۵۳ هکتار جنگل‌کاری در آلوده‌ترین نقطه اصفهان

کمربند سبز در اراضی بختیار دشت اصفهان با هدف بهبود وضعیت هوای این کلانشهر در منطقه دو شهرداری با مساحت ۵۳ هکتار اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا از معضلات بزرگ کلانشهرها است و آلاینده‌ها تنها منحصر به دود اگزوز خودروها یا دودکش کارخانه‌های داخل و خارج شهر نمی‌شود بلکه بادهایی که از اطراف می‌وزند نیز سبب ورود گرد و غبار و گاز کارخانه‌های اطراف به داخل شهر خواهند شد.

این گرد و غبار به غلظت مواد سمی در هوای مناطق مسکونی یک شهر می‌افزاید بنابراین جنگل‌ها و درختان در جلوگیری و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی دارند. درختان باد حامل ذرات ریز را شانه کرده و در هر هکتار جنگل تا ۸۶ تن از هربار گرد و غبار را در خود رسوب می‌دهند. از آنجایی که مقدار باکتری‌های موجود در هوای جنگل به مراتب کمتر از مناطق غیرجنگلی است، ایجاد جنگل‌های مصنوعی در شهرهای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایجاد کمربند سبز حاصل صندوق توسعه فضای سبز است

کوروش محمدی، رئیس کمسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد کمربند سبز می‌تواند از ورود گرد و غبار و ذرات معلق به داخل شهر اصفهان جلوگیری کند، اظهار می‌کند: با تصویب شورای شهر اصفهان، اراضی ۵۳ هکتاری در بختیاردشت (شهرک پرتو) منطقه دو که در اختیار اداره کل منابع طبیعی قرار داشت، جنگل‌کاری خواهد شد تا اصفهان در شمال غرب نیز دارای کمربند سبز شود.

او با اشاره به تأمین اعتبار اجرای پروژه جنگل‌کاری، ادامه می‌دهد: شورای شهر چندی پیش جهت ایجاد صندوق توسعه فضای سبز اقدام مناسبی کرد که یک اتفاق و اقدام ارزشمند بود و اکنون شاهد یکی از نتایج خوب آن هستیم و اعتبار مورد نیاز برای کاشت درخت در این ۵۳ هکتار از محل این صندوق تأمین شده است.

محمدی می‌گوید: تأمین آب این ۵۳ هکتار نیز مهم بوده و از آنجایی که کلکتور موجود در این منطقه مربوط به منطقه ۱۲ است و برای آبیاری این منطقه استفاده می‌شود، تاکید شده که برای تأمین پساب این ۵۳ هکتار در منطقه دو پیش‌بینی‌های لازم بشود و برای آن بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

رئیس کمسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: ایجاد این ۵۳ هکتار جنگل یک اقدام مفید برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهر اصفهان است و باید در آینده نیز چنین اتفاقاتی تداوم یابد.

آغاز جنگل‌کاری همزمان با روز درختکاری

مرتضی طهرانی، معاون امور مالی و اقتصادی شهردار اصفهان نیز با اشاره به این مصوبه شورا، اظهار می‌کند: این زمین در مالکیت اداره کل منابع طبیعی است که تصمیم گرفته شده ابتدا جنگل کاری و سرسبز شده و سپس به شهرداری واگذار شود.

او اضافه می‌کند: جنگل‌کاری در این محدوده همزمان با روز درختکاری آغاز می‌شود و به‌واسطه آن فضای سبزی همچون کمربند سبز شرق که در حوالی آرامستان باغ رضوان واقع شده، در غرب اصفهان ایجاد خواهد شد.

رایزنی با شهرهای اقماری برای توسعه کمربند سبز

فروغ مرتضایی، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان می‌گوید: از سال گذشته با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی اصفهان، ۵۳ هکتار از اراضی منابع طبیعی برای اجرای کمربند سبز شهر اصفهان در اختیار سازمان پارک‌ها و شهرداری اصفهان قرار گرفت.

او می‌افزاید: اعتبارات حاصل از صندوق توسعه فضای سبز، شرایط سازمان را از لحاظ مالی برای در اختیار گرفتن این ۵۳ هکتار بهتر کرده و هم‌اکنون تاییدیه این اراضی از کمیته فنی اداره منابع طبیعی گرفته شده و این زمین که پشت شهرک پرتو قرار دارد، آماده کاشت است.

مرتضایی‌نژاد اظهار می‌کند: این اراضی در شمال غربی اصفهان و در آلوده‌ترین منطقه شهر است بنابراین با انجام این کار وضعیت مقابله با آلایندگی در شهر بهبود یافته و سرانه فضای سبز اکولوژیک در منطقه دو نیز بالا می‌رود.

او با بیان اینکه نیاز داریم که اعتبار لازم برای اجرای جنگل‌کاری از منابع صندوق توسعه فضای سبز اختصاص یابد تا هرچه زودتر کاشت انجام شود، می‌گوید: طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی، ۱۲۰ هکتار مجاور این اراضی معارضی ندارد و شهرداری می‌تواند در آینده کاشت درخت در این اراضی را نیز انجام دهد.

مرتضایی‌نژاد اضافه می‌کند: قرار است از طریق استانداری جلسه مشترکی با مدیریت شهری شاهین شهر و خمینی شهر داشته باشیم تا بتوانیم ۱۲۰ هکتار ادامه این پروژه را نیز جنگل‌کاری کنیم.

کمربند سبز شهرک پرتو ۳ ساله اجرا می‌شود

حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه، می‌گوید: در طرح جامع و تفصیلی شهر متوجه شدیم که اصفهان کمربند فضای سبز ندارد و یکی از نقاطی که در شهر آلودگی زیادی دارد شهرک پرتو و اطراف آن است.

او با بیان اینکه به استناد قانون هوای پاک، شهرداری می‌تواند در اراضی در اختیار دولت فضای سبز ایجاد کند، می‌افزاید: در این منطقه ۱۷۰ هکتار زمین از منابع طبیعی، در حریم دو شهر خمینی شهر و اصفهان وجود داشت که با پیگیری‌های لازم برای مقابله با آلودگی هوا قرار شد تفاهمنامه‌ای با اداره کل منابع طبیعی منعقد شده و شهرداری اصفهان هزینه‌های لازم برای جنگل‌کاری در ۵۳ هکتار از این مکان را بپردازد زیرا آلودگی هوا مرز نمی‌شناسد.

امیری اظهار می‌کند: قرار است پس از انجام اقدامات شهرداری، مراحل واگذاری این زمین‌ها انجام شود؛ مخزن آب در این مکان احداث شده و آماده کار است که از قبل این موضوع پیش‌بینی شده بود و پساب‌ها نیز به این محل انتقال پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه هزینه آماده سازی این ۵۳ هکتار حدود ۱۰ میلیارد تومان است که شامل گود برداری، کاشت درخت و آبرسانی می‌شود، می‌گوید: این هزینه از طریق صندوق درآمدی و محل اعتبارات سازمان پارک‌ها تأمین می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: شهرداری سعی دارد در سه سال فضای سبز این منطقه را احداث کند.

کد خبر 476693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.