به گزارش خبرنگار ایمنا، «شیرطاقچه» که از فلز ساخته شده است نمادی از هنر معاصر است که با الهام از طاقچهها و گچبریهای آن در فرهنگ معماری گذشته تولید شده است. تندیس «شیرطاقچه» روز گذشته (سه شنبه) در گالری سعدی حوزه هنری اصفهان واقع در خیابان استانداری رونمایی شد و نمایشگاه این تک اثر تا روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۹ جهت بازدید عموم دایر است.
احمدرضا میرمقتدایی درباره ارائه یک تندیس (شیرطاقچه) به عنوان یک تک اثر در یک گالری (سعدی) که نخستین بار است در اصفهان رخ میدهد، گفت: برخی از شاخههای هنری قابلیت مجموعهای را ندارند، کسی که یک حجم را میسازد سالها روی آن کار میکند، تا به نتیجه برسد، به نظر من چقدر باید یک هنرمند صبر کند تا رویکردهای الان خود را برای آیندگان نشان دهد، امکان دارد یک اثر از مد افتاده شود و زمان را از دست بدهد، بسیاری از سبکها و استایلها حاصل کنشهای اجتماعی زمان خودشان هستند و تک اثر بودن در یک گالری برای این حجم خیلی ارزشمند است به خاطر اینکه بسیاری از هنرمندان ما آثارشان در فضای شخصی خودشان مسکوت مانده است و این حرکت را که برای اولین بار است به فال نیک میگیرم و امیدوارم که جریان ساز شود، بسیاری از آثار هنری ما زیر خاک مانده است و گرد و غبار گرفته و این وظیفه ارگانهای حرفه ای هنری مانند حوزه هنری است که این آثار را که مثل مروارید هستند بیرون بیاورند و به جامعه عرضه کنند.
وی با اشاره به مراحل اجرایی این اثر و بخش فنی آن افزود: در بحث اجرا یکی از مهمترین پارامترها این است که آدمهای توانمند که فهم و دانش حرفهای از هنر داشته باشند و درک و دریافت بصری درست را دارا باشند و با تکنیکهای مختلف اجرای آن آشنا باشند کار را به انجام برسانند، در ساخت این اثر یک تیم حرفهای بیست نفره کار را به سرانجام رساندند، این کارها (مانند تندیس شیر طاقچه) ترکیبی است و نیاز به انواع مهارتهای فنی دارد.
این استاد گرافیست با اشاره به مزایای همکاری هنرمندان و صنعتگران خاطرنشان کرد: آقای نیک اقبال در این امر بسیار حرفه ای هستند ما در کارهایی مانند شیر خیابان چهارباغ، آثار مجموعه علی قلی آقا و یک سری از کارهای دیگر با ایشان همکاری داشتیم، آقای نیک اقبال مثل یک هنرمند ریاضت کشیده است، ما از این انسانها در عرصه فرهنگ و هنر کم داریم که ترکیب آثار هنری را با جریانهای حرفه ای و تکنیکی دنبال کنند تا به جریان برسد و به تولید اثر منجر شود.
خوشحالم که توانستم در خلق این آثار سهیم باشم
مصطفی نیک اقبال، فلزکار تندیس «شیرطاقچه» از همکاریاش با استاد احمدرضا میر مقتدایی اظهار خرسندی کرد و گفت: آغاز همکاری ما از سال ۹۳ بود که چندین اثر با یکدیگر داشتهایم، سعی کردهام در زمینه تکنیکی که داشتهام به نحو احسن در مجسمهها در فضای شهری بهترین کارها را ارائه دهم، کارهای بزرگی با ایشان انجام دادهام و من در کنار تجربه چهل ساله ایشان توانستم در خلق این آثار سهیم باشم، مثل شیر خیابان چهارباغ و یا طاووسی که در خیابان منتظرالقائم است و چند اثر هم در خارج از کشور کار کردهایم و اکنون این «شیر طاقچه» را ساختهایم که اتمام آن شش ماهذطول کشید.
وی با اشاره به بخش فنی کار تاکید میکند که کل کار ریختهگری نیست بلکه ترکیب است، کار من با فلز است، این کار ترکیبی از برش کاری و تراشکاری و ریختهگری است و من تمام این مراحل که مربوط به تندیس و مجسمه است را کار میکنم، سی و چهار سال سن دارم و نزدیک به شانزده سال است که این کار را انجام میدهم.
نیک اقبال با اشاره به وزن تقریبی هفتصد کیلویی تندیس «شیرطاقچه» توضیح داد: روی این کار ورقهای سه میلیمتری است که با لیز برش خورده و ورقهای زیر آن هشت میلیمتری است، کارهای ریختهگری آن شامل پا، یال و دست و دم است که قبل از ریختهگری با نجار صحبت شده و منبت کاری شدهاند و سپس ریختهگری و بعد تراش کاری و پرداخت شده است، بعد از طی این مراحل جوشهای سه او دو، آرگون و چدن روی آن زده شده و سپس در مرحله نهایی روی یکدیگر سوار شدهاند و به گونهای که میبینید ارائه شده است.
نظر شما