حرکت در مسیر توسعه پایدار با راهکارهای خلاق متخصصان شهری

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری گفت: حرکت در مسیر توسعه پایدار قطعاً از طریق به اشتراک‌گذاری نظریات علمی و راهکارهای خلاقانه نخبگان و متخصصان حوزه شهری امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا مختاری امروز _دوشنبه چهارم اسفندماه ۹۹_ در نشست خبری چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری، اظهار کرد: در جشنواره چهارم شهرپژوهی و اولین جشنواره فن‌پژوهی شهرداری اصفهان، تلاش بر این است که با شبکه‌سازی و ارتباط با اندیشمندان، نخبگان شهری، سازمان‌ها، نهادها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی با هدف هم‌افزایی علمی و بهره گیری از خرد جمعی در راستای تکمیل کردن زنجیره علم، فناوری و نوآوری‌های شهری قدم برداشته و بتوانیم از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکزی که با شهرداری اصفهان تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده‌اند، بهره ببریم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی می‌تواند منجر به ایجاد جهش قابل ملاحظه در جایگاه شهر اصفهان شود، تصریح کرد: شفافیت، امانت داری، رعایت اصل بی طرفی و مسئله محوری را در تمامی مراحل جشنواره رعایت کرده و استقلال کمیته‌های علمی در فرآیند داوری را از اصول جشنواره می‌دانیم.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری تاکید کرد: سعی بر این است که با نگاه حداکثری از ظرفیت مشارکت و همکاری تمامی اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان مدیریت شهری به عنوان اعضای کمیته‌های علمی جشنواره و در فرآیندهای ارزیابی و داوری آثار بهره بگیریم و در حد بضاعت جشنواره در تکریم، تقدیر و انگیزه بخشی به پدیدآورندگان آثار علمی و پژوهشی و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اهتمام ورزیم.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به منظور ترغیب تولید و اشاعه دانش کاربردی در حوزه مسائل شهری، موضوع زیست‌پذیری شهری را به عنوان محور اصلی جشنواره قلمداد کرده تا محوریت اصلی جشنواره معطوف به حل مسائل کلیدی و چالش‌های اصلی مدیریت شهری باشد، گفت: اعتقاد راسخ داریم که مشارکت و نقش آفرینی مؤثر و فعال بدنه کارشناسی و نخبگان علمی و دانشگاهیان مسیری است که مدیریت شهری در جهت ایجاد شهری زیست پذیر ناگزیر به تقویت و ترویج آن است.

مختاری ادامه داد: در صورتی که پژوهش به عنوان منبع بالقوه ایده‌پردازی در شهرها نظر گرفته شود، می‌تواند با ورود به عرصه عمل زمینه رشد و توسعه شهری را فراهم کند و با توجه به این مهم می‌توان گفت کاربست پروژه‌ها در سازمان‌های اجرایی مانند شهرداری اصفهان می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتر در افزایش بهره‌وری سازمانی، حل مسائل و مشکلات شهری، دست‌یابی به برنامه‌ریزی مطلوب شهری برای شهر و شهروندان شود.

وی با بیان این که آثار مورد پذیرش جشنواره در قالب شش عنوان شامل مقاله، کتاب، طرح پژوهشی، پایان نامه، محصول فناورانه و تولیدات رسانه‌ای است، اظهار امیدواری کرد: در هریک از قالب‌ها آثار ارزشمندی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و بتواند چراغ راه آینده مدیریت شهری اصفهان قرار گیرد و فرصتی مناسب را برای هم‌اندیشی نهادهای مختلف در خصوص مطالعات و نگرش‌های نوین سیاست‌گذاری شهری پدید آورد.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره، خاطرنشان کرد: شناسایی، تبادل و ترویج دستاوردهای علمی، تجربی و فنی در حوزه مدیریت شهری، تقویت کاربست پژوهش‌های نظری و دستاوردهای علمی و تجارب ملی شهری، تعامل با شهرهای مختلف ایران، سازمان‌ها، نهادها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی با هدف اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات، تعامل و ایجاد شبه‌های سازمان یافته با اندیشمندان، نخبگان، جامعه دانشگاهی با هدف هم افزایی علمی و بهره گیری از دانش جمعی، تقویت ساز و کار پژوهش‌های نظری، تکمیل و عملیاتی کردن اجزای زنجیره علم و نوآوری شهری و تکریم و قدردانی از پژوهشگران حوزه مدیریت شهری و ایجاد انگیزه جهت مشارکت علمی از اهداف برگزاری چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری به شمار می‌رود.

