بررسی پدیده طلاق نیازمند واقع‌بینی و پرهیز از تعصب است

یک جامعه‌شناس گفت: افراد بعد از طلاق باید آرامش خود را حفظ کنند و روحیه انتقام گیری نداشته باشند، یاد بگیرند در سفری که داشتند این همسفر برای آنها مناسب نبوده و برای تامین آرامش در زندگی آینده همسفر نامناسب را کنار گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی پدریان با اشاره به اینکه پدیده طلاق یک مسئله اجتماعی است در یک برنامه زنده در فضای مجازی، اظهار کرد: نهاد ازدواج قراردادی نوشته و پذیرفته شده از سوی جامعه برای تشکیل خانواده از سوی زن و مرد است. ازدواج و خانواده از منظر جامعه‌شناسی دو مقوله متفاوت است.

این جامعه‌شناس با تاکید بر این که طلاق فسخ قرارداد ازدواج است، تصریح کرد: تشکیل خانواده و ازدواج برای تأمین آرمش زن و مرد است، اگر این آرامش در خانواده نباشد و زوج‌ها با مشاجره و تنش نتوانند مسائل زندگی را حل کنند راهکار شرعی برای آنها طلاق است و اسلام طلاق را یک کنش و رفتار پذیرفته شده می‌داند و در رساله‌های عملی نیز به انواع طلاق‌ها اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که طلاق می‌گیرند مجرم نیستند، اظهار کرد: طلاق راهکاری برای رهایی از مسائل حل نشدنی خانواده است، در حال حاضر جامعه در مرحله گذار از سنت به مدرنیته است، این اتفاق باعث شده رفتارهای افراد تحت تأثیر سنت‌ها نباشد و با پیشرفت سیستم اجتماعی و فردی شدن غالب مسائل، افراد دنبال تأمین منافع شخصی هستند و برای رسیدن به این هدف همه خصوصیات فردی را زیر پا می‌گذارند.

مشکلات اقتصادی در شکل‌گیری طلاق مؤثر است

پدریان افزود: وجود خلأ عاطفی و نبود روابط زناشویی مناسب افراد را دچار کشمش و تعارض می‌کند و به دلیل منع اجتماعی از بازگویی وجود این موضوع در بین همسران خودداری شده و دلیل طلاق را هم نبود تفاهم اخلاقی مطرح می‌کنند.

وی درباره این که یکی از عوامل شکل‌گیری طلاق خیانت به همسر است، گفت: تأمین نشدن نیازهای جنسی در بین همسران یکی از دلایل طلاق است، در مشاوره‌های قبل از ازدواج باید به دو نکته آموزش رفتارهای تعامل جنسی به زوج‌ها و همسان سازی مزاج سرد و گرم توجه شود، در این صورت زن و شوهر رفتارهای عاطفی خوبی خواهند داشت.

این جامعه شناس تصریح کرد: قبل از وقوع ازدواج باید افراد دوره‌های جامعه پذیری و فراگیری مسائل زناشویی را بگذرانند تا بعد از ازدواج خلأ عاطفی برای آنها به وجود نیاید و دچار مشکل نشوند، جامعه نیاز به شکستن این تابو و ارائه آموزش به افراد دارد تا شاهد کاهش آمار طلاق باشیم.

پدریان با تاکید بر اینکه بحران و مشکلات اقتصادی در شکل‌گیری طلاق مؤثر است، خاطرنشان کرد: وقتی فرد نتواند نیازهای اولیه خانواده مانند خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه‌های زندگی را تأمین کند در نتیجه تعارض و کشمش و طلاق در خانواده اتفاق می‌افتد، علاوه بر مشکل اقتصادی داشتن داشتن طرح‌واره‌های نقش جنسیتی زن و مرد در زندگی زناشویی در شکل گیری طلاق دخالت دارد.

این استاد دانشگاه، اظهار کرد: معمولاً برای مرد طرح واره‌ها پدر و بردار خود و برای زن خواهر و مادر خود است، باید به زوج‌ها یاد دهیم ممکن است آنها در زندگی زوجی رفتارهایی با همدیگر داشته باشند که طرح واره‌های آنها ندارند، باید همسران رفتارهای همدیگر را بدون الگوی‌گیری از طرح واره‌ها بپذیرند.

مقایسه کردن در پدیده طلاق مؤثر است

وی درباره این که مقایسه کردن در شکل پدیده طلاق مؤثر است، گفت: باید همسران خصوصیت‌های همدیگر را در برخوردهای خانوادگی مانند «از برادرت یاد بگیر»، «زندگی خواهرت را ببین» و موارد دیگر مقایسه نکنند، بدانیم افراد متفاوت هستند و تحمیل این رفتارها و مقایسه کردن در زندگی زوجین جایز نیست.

این جامعه‌شناس در توصیه به زوج‌ها، افزود: اگر زن و شوهر با هم زندگی می‌کنند نقاط مثبت همدیگر را برجسته کنند، بیشتر داشته‌های مثبت را ببینند، بپذیرند همه افراد دارای نقاط ضعف هستند، داشتن مهارت گفت وگو برای نقطه اشتراک در زندگی زوجی ضروری است.

پدریان با اشاره به اینکه در گذشته طلاق یک نوع شکست بود و فرد زندگی خود را فدای جمع و خانواده می‌کرد، اظهار کرد: امروز افراد زندگی خود را فدای خانواده نمی‌کنند، بحث حق و حقوق در ۴۰ سال گذشته مطرح و عامل افزایش طلاق در اجتماع شده است، بیشتر زنان جامعه افراد تحصیل کرده هستند و زیر بار ساختار زندگی مردسالاری نمی‌روند و تعارض و کشمش‌ها به وجود می‌آید.

دخالت دیگران در زندگی مشترک پدیده طلاق را آسان می‌کند

وی تصریح کرد: در جامعه‌شناسی دو گروه اولیه و ثانویه داریم، در گروه اولیه تقسیم کار، حق و حقوق، پاداش و تداخل وظایف نداریم، روابط عاطفی بیشتر بر پایه عشق و دوست داشتن است. در گروه ثانویه تقسیم کار، تنبیه و پاداش و حق و حقوق وجود دارد، بدانیم خانواده از گروه‌های اولیه است و با تقسیم کار و مشارکت زن و شوهر پیش می‌رود.

پدریان با بیان اینکه بسیاری از همسران از همان ابتدای زندگی حق طلاق می‌خواهند و این شرط جالبی برای زندگی زوجی نیست، اضافه کرد: ازدواج یک معامله و داد و ستد نیست، دخالت دیگران در زندگی مشترک زوجین شکل‌گیری پدیده طلاق را آسان می‌کند، اگر زوجین نمی‌توانند با همدیگر زندگی کنند به خوبی از هم جدا شوند، طلاق یک کنش طبیعی است و بالا بردن آستانه تحمل در آن لازم است و تخریب و تهدید یکدیگر باعث سلب آرامش می‌شود.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: طلاق می‌تواند یک راهکار و رفتار طبیعی اجتماع برای کاهش تنش‌های زوج‌های پرتنش باشد، افراد بعد از طلاق باید آرامش خود را حفظ کنند و روحیه انتقام‌گیری از طرف مقابل نداشته باشند، یاد بگیرند در سفری که داشتند این هم‌سفر برای او مناسب نبوده و جهت تأمین آرامش در زندگی آینده هم‌سفر نامناسب را کنار گذاشته‌اند.

کد خبر 476722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.