می‌گوید: با ساخت این شهرک خوشحال بودم که زمینی خریده‌ام تا برای خودم مغازه در آن بسازم؛ زمینی را خریداری کرده و با همه سختی‌ها و مشکلات اقتصادی فعالیت ساخت و ساز را شروع کردم، اما امروز با مشکلات زیرساختی مثل انشعاب برق در آن مواجه شده ایم.

وی می‌افزاید: نبود انشعابات برق و آب مشکلات زیادی به وجود آورده و بارها از مسئولان امر خواستیم که برای رفع این مشکلات و آسان کردن استقرار افرادی که در شهرک ساخت و ساز انجام داده‌اند کاری کنند، اما به دلیل برخی قوانین و کاستی‌ها این معضل مرتفع نشده است.

«صالح سلیمیان» نیز از دیگر صاحبان مشاغل این شهرک می‌گوید: بر اساس قانون، یکی از وظایف شهرداری‌ها ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم شهری است و بسیاری از اصناف نیز که بیش از ۸۰۰ نفر هستند با شهرداری برای اجرای قانون همراهی داشته و در شهرک مشاغل کارگاهی زمین خریداری کرده و پروانه ساخت گرفتند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین مشکلات این شهرک نبود زیرساخت‌های لازم است و قطعاً تا وقتی که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت اصناف مانند برق، آب، مخابرات و گازرسانی تکمیل نشود، قطعاً بسیاری از کسبه برای ساخت و ساز و انتقال واحدهای صنفی به این شهرک همکاری نخواهند کرد.

استقرار اصناف در شهرک مشاغل کارگاهی نیازمند هم افزایی

«محمدجواد نورانی» رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با تغییر هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان کسبه امید داشتند تا در اتاق تغییر و تحول شکل گرفته و مطالبات به حق آنان پیگیری شود از این رو طی مدت گذشته تلاش کردیم با احصای خواسته‌های به حق آنها تأثیرگذار در مسیر رفع چالش‌های پیش روی باشیم.

وی می‌افزاید: اصناف سهم به سزا و جایگاه بسیار ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارند بنابراین باید همه دست در دست یکدیگر داده تا این مشکل رفع شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان با بیان این که کسبه با مراجعه به نمایندگان خود در اتاق اصناف از این شهرک ابراز گلایه می‌کنند، تصریح می‌کند: یکی از مطالبات به حق اصناف فعال در زرین شهر تسریع راه اندازی شهرک مشاغل کارگاهی و تأمین زیرساخت‌های لازم در این شهرک برای آغاز فعالیت آنها است چرا که بخش قابل توجهی از کسبه این شهر مستأجر هستند و امید داشتند با راه اندازی شهرک بخشی از مشکلات اقتصادی آنان رفع می‌شود.

وی با اشاره به رکوردشکنی تورم نهاده‌های ساختمانی در سال ۹۹، یادآور می‌شود: مهمترین اثر گرانی در نهاده‌های ساختمانی کاهش توان اقتصادی مردم در انجام پروژه‌های ساخت و ساز مسکن و اماکن تجاری است از این رو با توجه به تورم و افزایش قیمتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم اصناف انتظار دارند مدیریت شهری با آنها همراهی لازم را داشته باشد.

نورانی عنوان می‌کند: به دلیل این که اجرای پروژه شهرک مشاغل کارگاهی چندین سال متوقف بود انتظار می‌رود شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر، هزینه پروانه ساخت  که در اختیار این نهاد قرار دارد را با تخفیف ویژه‌ای محاسبه کند تا دغدغه کسبه در این خصوص کاهش یافته و برای آغاز ساخت و ساز تشویق شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: تسریع در اتصال شبکه برق شهرک مشاغل کارگاهی زرین شهر به شبکه اصلی و فروش انشعاب به متقاضیان یکی دیگر از مطالبات اصناف بوده و امیدواریم این مسئله با سرعت هرچه بیشتر به مرحله اجرا رسیده و در این خصوص تدابیر لازم به شکل جهادی اتخاذ شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تاکید می‌کند: اتاق اصناف شهرستان لنجان در کنار کسبه قرار دارد تا با انتقال خواسته‌های به حق آنان به مسئولان مشکلات پیش روی این قشر تأثیرگذار را کاهش دهد و قطعاً برای تسریع در راه اندازی شهرک مشاغل کارگاهی به کمک مدیریت شهری خواهد آمد تا با هم افزایی و افزایش همدلی‌ها شاهد استقرار اصناف در این شهرک باشیم.

