تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰

واکنش احمدی نژاد به احتمال رد صلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰، تأثیر اختلافات سیاسی بر اقتصاد کشور، خروج ایران از پروتکل الحاقی و دیدار رافائل گروسی با علی اکبر صالحی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه چهارم اسفندماه_است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر ««بگم بگم تازه» شروع شد» به بررسی واکنش احمدی نژاد به احتمال رد صلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: روز شنبه بود که رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به برخی اخبار در مورد کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آمدن احمدی‌نژاد به انتخابات را اصلاً در نظر نگیرید به نوعی این تکلیف روشن است. غلامعلی حدادعادل گفت: بنابراین چندان تحت تأثیر موضعگیری و فضای مجازی و بودن و نبودن و برخی حرف زدن‌ها و اظهارنظرها نباشید چراکه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ دوره قبلی هم رخ نداد چه برسد به اینکه الان چهار سال هم گذشته و بدتر هم شده است. یعنی به هر دلیلی آن اتفاق نیفتاد این بار دلایل بیشتر است؛ بنابراین درباره این مساله نباید فکر کرد.

احمدی‌نژادی‌ها تنها چند ساعت توانستند در مقابل این اظهارات سکوت کنند و روز گذشته کانال احمدی‌نژاد اقدام به انتشار مصاحبه رئیس‌جمهور سابق با شبکه انگلیسی‌ زبان تلویزیون دولتی ترکیه «تی آر تی» کرد که بخشی از آن درباره تصمیم احمدی‌نژاد درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود. زمانی که مصاحبه‌ کننده از احمدی‌نژاد سوال کرد «شما در حال آماده شدن برای بازگشت به سیاست هستید؟»

وی چنین پاسخ داد: «من هیچ‌ وقت از سیاست دور نبوده‌ام که بخواهم برگردم. مگر می‌شود که انسان نسبت به سرنوشت اجتماعی بی‌تفاوت باشد؟ برخی تصورشان این است که فقط مناصب سیاسی هستند که حاملان آن باید نسبت به سرنوشت جامعه، احساس مسئولیت کنند. مسئولیت اجتماعی یک امر عام است.»

پرسشگر به وی گفت که شورای نگهبان در سال ۹۶، صلاحیت شما را برای شرکت در رقابت انتخابات سال ۱۳۹۶ رد کرد و شما نتوانستید در این انتخابات شرکت کنید، آیا فکر می‌کنید شورای نگهبان صلاحیت شما را در انتخابات سال آینده ایران تأیید خواهد کرد؟ و احمدی‌نژاد چنین واکنش نشان داد: «من هنوز راجع به انتخابات نظری نداده‌ام و موضعی نگرفته‌ام اما نقطه نظراتی دارم که در صورت ضرورت، در موعد انتخابات آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.»

البته احمدی‌نژاد از فرصت استفاده تبلیغاتی هم کرد چنانکه وقتی از او سوال شد برخی استفاده شما از توئیتر را عجیب می‌دانند زیرا در دوره ریاست‌جمهوری شما مقامات ایرانی، فیس‌بوک و توئیتر را در سال ۲۰۰۹ ممنوع کردند، آیا هنوز هم توئیتر در ایران، ممنوع است؟ گفت: «همان کسانی‌که فیلتر می‌کنند، همان‌ها هم در ایران فیلترشکن می‌فروشند. امروز در دنیای ارتباطات فیلتر معنا ندارد. فیلتر کردن و ایجاد محدودیت، یک امر شکست‌ خورده است.»

مصاحبه‌کننده گفت که شما از چه ضد فیلتری برای دسترسی به توئیتر، استفاده می‌کنید؟ و احمدی‌نژاد پاسخ داد: «این را باید از کسانی‌که اجازه نمی‌دهند بپرسید. من موافق استفاده کامل مردم از فضای مجازی هستم.»

