نگاه مدیریت شهرها به حمل و نقل عمومی تغییر کند

یک کارشناس حمل و نقل شهری گفت: در بودجه حمل و نقل عمومی تنها بخش دولتی نمی‌تواند امور را اجرایی کند، بلکه دولت باید محرکی باشد تا از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کند.

امین همدانی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص سهم حمل و نقل عمومی در بودجه سال آتی شهرداری کلانشهرها به ویژه اصفهان اظهار کرد: شهرداری‌ها در بودجه سال آینده باید به توسعه حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای کنند. حمل و نقل عمومی زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در واقع هزینه‌های ناشی از آلایندگی خودروهای شخصی و دیگر مبالغ مرتبط در این حوزه در مقایسه با بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی شهرداری‌ها بیشتر است، بنابراین باید به فکر راهی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بود.

وی ادامه داد: اگر قصد داریم پیشگیری‌هایی در این خصوص انجام دهیم و به سمتی برویم که کمتر شاهد بی توجهی به حوزه حمل و نقل عمومی باشیم، طبیعتاً باید بودجه‌ای درخور این موضوع در نظر بگیریم، به اعتقاد بنده در حوزه حمل و نقل عمومی تنها بخش دولتی نمی‌تواند امور را اجرایی کند، بلکه سیاست های دولت باید محرکی باشد تا از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده شود، اگر شرایط و بستر فراهم نباشد سرمایه گذار هم به این بخش ورود نخواهد کرد.

این کارشناس حمل و نقل شهری تصریح کرد: در بودجه حمل و نقل دو محور اصلی را می‌توانیم در نظر بگیریم، اولی حمل و نقل عمومی است و دیگری حمل و نقل خودروهای شخصی و توسعه جاده‌ها و خیابان‌ها است که همیشه در بودجه شهرداری‌ها به موضوع دوم یعنی توسعه معابر پرداخته می‌شود، خیلی کمتر به سمت توسعه حمل و نقل انسان محور حرکت می‌کنیم و به خودرو محوری توجه ویژه‌ای داریم.

وی افزود: سالیان سال باید در حمل و نقل عمومی هزینه کنیم تا عقب افتادگی‌های پیشین برطرف شود، به طور مثال در موضوع توسعه مترو و تراموا فعالیت‌های مؤثری نشده است.

همدانی با اشاره به عمر ناوگان عمومی شهر اذعان کرد: کاستن سن بالای ناوگان عمومی باید مورد توجه قرار بگیرد و شاهد تغییراتی در این خصوص باشیم، اگر بودجه به سمتی برود که توسعه ناوگان حمل و نقل دیده شود، قطعاً نتیجه مطلوبی خواهد داشت، همچنین در کوتاه مدت نتیجه قطعی را نخواهیم داشت بنابراین باید نگاه بلند مدت داشته باشیم، درواقع ریل گذاری مطلوب در این حیطه می‌تواند تا سالیان‌ متمادی ما را به مسیر روشنی برساند.

وی گفت: مدیریت شهرها بیشتر به سمت فعالیت‌های زود بازده می‌روند و امور موقتی را در نظر می‌گیرند که با توجه به شرایط فعلی نتیجه‌ای ندارد، بنابراین اگر به کارهای زیرساختی نگاه ویژه‌ای شود، نتایج و هزینه‌ها دراز مدت هستند.

کد خبر 476994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.