رفع مشکلات شهرک به صورت مشارکتی

«میثم محمدی» شهردار زرین شهر با بیان این که دنبال آن بودیم تا به‌صورت مشارکتی با صاحبان مشاغل، برنامه سامان‌دهی اصناف را در قالب شهرک مشاغل کارگاهی انجام دهیم، می‌گوید: با رشد و توسعه روز افزون زرین شهر، فعالیت‌های شهری نیز روند متنوعی را به خود گرفتند به گونه‌ای که طیف وسیع و گسترده‌ای از انواع واحدهای صنفی، کارگاهی و خدماتی در خیابان‌های شهر استقرار یافتند.

وی توسعه شهری و صنعتی را لازم و ملزوم یکدیگر می‌داند و معتقد است: «توسعه مشاغل مختلف علیرغم داشتن ثمراتی چون ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی برای شهروندان چالش‌ها و تغییرات دامنه داری را در شهر ایجاد کرده است به گونه‌ای که برخی از این فعالیت‌ها فضای پیرامون خود را بلعیده و مشکلاتی چون سد معبر و گره ترافیکی را برای شهر و شهروندان همراه داشته است.»

شهردار زرین شهر با اشاره به اثرات سوء فعالیت مشاغل مزاحم شهری بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیما و منظر شهرهای مختلف ایران، تصریح می‌کند: با توجه به لزوم ساماندهی مشاغل مزاحم شهری شهرداری زرین شهر در سال ۱۳۹۰ طراحی احداث شهرک انجام شد و در سال ۱۳۹۲ بر اساس طراحی شده واگذاری زمین به اصناف دارای پروانه کسب به صورت اقساطی آغاز شد.

وی با بیان این که پس از واگذاری زمین شهرداری طی یکسال عملیات زیرسازی این پروژه را آغاز کرد، ادامه می‌دهد: این پروژه در دوره چهارم مدیریت شهری در مرز تعطیلی قرار گرفت و تنها اقدامات شده از سوی مدیریت شهری در این پروژه تکمیل مباحث زیرسازی و اجرای شبکه گاز براساس قراردادی که از قبل وجود داشت بود.

محمدی با بیان این که به دلیل برخی کوتاهی‌ها در ارجاع در دوره گذشته شهروندان گلایه مند بودند، اضافه می‌کند: یکی از مطالبات اصلی اعضا شورای اسلامی در دوره پنجم مدیریت شهری به دلیل مطالبات شهروندی و همچنین اتلاف حق و حقوق اصناف در پروژه شهرک مشاغل شهری بهره برداری از این پروژه بود به همین خاطر این پروژه در اولویت شهرداری قرار گرفت و با تأمین اعتبار پروژه مجدداً فعال شد.

وی عنوان می‌کند: اجرای آسفالت معابر اصلی، جدول گذاری، اجرای شبکه برق فشار قوی و ضعیف، شبکه آب شرب، شبکه آب فضای سبز، فیبرنوری و سیستم‌های امنیتی در طول سه سال گذشته به مرحله اجرا رسید، اما به دلیل وارداتی بودن برخی قطعات مورد نیاز شبکه برق اتصال برق شهرک مشاغل کارگاهی به شبکه اصلی محقق نشد.

شهردار زرین شهر یادآور می‌شود: تورم و افزایش نرخ ارز یکی از چالش‌های مهم در اجرای شبکه برق فشار قوی و ضعیف در شهرک مشاغل کارگاهی زرین شهر به شمار می‌رود چرا که قرارداد با پیمانکار این پروژه بر اساس قراردادی با دلار چهار هزار تومان منعقد و آغاز شد، اما در چند مرحله با افزایش نرخ ارز و قیمت متریال مصرفی مواجه شدیم.

وی تاکید می‌کند: با توجه به افزایش قیمت‌ها مجدداً مجبور به برگزاری مناقصه بر اساس دلار ۱۳ هزار تومان شدیم و پس از مشخص شدن پیمانکار قرار داد جدید منعقد و پروژه اجرای شبکه فشار قوی پایان یافت و پس از آن برای اجرای شبکه فشار ضعیف اعتبار لازم تأمین شد.

