صبحانه پنیر نخورید/دانستنی‌ها درباره خواص سیر

تامین مواد غذایی با ویتامین D، پرهیز از خوردن پنیر در صبحانه، شناخت عوامل ایجاد کننده کبد چرب، علت چاق نشدن پرخورها، چند توصیه تغذیه‌ای برای سلامت زنان، مصرف میوه سبزیجات و پیشگیری از بیماری‌های خاص و دانستنی‌ها درباره خواص سیر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، گفت: مصرف ویتامین D به صورت مکمل و به شکل هفتگی یا ماهانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام شود.

محمدحسین عزیزی، اظهار کرد: اگر رژیم غذایی خوب باشد و از مواد غذایی متنوع استفاده شود، شاید افراد نیازی به مصرف ویتامین نداشته باشند، زیرا در مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ و مغزها ویتامین D به اندازه کافی موجود است و از طریق مواد غذایی تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود مصرف ویتامین D به صورت مکمل و به شکل هفتگی یا ماهانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام شود، یکی از مشکلات جامعه ما کمبود ویتامین D است.

صبحانه پنیر نخورید/دانستنی‌ها درباره خواص سیر

مصرف میوه و سبزیجات و پیشگیری از بیماری‌های خاص

خوردن مقدار مناسب سبزیجات یکی از عادات غذایی با وضعیت مالی مناسب رابطه مستقیمی دارد، عادتی که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های خاص کمک کند. بر اساس گزارش‌های WHO، فقط با افزایش مقدار میوه و سبزیجات مصرفی ما می‌توانیم در سراسر دنیا ۱.۷ میلیون نفر را نجات دهیم به نظر می‌رسد که فقط با مصرف ۱۴ اونس از این مقدار در رژیم روزانه، می‌توانیم از مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی جلوگیری کنیم.

به همین ترتیب، WHO محاسبه کرده که رژیم‌های غذایی دارای مقدار کافی میوه و سبزیجات باعث کاهش تقریباً ۱۹٪ سرطان دستگاه گوارش، ۳۰٪ بیماری ایسکمیک قلب و ۱۱٪ سکته مغزی در سراسر جهان می‌شود.

اگرچه به تازگی تعداد افرادی که رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات را انتخاب می‌کنند افزایش یافته است، اما انتخاب آنها فراتر از یک روند معمولی است.

افراد بیشتر ترجیح می‌دهند رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال کنند، احتمالاً دلیل این کار مد شدن این نوع رژیم است. برخی دیگر هم به دلایل مختلف، از دلایل مذهبی گرفته تا احترام به حیوانات از این رژیم تبعیت می‌کنند.

خوردن میوه‌ها و سبزیجات یک رژیم مد شده باشد یا نباشد، استفاده از آنها برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری‌ها ضروری هستند. ترکیب این مواد با غذاهای دیگر که بخشی از یک رژیم غذایی متعادل را تشکیل می‌دهند، تأمین کلیه مواد مغذی و ضروری بدن را تضمین می‌کند.

صبحانه پنیر نخورید

اصولاً پنیر غذایی خوبی برای صبحانه نیست، از نظر طب ایرانی مزاج پنیر سرد و تر بوده و مانع فعالیت مغزی کامل می‌شود که معمولاً در صبحگاه برای کار و تلاش مورد نیاز است؛ توصیه به مصرف و علاوه بر آن مصرف پنیر با خیار و گوجه فرنگی آن هم در فصل سرما اثرات نامطلوب آن را چندین برابر می‌کند.

محمد عسکر فراشاه در خصوص وعده غذایی صبحانه، اظهار کرد: یکی از مشکلات تغذیه امروز ما ایرانی‌ها اهمیت ندادن خیلی از مردم به وعده مهم صبحانه است به طوری که خیلی از افراد این وعده مهم غذایی را نادیده می‌گیرند و در میان سایر افرادی که صبحانه می‌خورند، رایج‌ترین ماده مصرفی آنها نان و پنیر است.