و حتی زمانی که در مقابل این پرسش قرار گرفت که به نظر می‌رسد که شما پس از خاتمه دوران ریاست‌جمهوری خود، به میزان زیادی تغییر کرده‌اید، آیا این برداشت، منصفانه است؟ در این بازآفرینی چه عاملی مؤثر بوده است؟ گفت: «بالاخره هر انسانی رشد می‌کند، دانشش توسعه می‌یابد و تجربیاتش افزوده می‌شود اما ما از روز اول و بر اساس اصول ثابت، دنبال برقراری صلح و عدالت بودیم. در دولت اول، ما رسماً خواستیم که رابطه بین دو ملت ایران و آمریکا برقرار شود. خواستار پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک شدیم. بعد از رسیدن به صنعت غنی‌سازی، من خواستار همکاری به جای تقابل شدم. من همیشه با تجاوز، اشغال سرزمین دیگران، چپاول ملت‌ها و زورگویی مخالف بوده‌ام و الان هم مخالف هستم. من همیشه طرفدار برقراری صلح، عدالت و احترام برای همه ملت‌ها بوده و هستم.»

تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰» به بررسی تأثیر اختلافات سیاسی بر اقتصاد کشور پرداخت و نوشت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ یکی از پرحاشیه‌ترین مسائلی است که طی چند وقت اخیر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این لایحه از ابتدا با اما و اگرها و انتقادات بسیاری روبه‌رو بود، انتقاداتی که در نهایت سبب رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس شد. پس از رد لایحه احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس (۲۷ بهمن‌ماه) در گفت‌وگویی، از تقدیم لایحه اصلاحیه کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از سوی دولت به مجلس خبر داد و پس از کشمکش‌های فراوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کردند.

پس از آن نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه) بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را آغاز کردند. نمایندگان مجلس سه‌شنبه هفته گذشته به کلیات لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ رأی مثبت داده بودند و این لایحه بلافاصله برای بررسی موارد اصلاحی پیشنهادی دولت به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. با تصویب کلیات لایحه اصلی بودجه ۱۴۰۰ به نظر می‌رسید که اختلافات بر سر اعداد و ارقام کاهش یافته است اما صحبت‌های قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی روز گذشته حاکی از آن بود که هنوز اختلاف‌نظرهایی میان مجلس و دولت وجود بر سر بودجه سال آتی وجود دارد.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی مجلس -یکشنبه ۳ اسفندماه_ با اشاره به اصلاح بودجه توسط دولت و بررسی آن در کمیسیون تلفیق، گفت: «آنچه امروز پیش روی ماست بودجه مطلوب مجلس نیست ولی با توجه به ظرفیت‌های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در آن اعمال شده است. در جلسات بررسی بودجه در مجلس نمایندگان در خصوص اصلاحات اعمال شده توسط دولت و تصمیمات اتخاذشده در کمیسیون تلفیق با رأی خود تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد. بودجه کل کشور وارث چند دهه عملکرد اقتصادی دولت‌هاست و بخش قابل توجهی از اشکالات ساختاری در اقتصاد کشور به علت در اولویت نبودن اصلاح ساختار بودجه است. لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم طبق همین عادت دیرینه و حتی بیشتر از اشکالات ساختاری مرسوم دارای اشکالات جدی بود و معیشت مردم را در معرض آسیب قرار می‌داد. کمیسیون تلفیق اصلاحات مهمی در لایحه بودجه اعمال کرد و در راه تحول بودجه به نفع مردم را به مردم نشان داد. ولی در نهایت دولت مجری بودجه است و تجربه نشان داده است که دولت می‌تواند با اجرای بد و ناقص بهترین تصمیمات هم فرصت اصلاحات ضروری را به آسیبی علیه معیشت مردم تبدیل کند. به همین جهت نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا اصلاحات بودجه بر عهده دولت گذاشته شود و مسئولان اجرایی با توجه به توان و اراده فعلی دولت تغییرات لازم را در لایحه اصلاحی اعمال کنند. در نتیجه این فرآیند و رایزنی‌های صورت گرفته خوشبختانه دولت نیز بخشی از این اصلاحات مورد نظر را اعمال کرد. دولت یک گام در تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و مجلس نیز چندین گام برداشت و از بخشی از راهکارها و اصلاحات مدنظر خود چشم‌پوشی کرد تا در این شرایط اختلافات مانع از شنیده شدن صدای واحد ما برای حل مشکلات مردم نشود.»

تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «‌اولتیماتوم به کاخ‌سفید یا پاستور؟» به بررسی خروج ایران از پروتکل الحاقی پرداخت و نوشت: ظهر روز گذشته بیانیه‌ای با امضای ۲۲۶ نفر از نمایندگان در رابطه با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از پنجم اسفند ۹۹ در صحن علنی مجلس قرائت شد. بر این اساس، دولت باید طبق قانون لغو تحریم‌ها، فردا (پنجم اسفند) از پروتکل الحاقی خارج شود. هرچند زمزمه‌هایی از احتمال تمدید این مهلت به گوش می‌رسد، اما نمایندگان مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند تا قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران از آن خارج شود. در سه سال اخیر با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا ایران تحت سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داشته است. با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا که یکی از وعده‌هایش بازگشت به برجام بود، هنوز اتفاقی عملی در این رابطه رخ نداده است و از این‌رو اصولگرایان که علاقه‌ای به زنده‌شدن برجام ندارند، تعلل بایدن را دستاویزی برای خروج ایران از برجام قرار داده‌اند. در این رابطه، قانونی نوشتند و در آن دولت را مکلف به خروج از پروتکل الحاقی و برجام کردند که زمان اجرای آن فرداست.

تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «در جست‌وجوی نظم جدید نظارتی» به بررسی دیدار رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با علی‌اکبر صالحی پرداخت و نوشت: پایان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا، باب گفت‌وگو درباره فرجام توافق هسته‌ای ایران با ۱+۴ را دوباره باز کرد اما امروز نمی‌توان با قطعیت گفت که نتیجه این فتح‌الباب نجات توافق هسته‌ای خواهد بود یا پایان یافتن آن. در حالی که سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران و مقاومت حداکثری ایران با آن، برجام را در حالت اغما نگه داشته بود اکنون حضور جو بایدن در کاخ‌سفید، به این انجماد پایان داده و تحولات در این پرونده سرعت گرفته‌اند. ایران در حال حاضر گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای را در دو حوزه فنی (با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) و سیاسی (با ۵ کشور باقی مانده در برجام به علاوه اتحادیه اروپا) پیش می‌برد. در همین راستا روز یکشنبه، ایران برای دومین‌بار در ۶ ماه گذشته میزبان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که به خواسته خود همزمان با تصمیم تهران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به تهران آمد.

نتیجه سفر گروسی به ایران پس از بازگشت او به وین می‌تواند بر روند گفت‌وگوهای سیاسی ایران با بازماندگان در برجام هم تأثیر بگذارد. گروسی درست در روزهایی راهی تهران شد که دولت جو بایدن آشکارا تمایل خود برای گفت‌وگو با ایران را اعلام کرده و در دو اقدام سیاسی درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را پس گرفته و همچنین به اعمال محدودیت برای رفت و آمد هیأت نمایندگی ایران در نیویورک پایان داد. هر چند که طرف‌های اروپایی با در بوق و کرنا کردن این اقدام‌ها از ایران خواستند که مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا نکند اما واکنش‌هایی که وزارت خارجه ایران در چند روز گذشته نشان داده حاکی از آن است که اقدام‌های نمادین نمی‌توانند ایران را از اجرای این تصمیم منصرف کند.

در حالی که بیش از یک ماه از حضور جو بایدن در کاخ سفید می‌گذرد و اعضای تیم سیاست خارجی و امنیت ملی او به شکست سیاست فشار حداکثری اذعان می‌کنند اما هنوز دولت او هیچ گامی در مسیر کاهش یا لغو تحریم‌ها برنداشته است. با این وجود روز گذشته ساندی تایمز به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا ادعا کرد که جو بایدن در حال بررسی کاهش تحریم‌های تحمیل شده بر ایران است. منابع آگاه مطرح شده در این گزارش به بازه زمانی خاصی برای عملی شدن این وعده اشاره نکرده اما تاکید داشتند که چندان دیر نخواهد بود.

