مجوز مجلس به دولت برای انتشار اوراق مالی و اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بیمه مرکزی، وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو مجوز انتشار اوراق مالی و اسلامی دادند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امشب (دوشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی، بندهای (ز)، ) و (ع) تبصره ۵ را تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس در بند (ز)، به منظور پوشش‌های بیمه‌ای و همچنین بهادار سازی خطرپذیری (ریسک) های بیمه‌ای، به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسات بیمه بازرگانی اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی در چهارچوب قوانین و مقررات بدون تضمین اصل و سود اقدام کنند.

بر اساس بند (ح)، دولت مجاز است برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۴۰۰ تا معادل یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی بر اساس مقررات موضوعه منتشر کند. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

طبق بند (ط)، وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو می‌توانند از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی در سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال منتشر می‌کنند.

بر اساس بند (ی)، وزارت نفت می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت وزیران منتشر کند.

طبق بند (ل)، اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی اوراق مالی اسلامی دولت (منتشره در سال ۱۴۰۰) مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این بند، صرف‌نظر از استفاده یا عدم استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می‌شود. کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی تعیین گردد، که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی نماید.

همچنین بر اساس بند (ع)، به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 476917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.