اصفهان، پیشرو در استفاده از انرژی‌های پاک

در حالی ‌که حرکت به سمت توسعه انرژی‌های تجدید پذیری چون انرژی خورشیدی در برنامه ششم توسعه مورد تأکید فراوانی قرار گرفته است، اما با اقداماتی جدی در راستای گسترش آن مواجه نبوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تأمین نیازهای جهان به برق، گرمایش، سرمایش و نیرو برای حمل‌ونقل، به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بشریت در قرن ۲۱ تبدیل شده است؛ ایران که به عنوان یکی از آفتابی‌ترین کشورهای دنیا مطرح است بیش از هر گزینه‌ای قابلیت روی‌آوری به استفاده از چنین انرژی را دارا است، زیرا این کشور در بین مدارهای ۲۵ تا ۴۵ درجه عرض شمالی کره زمین قرار دارد که از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای واقع شده که به سبب دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار گرفته است که میزان تابش خورشید در آن حدود یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است.

ایران به سبب برخورداری از چهار فصل سال، زمینه تولید انواع انرژی‌های تجدید پذیر ازجمله بادی، آبی، خورشیدی را دارد و می‌تواند انرژی‌های موردنیاز را به پاک‌ترین روش‌ها تولید کند؛ بر این اساس است که گفته می‌شود بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر در دولت تدبیر و امید با رونق بسیار خوبی روبرو شده است به گونه‌ای که برخی استفاده از این نوع انرژی پاک را هدیه این دولت به سبد انرژی کشورمان عنوان می‌کنند.

قابلیتی که در ایران نادیده گرفته می‌شود

بهره‌مندی از انرژی خورشیدی به غیر از مزایای فراوانی چون صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی تجدید ناپذیر، در کاهش آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی تأثیر زیادی دارد به خصوص در این روزهایی که آلودگی هوا با شدت زیادی کلان‌شهرهایی چون اصفهان را به احاطه خود درآورده است، قطعاً این انرژی‌های پاک قادر به رفع بخش قابل توجهی از این آلایندگی‌ها است.

بنا بر گزارش بانک جهانی، عمده مشکلات آلودگی هوای کلان‌شهرها ناشی از آلاینده‌های خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین و نیمه سنگین فرسوده است؛ نیروگاه‌های فسیلی نیز در افزایش آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا مؤثر هستند؛ از این رو استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

در این خصوص مهدی راعی، کارشناس ارشد برق، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در دنیا تمایل زیادی به مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی وجود دارد، در صورتی که در اغلب این کشورها به دلیل آفتاب کم، چندان قابلیتی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود ندارد اما در ایران که با آفتاب فراوان روبرو هستیم از این پتانسیل استفاده نشده است.

وی با اشاره به وجود ۳۰۰ روز آفتابی در کل سال ادامه می‌دهد: این میزان به معنای توان استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی در کشور است که متأسفانه نادیده گرفته می‌شود.

این کارشناس ارشد برق در رابطه با مزایای جایگزینی انرژی خورشیدی با دیگر انرژی‌ها تصریح می‌کند: با توجه بیکاری فراوان در مناطقی در ایران که از پتانسیل به کارگیری انرژی خورشیدی برخوردار هستند، می‌توان از طریق این انرژی درآمدزایی و اشتغال‌زایی مناسبی برای ساکنان آن مناطق فراهم آورد و به نوعی مانع مهاجرت آن‌ها شد.

راعی خاطرنشان می‌کند: صرفه‌جویی در مصرف برق، مورد دیگر از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی است و اگر برق بیشتری نیز تولید شود، مازاد آن به فروش می‌رسد؛ مزیت دیگر که بسیار واضح است کاستن از آلایندگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی است چرا که این نوع از انرژی نسبت به سوخت‌های دیگر، آلودگی بسیار کمتری دارد به ویژه در مناطق صنعتی که ساکنان آن به شدت با آلاینده‌ها مواجه هستند می‌توان از این نوع انرژی بهره‌مند شد.

وی یادآور می‌شود: استفاده از انرژی خورشیدی نیازمند فراهم سازی مقدمات زیرساخت‌هایی است که به همت مسئولان بازمی‌گردد و پس از آن نیز می‌بایست مردم با مشوق‌هایی نسبت به استفاده از این نوع انرژی راغب شوند؛ به عبارتی فرهنگ‌سازی لازم انجام پذیرد تا مردم نسبت به منافع استفاده از انرژی خورشیدی آگاه شوند، زیرا این نوع از انرژی تقریباً موضوعی جدید و تازه است و معمولاً افراد در برابر اتفاقات نو، مقاومت می‌کنند.

توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در اصفهان

گفتنی است که با توجه به منافع استفاده از انرژی خورشیدی ویژگی‌های اقلیمی استان اصفهان، عزم شهرداری اصفهان مبنی بر معرفی این منطقه به‌عنوان شهری پیشرو در زمینهٔ استفاده از انرژی‌های پاک در کشور قرار گرفت؛ به همین منظور از سال ۱۳۹۲ پروژه خورشیدی کردن برق ساختمان‌های شهرداری به عنوان یکی از پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا بخشی از برق مصرفی با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین شده و در مصرف برق تأمینی از منابع فسیلی صرفه‌جویی شود.

در این زمینه حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان نیز اظهار می‌کند: انرژی خورشیدی، انرژی است که دائم در دسترس بوده و برای کل جهان نامحدود و بی حد و حصر است.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در سال ۱۳۹۲ تا پایان مهرماه سال جاری حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان می‌افزاید: شهرداری اصفهان به عنوان شهر پیشتاز در استفاده از انرژی‌های خورشیدی تاکنون توانسته است بیش از ۵۰ درصد از سهم تکلیفی ۲۰ درصدی از مصرف انرژی خود را از طریق احداث نیروگاه‌های فتوولتائیک به انجام رساند.

امیری می‌گوید: تاکنون ۲۷ نیروگاه تولید انرژی خورشیدی توسط شهرداری اصفهان احداث شده که در حال حاضر تمامی آن‌ها به صورت کامل و با ظرفیت نامی در حال تولید انرژی است؛ بر اساس برنامه‌ریزی مدیریت شهری در رابطه با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در اصفهان، حرکت به سمت اجرایی شدن این موضوع از اهداف اولویت‌دار شهرداری اصفهان است.

وی با اشاره به میزان تولید انرژی خورشیدی توسط شهرداری اظهار می‌کند: در حال حاضر ۶۷۱ مگاوات ساعت انرژی خورشیدی در سال توسط شهرداری تولید می‌شود که با توجه به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، تا پایان سال به ۲۰۰۰ مگاوات ساعت در سال افزایش یابد.

معاون شهردار اصفهان تصریح می‌کند: نیروگاه ۶۰ کیلوواتی منطقه ۱۵، نیروگاه ۲۶۰ کیلوواتی میدان میوه و تره‌بار و نیروگاه ۱۵ کیلوواتی شهرداری منطقه ۸ نیز اجرایی شده است و تا پایان سال جاری در مدار قرار خواهد گرفت و با اجرایی شدن آن‌ها، ظرفیت نیروگاهی شهرداری اصفهان به ۵۶۵ کیلووات خواهد رسید که در میان کلان‌شهرها به عنوان جایگاه نخست و دارای بیشترین ظرفیت تولید انرژی خورشیدی مطرح است.

امیری می‌گوید: با توجه به ضرورت و اهمیت به کارگیری توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، به منظور جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیستی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، باید به‌صورت کامل درصدد به کارگیری انرژی‌های پاک باشیم.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 476686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.