غیرفعال بودن ۳ هزار اتوبوس بخش خصوصی در تهران

رئیس شورای شهر تهران گفت: بیشتر اتوبوس‌های شهر تهران در اختیار بخش خصوصی بوده و بخش خصوصی بیشتر اتوبوس‌های خود را فعال نمی‌کند و با اینکه گفته می‌شود تعداد اتوبوس‌های تهران پنج هزار عدد است اما شاید دو هزار اتوبوس فعال باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در پایان جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز نیز مطابق هفته‌های گذشته جلسه هم اندیشی با حضور شهردار و معاونان او از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه آغاز شد که مهمترین موضوع این جلسه مشکل حمل و نقل عمومی در شهر تهران بود.

وی افزود: همانطور که می‌دانید تعداد مسافران حمل و نقل عمومی در شهر تهران به دلیل شرایط کرونایی یک سوم شده و خود به خود درآمد مترو و اتوبوسرانی به ویژه در بخش خصوصی کاهش پیدا کرده ولی برای جبران این کمبود هیچ حرکتی انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در دولت هم با اینکه موضوع حمل و نقل عمومی مورد اهمیت لفظی قرار می‌گیرد و مصوبات زیادی هم در این زمینه وجود دارد اما هیچ اقدام عملیاتی در جهت تزریق منابع مالی برای تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی تهران نمی‌شود که البته امیدواریم در مدت باقی مانده تا پایان سال و یا اوایل سال آینده این مشکل حل شود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: از آنجایی که درآمد در بخش حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط کرونایی کم شده و از طرفی بیشتر اتوبوس‌های شهر تهران نیز در اختیار بخش خصوصی است، بخش خصوصی بیشتر اتوبوس‌های خود را فعال نمی‌کند و با اینکه گفته می‌شود تعداد اتوبوس‌های تهران پنج هزار عدد است اما شاید دو هزار اتوبوس فعال باشد لذا این امر سبب افزایش تراکم مسافران نیز می‌شود. در این راستا برای جلوگیری از صدمه وارد به مردم باید جبران کمبودهای حمل و نقل عمومی پرداخته شود.

هاشمی افزود: بعد از جلسه هم‌اندیشی جلسه صحن شورا با موضوع بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش درآمدی آغاز شد که با تصمیم اعضای شورا درآمدهای بودجه به عدد ۴۸ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: در بحث درآمدی کمیسیون برنامه و بودجه کاهش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود اما با بررسی اعضای شورا ۵۳۰ میلیارد تومان ترمیم شد و در نهایت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش پیدا کرد.

هاشمی با اشاره به بررسی بحث اصلاح ساختار در شهرداری تهران گفت: بحث ساختار از ابتدا شورای پنجم مطرح بوده ولی من و برخی از اعضای شورا در این خصوص حساسیت دارند از این رو لایحه اصلاح ساختاری تصویب نشد و حال لایحه جدید مطرح شده که این موضوع در هیأت رئیسه بررسی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بحث شهر فروشی که از سوی چند تن از اعضای شورا مطرح شده بود اظهار کرد: برخی اعضا تراکم پایه و مازاد تراکم را با شهر فروشی اشتباه گرفتند و فکر می‌کردند فروش تراکم است در صورتی که ما خارج از طرح تفصیلی که قانون فعلی مورد تصویب شورای عالی شهر سازی است هیچ تراکم فروشی داریم و به‌طور قاطع می‌گویم این اتفاق در شهرداری تهران نمی‌افتد.

هاشمی افزود: هر افزایش تراکم و تغییر کاربری به طور حتم در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود و وقتی کمیسیون ماده ۵ آن را تصویب کرد وزارت مسکن شهر سازی نیز باید تأیید کند و در نتیجه یک تصیمم ملی است بنابراین «شهرنفروشی» در شورای پنجم جا افتاده است.

وی ادامه داد: موضوعی کمتر به آن پرداخته شده این است که با وجود تورم ۳۰۰ درصدی در طول چهار سال گذشته، بودجه شهرداری تهران تنها ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 476621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.