محور جشنواره بر اساس مسائل شهری است

صدیقه واعظی‌فر، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری اظهار کرد: دانشگاه پیام نور به عنوان مجری و برگزار کننده این دو جشنواره با شعار «اصفهان شهری زیست‌پذیر» در صدد است پژوهش‌ها را از حالت گزارش، مقاله و پایان نامه بیرون کشد و تبدیل به پژوهش‌های کاربردی کند تا گره‌گشای مسائل شهری باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کلانشهرهایی همچون اصفهان با مسائل مختلفی همچون آلاینده‌ها، ترافیک، حمل و نقل عمومی و سایر مسائل مواجه است، محورهای چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری پیرامون این مسائل در نظر گرفته شد.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی و نخستین جشنواره فن‌پژوهی شهری با اشاره به محورهای این جشنواره، افزود: کاهش آلاینده‌های محیطی با تمرکز بر آلودگی هوا، روان‌سازی عبور و مرور شهری و حمل و نقل و ترافیک، گردشگری شهری و فرهنگ شهروندی، بهره‌وری و اقتصاد شهری، رسانه، ارتباطات و دیپلماسی شهری و بین‌المللی، مدیریت ایمنی و بحران با تاکید بر تاب‌آوری شهری، سلامت و سرزندگی فضاهای شهری، آینده‌پژوهی، برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی، نوآوری شهری و استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری و شهر هوشمند، مدیریت عمران شهری و حقوق شهروندی از محورهای جشنواره است.

وی تاکید کرد: آثاری قابلیت ارزیابی و داوری دارد که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان دی‌ماه ۹۹ چاپ و نشر یافته باشد و هر اثری قبل از سال ۱۳۹۶ و یا اثری که هنوز چاپ و نشر نشده، قابل بررسی نخواهد بود؛ البته در خصوص طرح‌های پژوهشی، در صورتی که قرارداد طرح مربوط به قبل از سال ۱۳۹۶ ولی تحویل آن از سال ۱۳۹۶ و بعد باشد، قابل ارزیابی و داوری است.

واعظی‌فر با بیان این که مهلت ارسال آثار پژوهشگران برای دو جشنواره تا ۱۵ اسفندماه به نشانی اینترنتی www.Fpisfahan.ir است، اظهار کرد: آثار مورد پذیرش در قالب مقاله، کتاب، طرح پژوهشی، پایان‌نامه، محصول فناورانه و تولیدات رسانه‌ای است که از ۱۵ اسفندماه سال جاری تا دهم اردیبهشت ماه سال آینده بررسی، داوری اولیه و داوری تخصصی انجام و اختتامیه جشنواره پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

برنامه‌ریزی جشنواره بر اساس برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان

دیبا هاشمی، رئیس اداره پژوهش شهرداری اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: چهارمین جشنواره ملی شهرپژوهی بر اساس برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی شده و برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره استفاده از نتایج طرح‌ها و پژوهش‌هایی است که در حوزه مدیریت شهری در حال انجام است.

رئیس اداره پژوهش شهرداری اصفهان افزود: وجه تمایز این جشنواره نسبت به جشنواره‌های قبل، محورهای آن است، جشنواره بر اساس برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم از نتایج طرح‌ها و پژوهش‌های ارسالی برای برنامه‌ریزی «اصفهان ۱۴۰۵» شهر استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سه محور اصلی این جشنواره از جمله کاهش آلاینده‌های محیطی، روان‌سازی عبور و مرور و بهره‌وری از برنامه‌های اصفهان ۱۴۰۵ شهرداری است.

کد خبر 476739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.