خواص شگفت انگیز مرکبات/شیر و چای را مخلوط نکنید

پرهیز از پرخوری در روزهای قرنطینه، خوردن هندوانه باز و خطر ابتلاء به سرطان، خواص شگفت‌انگیز مرکبات، مضرات اضافه کردن شیر به چای، شکر پرطرفدارترین ماده مخدر دنیا و انجیر خشک برای تقویت سلامت استخوان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از مردم همواره به خوردن میوه هندوانه علاقه نشان می‌دهند و گمان نمی‌کنند که این میوه با وجود فواید بسیاری که دارد، گاه می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. تحقیقات نشان داد خوردن هندوانه، ممکن است موجب ابتلاء به سرطان شود و این در صورتی است که هندوانه باز شود و در داخل آن، شکاف‌های زیادی وجود داشته باشد که در این صورت فرآوری شده است، خوردن این نوع هندوانه، موجب رشد تومورهای بدخیم در بدن می‌شود؛ همچنان که می‌تواند هضم را با مشکل روبرو کند و موجب حالت تهوع و اسهال شود.

خواص شگفت انگیز مرکبات/شیر و چای را مخلوط نکنید

مضرات اضافه کردن شیر به چای

یک پزشک مصری، اظهار کرد: چای حاوی اسیدی است که باعث از بین رفتن کلسیم می‌شود و در صورت اضافه شدن به شیر، ارزش تغذیه‌ای این محصول لبنی از بین می‌رود، افزودن کاکائو یا چای به شیر خاصیت آن را از بین می‌برد و به بدن فایده‌ای نمی‌رساند.

مونا عزالدین افزود: تحقیقات علمی نشان داد چای حاوی اسیدی است که باعث از بین رفتن کلسیم و چربی‌ها می‌شود؛ بنابراین در صورت اضافه شدن به شیر، بدن از خواص آن به عنوان منبع کلسیم بهره نمی‌برد، زیرا کاکائو حاوی موادی است که با کلسیم ترکیب و باعث سنگ کلیه می‌شود. این

وی ادامه داد: این واکنش‌ها در مورد افزودن توت فرنگی، پرتقال یا انبه به شیر نیز وجود دارد اما افزودن موز به شیر، ارزش غذایی آن را حفظ می‌کند.

پزشک مصری، تاکید کرد: شیر تقویت کننده استخوان‌ها، دندان‌ها، منبع انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. آنچه شیر طبیعی را از سایر لبنیات متمایز می‌کند این است که حاوی مقدار کلسیم لازم برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های سالم است، علاوه بر این یک فنجان شیر طبیعی حدود ۸ گرم چربی برای بدن فراهم می‌کند.

عزالدین تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته استفاده از محصولات لبنی بدون چربی مانند شیر و ماست شایع شده که منجر به افزایش پوکی استخوان می‌شود. فراموش نشود که شیر طبیعی حاوی ویتامین D، ویتامین AD و چربی‌های مورد نیاز بدن برای جذب این ویتامین‌ها است.

پرهیز از پرخوری در روزهای قرنطینه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درباره عوارض مصرف غذاهای آماده (فست فودها) در دوران قرنطینه خانگی، اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله، بیمارهای قلبی عروقی، کبدی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی، بیماران سرطانی و مبتلایان به اضافه وزن و چاقی، بیش از بقیه مستعد ابتلاء به کرونا هستند.

زهرا عبداللهی، افزود: قرنطینه خانگی یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و فست فودها را افزایش داده است، مواد غذایی پرنمک، شیرین و پر چرب، زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلاء به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود بوده باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم، توجه بیشتری داشته باشیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم، در شرایط همه‌گیری کرونا، به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ باید توجه ویژه‌ای به مواد غذایی مصرفی خودمان داشته باشیم.

انجیر خشک و تقویت سلامت استخوان

انجیر خشک سرشار از مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان مانند منیزیم، پتاسیم و فسفر است که در رشد و تجدید سلول‌های بدن نقش دارد، علاوه بر این حاوی مقادیر زیادی ماده مغذی به نام استرانسیم است که باعث سلامت استخوان می‌شود و برای عملکرد آنزیم‌ها ضروری است. انجیر خشک مملو از مواد مغذی مهم برای سلامتی مانند قند طبیعی، مقادیر زیادی فیبر و پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدان و کلسیم لازم برای تقویت سلامت استخوان و جلوگیری از ضعف و شکنندگی است، به گونه‌ای که یک فنجان از آن تقریباً یک چهارم کلسیم مورد نیاز بدن در روز را تأمین می‌کند.

