پارک‌ محله؛ رویکردی موفق در طب سوزنی شهری

طب سوزنی چینی به درمان علائم یک بیماری در فرد از طریق فرو کردن سوزن‌هایی در بدن او اشاره می‌کند؛ طب سوزنی شهری نیز به فرآیند ایجاد تغییر در بافت شهری برای بهبود هر چه بیشتر محیط زیست و کیفیت زندگی مردم دلالت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عبارت "طب سوزنی شهری" برای اولین بار توسط یکی از معماران مشهور اسپانیایی به نام مانوئل دا سولا مورالس آی روبیو مطرح شد سپس به وسیله معماران فنلاندی در سراسر جهان ترویج یافت. در نظریه طب سوزنی، شهر به عنوان یک "کل" در نظر گرفته می‌شود که مشکلات آن از طریق مداخلات کوچک به خصوص در سطح محلی قابل حل است. مناطق شهری برای پیاده‌سازی چنین مداخلاتی از طریق رویکرد یکپارچه‌سازی جمع‌آوری داده‌ها، مشارکت مردم و تحلیل فضایی انتخاب می‌شوند و فرآیند طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌ها برای ایجاد بیشترین تغییر در آن‌ها شکل می‌گیرد.

تصور اشتباهی که در مورد پیاده‌سازی پروژه‌های مربوط به طب سوزنی در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد این است که چنین مداخلاتی همیشه باید در مقیاس کوچک انجام شود. این در حالی است که بسیاری از طراحان بر این باورند که آنچه در زمینه موفقیت طب سوزنی شهری اهمیت دارد "سرعت" تکمیل پروژه‌های مربوطه است. از سوی دیگر در پیاده‌سازی پروژه‌های طب سوزنی باید یک رویکرد پایین به بالا را در نظر گرفت تا در کمترین زمان ممکن، بیشترین تغییر را در یک بافت شهری به وجود آورد.

پارک‌ محله؛ رویکردی موفق در طب سوزنی شهری

پارک‌های محله

پارک‌های محله یا پاکتی از موفق‌ترین نمونه‌های طب سوزنی شهری به شمار می‌رود که به باغ‌های کوچک نزدیک به محل زندگی شهروندان اشاره می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارک‌ها می‌توان به اندازه بسیار کوچک و محل قرارگیری آن‌ها در فضاهای شهری اشاره کرد. مکانی که یک پارک پاکتی در آن واقع می‌شود از بیشترین اهمیت در مبحث طب سوزنی شهری برخوردار است. اساس پارک‌های پاکتی بر این اصل استوار است که تمام ساکنان یک شهر باید در فاصله‌ای کمتر از پنج تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، به نزدیک‌ترین فضای سبز در محل زندگی خود دسترسی داشته باشند. این پارک‌ها همچنین باید در محل توقف وسایل حمل و نقل عمومی، خیابان‌ها، پیاده‌راه‌ها و محل قرارگیری خدمات محلی نظیر فروشگاه‌ها واقع شوند.

پارک‌ محله؛ رویکردی موفق در طب سوزنی شهری

پارک‌های پاکتی در طب سوزنی شهری

ایجاد پارک‌های پاکتی یکی از بهترین استراتژی‌ها در طب سوزنی به شمار می‌رود چرا که از مقیاس کمی برخوردار است و همچنین با صرف کمترین هزینه، به وجود می‌آید. بدیهی است که احداث فضاهای تفریحی سبز بزرگ مستلزم صرف هزینه بسیار بالایی است و همین امر، انگیزه مقامات شهری را نسبت به ایجاد چنین فضاهایی کاهش می‌دهد. با وجود این ایجاد پارک‌های پاکتی که کمترین فضای موجود را در بر می‌گیرد، حدود ۱۵۰ هزار دلار هزینه لازم دارد که اغلب نهادهای سرمایه‌دار مسئولیت پرداخت این هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرند.

بدون شک، ایجاد پارک‌های پاکتی می‌تواند بر زندگی شهری و شهرنشینی اثرات مثبت زیادی بر جای بگذارد و در تأمین رفاه جسمی و روانی آن‌ها نقش مهمی بر عهده گیرد. شواهد حاکی است که افزایش پوشش‌های سبز در یک منطقه، به خصوص با ساکنانی کم درآمد، منجر به افزایش نشاط و کاهش اضطراب و سطح کلسترول آنان شده است. علاوه بر این، در فضاهای سبز، کمترین جرم و جنایت اتفاق می‌افتد چرا که تردد در چنین مکان‌هایی بیشتر صورت می‌گیرد و مردم ازنظر روحی در وضعیتی مطلوب به سر می‌برند.

پارک‌ محله؛ رویکردی موفق در طب سوزنی شهری

اگر به پارک‌های پاکتی به عنوان نوعی طب سوزنی نگاه شود، آنگاه همین فضاهای سبز کوچک می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری و احیای یک منطقه را در پی داشته باشد. به عنوان مثال، پارک Paley در نیویورک نمونه موفقی از پارک‌های پاکتی به شمار می‌رود که طی چند سال اخیر، به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این ایجاد پارک‌های پاکتی می‌تواند منجر به مداخلات شهری دیگری نظیر سبزسازی مسیرهای پیاده‌روی شهری و تغییر طراحی محلی شود.

پروژه Cicada که در یکی از زمین‌های خالی تایپه، پایتخت تایوان واقع شده است نمونه‌ای از مداخلات طب سوزنی شهری به شمار می‌رود که از فضای بازی سرسبز، پوشیده از چوب‌های بامبو تشکیل شده است. این سازه منحصر به فرد، رابطه بین انسان، دنیای مدرن و طبیعت را به تصویر می‌کشد و به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

پارک‌ محله؛ رویکردی موفق در طب سوزنی شهری

احیای شهرها از طریق پارک‌های پاکتی

تا کنون در مورد مزایای ایجاد پارک‌های پاکتی تحقیقات زیادی شده که همگی حاکی از اثرات مثبت این فضاهای سبز کوچک بر شهرها بوده است. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۳۷ نشان داد که در مناطق شهری با بیشترین دسترسی به فضاهای کوچک سبز، ارزش املاک حدود ۲۳ درصد بیشتر از سایر مناطق شهری بود. شاید علت این تفاوت قیمت را بتوان به نوسازی شهری ناشی از ایجاد پارک‌های جیبی نسبت داد. در واقع، طراحان شهری از طریق ایجاد پارک‌های پاکتی می‌توانند به زیست‌پذیری، زیبایی و کاهش آلودگی هوا در یک منطقه کمک کنند که همین مولفه‌ها در افزایش قیمت املاک منطقه مورد نظر، نقش مهمی ایفا خواهد کرد. البته افزایش ارزش ساختمان‌ها، بالا رفتن نرخ اجاره‌ها را در پی دارد که این امر می‌تواند به تجمع شهرنشینانی با درآمد بالا در یک منطقه منجر شود و رونق‌های اقتصادی دیگر را نیز برای آنجا در پی داشته باشد.

پارک‌ محله؛ رویکردی موفق در طب سوزنی شهری

کد خبر 476775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.