همزمان با سفر گروسی به تهران عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه با حضور در گفت‌وگویی تلویزیونی و جواد ظریف، وزیر خارجه در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی مواضع پیشین ایران را تکرار و اعلام کردند که اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی تنها زمانی متوقف خواهد شد که تحریم‌های وضع شده در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برداشته شوند. همزمانی سفر گروسی به تهران به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تأثیرگذاری رایزنی‌های او بر اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی دامن زده بود که با تکذیب وزیر خارجه و معاون سیاسی او همراه شد.

تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «قانون لغو تحریم‌ها بدون تأخیر باید اجرا شود» و نوشت: سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس مبنی بر ضرورت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را که تاکنون به امضای ۲۲۶ نفر از نمایندگان رسیده، قرائت کرد. در متن این بیانیه آمده است: «بعد از توافق برجام در سال ۱۳۹۴ امید می‌رفت طرف‌های غربی از جمله آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با صداقت با ملت بزرگ ایران برخورد کرده و به تعهدات خود عمل کنند.»

در ادامه این متن می‌خوانیم: «علی‌رغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فواصل مختلف ۱۵ بار تائید کرده است که ایران به تعهدات برجامی خود به‌صورت کامل عمل کرده است اما متأسفانه شاهد بوده‌ایم که دشمنان ملت عزیز ایران به هیچ‌یک از تعهدات اساسی و مهم خود عمل نکرده و با اینکه قرار بود در روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۱۳۹۴ تحریم‌های بانکی و نفتی برداشته شود متأسفانه بر مقدار این تحریم‌ها افزوده شده است، روند آسیب به منافع ملت ایران و افزایش تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف که از زمان اوباما دموکراتیک آغاز شده بود منجر به خروج ترامپ جمهوری‌خواه از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شد.»

نمایندگان در بیانیه خود افزوده‌اند: «متأسفانه روند اجرای تعهدات یکطرفه از سوی مسئولین دولتی ایران به مدت ۵ سال ادامه یافت تا اینکه مجلس انقلابی در دفاع از منافع ملت ایران تصمیم گرفت طرح مهم اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با ۲۵۱ رأی مثبت در ۱۱ آذرماه ۹۹ تصویب کند.»

قوه مقننه در ادامه افزوده است: «در راستای دفاع از حقوق هسته‌ای و وادار کردن دشمنان ملت به برداشتن تحریم‌های ظالمانه به تبع آن گشایش اقتصادی مقرر شده است غنی‌سازی ۲۰ درصدی آغاز و نیز با اعطای مهلت دو ماهه به آمریکا و سه کشور اروپایی برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در صورت عدم صداقت و عدم انجام تعهدات ملت ایران نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در راستای اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ و بند ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کنند از این رو همه مسئولین نظام از جمله مدیران دولتی موظف هستند که در صورت عدم رفع تحریم‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به‌صورت کامل از ۵ اسفند ۹۹ متوقف و بازرسی‌های آژانس را صرفاً به نظارت‌های پادمان محدود کنند.»

در پایان این متن می‌خوانیم: «ما نمایندگان مجلس به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که در دفاع از حقوق آنها به هیچ وجه کوتاه نیامده و به دشمنان ملت ایران نیز اعلام می‌کنیم همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند رفع عملی و کامل تحریم‌های بانکی و نفتی از شرایط اساسی ملت ایران برای برگشت آمریکا به برجام بوده و بدون رفع تحریم‌های ظالمانه که قابل راستی‌آزمایی از سوی ملت ایران باشد، ایران سربلند و قوی گام‌های پیشرفت صنعتی و هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.»

تسویه حساب سیاسی با بودجه ۱۴۰۰

کد خبر 476713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.