انجیر خشک به طور مؤثر یبوست را درمان می‌کند، زیرا حاوی درصد بالایی از الیاف است که عملکرد روده را تسهیل و از اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند. این خوراکی خوشمزه، سلامت قلب را تقویت و از آن در برابر بیماری‌های قفسه سینه مانند سکته مغزی و تصلب شرائین محافظت می‌کند. انجیر خشک وزن اضافی را هم کاهش می‌دهد زیرا حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است که اشتها را به طور مؤثری کنترل می‌کند، از تومورهای سرطانی، به ویژه سرطان ریه و روده بزرگ محافظت می‌کند و به دلیل برخورداری از آهن، کم خونی را درمان می‌کند، برای سلامت چشم‌ها مفید بوده و از بیماری‌های مرتبط با آن مانند تخریب ماکولا یا کیست جلوگیری می‌کند.

خواص شگفت انگیز مرکبات/شیر و چای را مخلوط نکنید

شکر پرطرفدارترین ماده مخدر دنیا

"گری تاوبز"، اظهار کرد: ماده مخدری را تصور کنید که بتواند ما را سرخوش و مملو از انرژی کند و خوردنی هم باشد. نیازی نباشد آن را به‌صورت تزریقی، دخانی یا استنشاقی مصرف کنید تا اثرات باشکوه و آرام‌بخشش را حس کنید. تصور کنید که این ماده عملاً با انواع غذا و به‌خصوص مایعات به‌خوبی ترکیب شود و وقتی آن را به کودکان می‌دهید چنان لذت عمیق و شدیدی را در آن‌ها برانگیزد که تلاش برای به‌دست‌آوردن آن ماده به نیرویی محرک در تمام دوران زندگی‌شان تبدیل شود.

وی ادامه داد: آیا چشیدن مزه شکر روی زبان می‌تواند یک‌جور سرخوشی ایجاد کند، آیا امکان دارد خود شکر نوعی ماده سرخوشی آور یا مخدر باشد، مصرف بیش از اندازه شکر می‌تواند اثرات جانبی بلندمدتی داشته باشد اما در کوتاه‌مدت چنین اثرات منفی‌ای وجود ندارد، هیچ خبری از تلوتلو خوردن، سرگیجه، مشکل در رسایی سخن، از حال رفتن، «پرت» بودن، تپش قلب و ناراحتی تنفسی نیست.

خواص شگفت‌انگیز مرکبات

مرکبات بیشتر در مناطق تحت حاره‌ای و آب و هوای مد یترانه‌ای می‌رویند. مرکبات منبع غنی از ویتامین C هستند، دانشمندان وجود فیتونوترینت‌های متنوع و انواع متفاوتی از فیبر را در مرکبات کشف کردند.

کمکوان: این میوه پوست تردی دارد و منبع خوب بسیاری از فیتونوترینت‌های محافظ است.

گریپ فروت: این میوه معمولاً در صبحانه مصرف می‌شود و رنگ آن زرد یا صورتی است، گریپ فروت‌های صورتی دارای مقدار بیشتری کاروتن و لیکوپن هستند. طعم تلخ گریپ فروت ناشی از وجود ماد ه‌ای به نام نارنجین است.

پرتقال: این میوه منبع غنی فولات است و مصرف منظم آن به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و تولد نوزادان با نقص لوله عصبی کمک می‌کند.

خواص شگفت انگیز مرکبات/شیر و چای را مخلوط نکنید

لیمو: این میوه حاوی ۵ درصد اسید سیتریک است. بنابراین مصرف زیاد آن به تنهایی می‌تواند باعث ناراحتی در برخی افراد شود.

میوه اوگلی: این میوه که ترکیبی از نارنگی و گریپ فروت است شیرین‌تر از گریپ فروت بوده و طعم بسیار مطلوبی دارد.

لیموترش: منبع غنی ویتامین C است و در مسافرت‌های دریایی طولانی برای پیشگیری از ابتلای دریانوردان به اسکوروی از آن استفاده شده است.

کد خبر 477109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.