نخستین «جشنواره بز مهابادی اردستان» فردا برگزار می‌شود

جشنواره بز مهابادی اردستان فردا - چهارشنبه ۶ اسفند ماه- مجازی برگزار می‌شود.

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نخستین جشنواره مجازی کشور و دومین جشنواره بز مهابادی اردستان فردا -چهارشنبه ۶ اسفندماه- به صورت برخط با حضور کارشناسان، مسئولان، دامداران و پرورش‌دهندگان استانی و کشوری برگزار می‌شود.

وی حفظ توده ژنتیکی بز مهابادی اردستان و جلب توجه مسئولان دولتی و غیردولتی به حمایت از پرورش این نوع بز برای توسعه دامداری را از اهداف جشنواره برشمرد و افزود: با توجه به همه گیری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وبینار جشنواره امسال به آدرس http//vc.areeo.ac.ir/ch/iatech6 به مدت دو ساعت برگزار و از پرورش دهندگان برتر این دام تقدیر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه افزون بر ۵۰ درصد درآمد دامداران مهابادی از پرورش بز کویری تأمین می‌شود، گفت: بز مهابادی در مناطق گرمسیر بیابانی استان مانند شهرستان‌های اصفهان، نطنز، کاشان، اردستان، نائین، ورزنه و میمه پرورش می‌یابد.

ایراندوست با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ هزار رأس بز کویری در مهاباد، گفت: نزدیک به ۱۷۰ خانوار در مهاباد این بز را پرورش می‌دهند و از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند.‌

وی خاطرنشان کرد: با وجود اقتصادی بودن پرورش بز کویری (مهابادی) و تنوع و کیفیت محصولات آن، در سال اخیر آمیخته‌گری‌های کنترل نشده‌ای بین این گونه زیستی با نژادهای مختلف رخ داده که خطر انقراض و جایگزینی با نژادهای غیربومی را جدی کرده است زیرا دام‌های حاصل از آمیخته‌گری برای پرورش در شرایط اقلیمی و بیابانی کویر مناسب نیستند و به دلیل محدودیت تأمین علوفه و آب باکیفیت در مراتع قشلاقی و ییلاقی از بین می‌روند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان حفظ گونه‌های ژنتیکی است جشنواره بز مهابادی در دو سال اخیر برای حمایت از این گونه ارزشمند برگزار می‌شود.‌

به گزارش ایمنا، نخستین جشنواره "بز مهابادی" آذرماه سال گذشته با حضور مسئولان استانی، دامداران نمونه و مردم محلی به مدت پنج روز در مهاباد از توابع شهرستان اردستان برگزار شده بود و این گونه زیستی به عنوان میراث ملموس این خطه ثبت شد.

آذر ماه سال جاری نیز قرار بود دومین جشنواره به صورت مجازی برگزار شود که به تعویق افتاد و فردا ششم اسفندماه ۹۹ برگزار می‌شود.

بز اهلی نژادهای گوناگونی دارد که در سراسر جهان پراکنده‌اند و به احتمال زیاد منشأ آنها پازن یا بز وحشی ایران بوده است. امروزه بیش از ۳۰۰ نژاد بز اهلی با ویژگی‌های مختلف در سراسر جهان مشاهده شده است که شماری از آنها از نظر اقتصادی و زندگی انسان اهمیت فراوانی دارد.

یکی از نژادهای بزهای اهلی نژاد بز مهابادی معروف به بز کویری اردستان در استان اصفهان است، حیوان پرطاقتی که در دشت‌های پست بیابان‌ها و مناطقی که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک هستند و همچنین در مناطق کوهستانی کم علف به خوبی پرورش می‌یابد.

نژاد امروزی بز کویری به رنگ سیاه با موهای بلند است که از موهای آن برای بافت سیاه چادر استفاده می‌شود. بز حیوانی چابک و زرنگ با جثه کوچک، سر مثلثی شکل که به رنگ‌های اصلی آهویی، مرسیاه، دودی، هرگ، چرمی و خلج وجود دارد.

بز مهابادی یا بز کویری یکی از دام‌هایی است که در تأمین گوشت، فرآورده‌های لبنی و اقتصاد خانوار دامداران نقش ارزنده‌ای داشته و توانسته شرایط خشک کویری در مراتع قشلاقی تا شرایط سخت کوهستانی در مناطق ییلاقی را به خوبی تحمل کند.

همچنین شغل گله داری از دیرباز در زمره مشاغل پردرآمد بسیاری از اهالی مهاباد بوده است و هنوز شمار زیادی از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند.

شاید پیشینه حرفه دامداری در مهاباد معادل قدمت آن شهر باشد ولی بر اساس مستندات از سال ۱۲۶۷ پروانه چرای دام برای دامداران مهاباد صادر شده است. در سندهای قدیمی ازدواج زنان مهابادی مشاهده شده است که در مهریه زنان دامداران اغلب بوکن‌ها (در اصطلاح محلی کنده) و تعدادی دام وجود داشته که نشان دهنده اهمیت و قدمت دیرینه حرفه دامداری در مهاباد است.

کد خبر 476955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.