بورل: تماس‌های دیپلماتیک مهمی پیرامون برجام در جریان است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که این روزها تماس های دیپلماتیک مهمی با هدف حفظ برجام در جریان است.

به گزارش ایمنا، جوسپ بورل روز دوشنبه این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت و تصریح کرد که اجرای کامل تعهدات برجامی ایران، در گرو بازگشت آمریکا به این توافق است.

وی افزود که در نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا آخرین تحولات بین‌المللی از جمله روابط با روسیه، کودتای میانمار، هنگ کنگ و بلاروس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه جدید آمریکا در این نشست هم اشاره کرد و آن را فرصتی برای تجدید روابط فرا آتلانتیک برشمرد. بلینکن قرار است عصر امروز به صورت ویدئو کنفرانس در نشست شرکت کنند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که ایران قصد دارد تا از فردا (پنجم اسفند) اقدامات داوطلبانه تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی را در چارچوب تدابیر جبرانی متوقف کند. ایران دو سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بی عملی طرف‌های اروپایی در برجام، گام‌هایی را برای کاهش تعهداتش در این توافق زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برداشت.

دولت جدید آمریکا پیشنهاد کرده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش، به این توافق بازمی‌گردد. این در حالیست که آمریکا با خروج از برجام ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شناخته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت بازگشت آمریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت. ایران تاکید دارد که هر اقدام را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهد و وعده‌ها در مسیر تدابیر جبرانی برجام اثری ندارند.

بورل امروز یادآور شد که دولت سابق آمریکا از برجام خارج شد و ما در تلاش هستیم تا زمینه بازگشت این کشور را به توافق با ایران فراهم کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیروز در گفت‌وگویی پیرامون این مساله تصریح کرد: زمانی که همه امضا کنندگان برجام به تعهداتشان عمل کنند، ایران هم به مذاکره برای از سرگیری برجام باز می‌گردد.

وی آمریکا را کشوری «معتاد به تحریم، اعمال فشار و قلدری» خواند و گفت: این سیاست‌ها در کشوری با هزاران سال تاریخ مؤثر واقع نخواهد شد. آنها بپذیرند که در برابر ایران، سیاست قلدری، فشار، فشار حداکثری کارساز نیست.

برخی کارشناسان معتقدند آمریکا می‌خواهد بدون هزینه بازگشت به برجام و چراغ خاموش در امور برجام دخالت کند. با توجه به اینکه ۱۴ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، موید پایبندی و جدیت ایران در اجرای تعهداتش ذیل این توافق است، تعلل کاخ سفید برای رفع تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت به توافق، به منزله گروکشی و تلاش برای گرفتن امتیازهای بیشتری است تا بتواند به بهانه عقد قرارداد گسترده‌تر در چارچوب مذاکرات گروه ۱ + ۵ و ایران، در برابر مخالفان داخلی و متحدان منطقه‌ای پاسخگو باشد.

وزیر امور خارجه ایران دراین‌باره می‌گوید: زمانی که طرف‌های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود بازگشتند آنگاه مذاکراتی خواهد بود که این مذاکرات برای تغییر این توافق و افزودن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود؛ چون درباره همه چیز از جمله جدول‌های زمانی، مسائل منطقه‌ای، مسائل موشکی قبلاً به طور مفصل بررسی شده و به آن پرداخته شده است. بنابراین ما قصدی برای بحث و بررسی در این خصوص نداریم اما می‌خواهیم در این باره صحبت شود که چگونه می‌توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود. طرف مقابل باید در این زمینه به اطمینان بدهد.

منبع: ایرنا
کد خبر 476755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.