وی افزود: این در حالی است که اصولاً پنیر غذایی خوبی برای صبحانه نیست، از نظر طب ایرانی مزاج پنیر سرد و تر بوده و مانع فعالیت مغزی کامل می‌شود که معمولاً در صبحگاه برای کار و تلاش مورد نیاز است؛ توصیه به مصرف و علاوه بر آن مصرف پنیر با خیار و گوجه فرنگی آن هم در فصل سرما اثرات نامطلوب آن را چندین برابر می‌کند.

این متخصص طب ایرانی، تصریح کرد: در مطالعات جدید علمی ثابت شده که جذب کلسیم بیشتر در شب صورت می‌پذیرد و بهتر است پنیر به عنوان یک ماده مغذی در شب مصرف شود و ثانیاً پنیر با مصلحات (اصلاح کننده) یعنی همراه با گردو، سیاه دانه، آویشن و زنیان مصرف شود.

عسکر فراشاه، خاطرنشان کرد: خیلی از ضعف‌ها و کسالت‌ها در بین دانش‌آموزان و کارمندان به علت عدم به کار بردن همین آموزه طب ایرانی است؛ باید توجه داشت که بهترین صبحانه شامل مربای بالنگ، مربای به، مربای هویج و مربای پوست پسته برای معده‌هایی سرد یا ضعیف و مربای آلبالو و مربای زرشک برای معده‌ای گرم و حریره بادام، شیربرنج با کمی دارچین یا زعفران، عسل و شیره انگور است.

وی تصریح کرد: بیماران دیابتی بهتر است از میوه‌های پخته شده بدون شیرینی نظیر به، سیب یا هویج همراه با نان بهره ببرند و نکته آخر اینکه بهتر است نوشیدنی‌ها نظیر چای یا شیر یک ساعت با غذا خوردن فاصله داشته باشد.

صبحانه پنیر نخورید/دانستنی‌ها درباره خواص سیر

علت چاق نشدن پرخورها

همیشه به ما گفتند که برای حفظ وزن سالم باید حواسمان باشد که چه می‌خوریم و چه مقدار ورزش می‌کنیم. اما همه ما حداقل یک نفر را می‌شناسیم که بی حساب غذا می‌خورد و بندرت ورزش می‌کند، اما دچار اضافه وزن نمی‌شود.

متابولیسم سریع تنها دلیل این مسئله نیست، پاسخ به این سوال بسیار پیچیده است، زیرا عوامل مختلفی در این وضعیت دخالت دارند. ژنتیک، تغذیه و حتی عوامل رفتاری به افراد لاغر کمک می‌کنند تا وزن بدن خود را حفظ کنند. همه افراد متفاوت هستند و نحوه حفظ وزن آن‌ها به این واقعیت بستگی دارد که عوامل فوق در زندگی روزمره آن‌ها تأثیرگذار است یا خیر.

همچنین، بیشتر افرادی که به نظر می‌رسد در مقابل شما زیاد غذا می‌خورند، در واقع به اندازه شما غذا می‌خورند. صرف اینکه آن‌ها امروز بشقاب بزرگی از غذا را در مقابل شما خوردند به این معنی نیست که همیشه بیشتر غذا می‌خورند. آن‌ها ممکن است بعداً با خوردن فقط دو وعده غذایی در روز این پرخوری خود را جبران کنند. این به معنی آن است که کالری روزانه‌ای که آن‌ها دریافت می‌کنند، ثابت می‌ماند.

شناخت عوامل ایجاد کننده کبد چرب

رئیس شبکه هپاتیت ایران در خصوص بیماری کبد چرب، گفت: کبد چرب بی‌علامت و بیماری خاموش است که منجر به دیابت و فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

سید موید علویان، افزود: این بیماری در کشور رو به افزایش است. علت آن، کم تحرکی، چاقی، رژیم‌های بد غذایی، استرس، ژنتیک و غیره است. وی افزود: چاقی، استرس، الکل و غیره تقریباً در یک سطح در ایجاد کبد چرب مؤثر هستند.

وی درباره نشانه‌های این بیماری، تاکید کرد: کبد چرب هیچ نشانه‌ای ندارد؛ اگر شخصی چاق و کم تحرک است و احتمال ابتلاء به کبد چرب می‌دهد باید آزمایش بدهد.