محمدی می‌افزاید: دو قطعه سکسیونر و رکلوزر جزء قطعات واردتی است که توسط پیمانکار خریداری شده است یکی از قطعات وارد و در نهایت نصب شد، اما امروز دنبال ترخیص قطعه دوم از گمرک برای نصب هستیم؛ علت این تأخیر نیز مباحث واردات بوده که تسریع آن در دستان شهرداری و پیمانکار نبوده و به دلیل تحریم و مباحثی از این قبیل شاهد تأخیر در واردات بعضی اقلام هستیم.

وی تصریح می‌کند: شرکت برق شهرستان لنجان نیز اعلام کرده است تا این قطعات نصب نشود شبکه را تحویل نخواهیم گرفت از این رو امیدواریم با ترخیص این قطعه از گمرک و نصب آن شاهد اتصال برق شهرک به شبکه اصلی باشیم.

اتصال شبکه برق شهرک به شبکه اصلی نیازمند دو قطعه وارداتی

«مهدی یوسفان» مدیر امور برق شهرستان لنجان با اشاره به آخرین وضعیت اتصال شبکه برق شهرک مشاغل کارگاهی زرین شهر به شبکه اصلی، می‌گوید: شهرک‌ها به دلیل استقرار در خارج از محدوده، بر اساس قانون ارگان یا هر شخصی که متولی ساخت آن بوده است باید هزینه برق رسانی به این مجموعه را تقبل کند.

وی با اشاره به لزوم تقویت تعاملات بین اداره برق شهرستان لنجان و شهرداری زرین شهر، می‌افزاید: طرح پروژه برق رسانی به شهرک مشاغل کارگاهی زرین شهر به تأیید استان رسید تا مشخص شود شبکه برق این مجموعه چگونه باید اجرا شود و بتوانیم کل شهرک را تحت پوشش قرار دهیم.

مدیر امور برق شهرستان لنجان تصریح می‌کند: با انتخاب پیمانکار از سوی شهرداری زرین شهر اجرای شبکه فشار قوی شهرک مشاغل کارگاهی این شهر به مرحله اجرا رسید البته به دلیل تورم و نوسانات ارز اجرای این پروژه با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شد.

وی ادامه می‌دهد: با احداث شبکه فشار قوی در شهرک مشاغل کارگاهی زرین شهر، اجرای شبکه فشار ضعیف نیز در دستور کار پیمانکار قرار گرفت و خوشبختانه این پروژه نیز به مرحله اجرا رسید و با پیشرفت ۱۰۰ درصد مواجه است.

یوسفان اضافه می‌کند: بر اساس جانمایی‌ها، ترانسفورماتورها نصب شده است و بعد از تست مجوزهای لازم برای این شبکه نیز اخذ شده است و باید گفت در حال حاضر اجرای شبکه برق این مجموعه از نظر اداره برق شهرستان لنجان تمام شده است.

وی با اشاره به دلایل اتصال نداشتن شبکه برق شهرک مشاغل کارگاهی به شبکه اصلی برق، می‌گوید: دو قطعه سکسیونر و رکلوزر جزء قطعات واردتی است و پیمانکار باید این قطعات را نصب کند تا اداره برق شهرستان لنجان بتواند ارتباط شبکه برق شهرک را به شبکه اصلی متصل کند و تا زمانی این مهم محقق نشود اتصال به شبکه اصلی نیز غیر ممکن خواهد بود.

مدیر امور برق شهرستان لنجان عنوان می‌کند: از این دو قطعه یکی خریداری و با مکان یابی در مرحله نصب قرار دارد و قطعه دیگر نیز بر اساس گزارش ارائه شده در گمرگ است و چنانچه این قطعات نصب شود ظرف ۲۴ ساعت اتصال شبکه برق شهرک به شبکه اصلی رقم خواهد خورد.

وی خاطرنشان می‌کند: زمانی که شبکه برق شهرک مشاغل کارگاهی به شبکه اصلی متصل شود کسبه نیز می‌توانند درخواست دریافت انشعاب برق را به اداره برق شهرستان ارائه و انشعاب خود را خریداری کنند؛ باید توجه داشت شبکه فشار ضعیف این مجموعه در خیابان‌های فرعی و اصلی اجرا شده و با پیشرفت ۹۰ درصدی مواجه است همچنین امکان واگذاری به اصناف وجود دارد.

گزارش از، حامد سلیمیان خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 477147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.