دانستنی‌ها درباره خواص سیر

سیر به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدعفونی‌کننده و افزایش دهنده ایمنی بدن است، سیر تند با تحریک سیستم سمپاتیک، منجر به افزایش فشارخون می‌شود، هرچه سیر تندتر باشد، این عارضه شدیدتر خواهد شد. کسانی که با خوردن سیر، دچار ضربان تند قلب همراه با لرزش یا بی قراری و خشم و دلهره می‌شوند، به احتمال زیاد فشار خونشان افزایش یافته است.

صبحانه پنیر نخورید/دانستنی‌ها درباره خواص سیر

اغلب خوردنی‌های نفاخ، سبب افزایش فشار خون می‌شوند و سیر به علت ایجاد نفخ اگر همراه ماست خورده شود، می‌تواند بر خطرات افزایش فشار خون اضافه کند، این خطر، افراد چاق را بیشتر تهدید می‌کند. مصرف سیر، سبب کنترل پرفشاری خون نمی‌شود و مبتلایان باید به طور مرتب و مستمر از داروهای شیمیایی استفاده کنند.

مطالعات نشان داده است، مصرف مکمل‌ها یا همان قرص سیر در مقایسه با خود سیر قوی‌تر عمل می‌کند، به این دلیل که مقدار قابل توجهی از آلیسین (ماده موثره سیر) هنگام جویدن یا پختن از سیر خارج می‌شود. سیر صفرای بسیار تند ایجاد می‌کند و در متون طب ایرانی در درجه سوم گرم و خشک قرار دارد، یعنی گرمی خیلی زیادی دارد، به طوری که گرمی درجه چهار منجر به سمی شدن محصول می‌شود.

سیر کوهی (موسیر) در مقایسه با سیر تازه پلویی یا باغی اثرات قوی‌تر و بوی کمتر و فواید بیشتر دارد، سیر می‌تواند از غلظت خون پیشگیری کند و خنثی‌کننده نیترات موجود در برخی مواد غذایی بخصوص سوسیس و کالباس است، مصرف روزانه سیر در بهبود علائم سرماخوردگی مؤثر است.

چند توصیه تغذیه‌ای برای سلامت زنان

در زنان به ویژه پس از ۴۰ سالگی، شرایط بدن تغییرات زیادی می‌کند و مشکلات متابولیسمی و هورمونی در این زمان افزایش می‌یابد و از همین رو توجه به سلامت در این دوره اهمیت خاصی دارد، توصیه‌های تغذیه‌ای برای حفظ سلامت زنان عبارتند از:

نوشیدن آب کافی: کاهش سطح هورمون استروژن یکی از علل اصلی یائسگی است که علائم بسیاری از جمله خشکی پوست را به همراه دارد. به همین علت باید حدود روزانه هشت لیوان آب بنوشید تا رطوبت و زیبایی پوست خود را حفظ کنید.

دریافت میزان کافی کلسیم: کلسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری برای سلامت استخوان‌ها است. بعد از ۴۰ سالگی، تراکم استخوان‌ها به دلیل تغییرات هورمونی کاهش می‌یابد. پزشکان توصیه می‌کنند برای اجتناب از این مشکلات محصولات لبنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای این منظور خوردن تخم مرغ، کشک، پنیر، شیر و دیگر محصولات لبنی به شدت توصیه می‌شود.

صبحانه پنیر نخورید/دانستنی‌ها درباره خواص سیر

ضرورت دریافت ویتامین D: ویتامین D برای بدن ضروری است و به آن کمک می‌کند تا کلسیم لازم را جذب کند. اگر چه همه می‌دانیم می‌توان ویتامین D را از طریق نور خورشید جذب کرد اما خوردن ماهی تن، تخم مرغ و گوشت نیز برای دریافت ویتامین D لازم بدن توصیه می‌شود.

مصرف مقادیر کافی میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات همیشه برای سلامت شما مفید هستند. از آن‌جایی که متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد برای جلوگیری از افزایش وزن باید سعی کنید غذاهایی با کالری کمتر و فیبر بیشتر مصرف کنید.

گنجاندن آهن کافی در رژیم غذایی: اکثر زنان از مشکل کمبود آهن رنج می‌برند و زنان بالای ۴۰ سال نیز به احتمال بیشتری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. بهتر است غذاهای سرشار از آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از هر گونه مشکل ناشی از فقر آهن در امان بمانید.

کد خبر 476599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.