به گزارش خبرنگار ایمنا، پیمان طهماسبی ارشلو، نقاش و مجسمهساز در یادداشتی که درباره سمپوزیوم مجسمهسازی کیش در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، نوشته است:
در پی برگزاری چند سمپوزیوم مجسمهسازی در جزیره زیبای کیش اکنون در هنگامه برگزاری ششمین سمپوزیوم هنر مجسمهسازی میباشیم که با توجه به فراخوانهای منتشر شده در ادوار قبل و همچنین دوره جاری از بیان مدیران محترم برگزار کننده، به طور کلی در فراخوانهای مطرح شده این چنین برداشت میشود اهداف و مولفههایی دنبال و پیگیری کردهاند، از جمله:
۱ -ارتقای کیفی و کمی آثار هنری شهری جزیره زیبای کیش
۲ -اعتلای فرهنگ بصری و هنری جامعه شهری و مخاطبان گردشگر جزیره زیبای کیش
۳ -اعتلای سرمایه فرهنگی جزیره زیبای کیش و نیل به فضاهای شهری جذاب گردشگری در ارتباط با هنر و آثار هنری جذاب و فاخر شهری
اما آیا در نگاه مخاطب فعال هنری و آگاه گاهاً آثار ارائه شده از لحاظ محتوایی و میزان نیل به اهداف مطروحه این مهم برآورده شده است؟ و همچنین در پی ششمین تجربه جاری آیا هنرمندان صاحب ایده و مولف با آثاری که از کیفیات لازم برخوردار باشند و اثری منحصر به فرد را خلق کنند دعوت شدهاند؟
پس لاجرم برای پاسخ دادن به این سوالات پویشی که در آستانه ششمین سمپوزیوم مطرح میباشند بندهای فراخوان که برای انتخاب آثار الزاماتی را مطرح کرده و همچنین تصویر آثار منتخب را که برای اجرا در سمپوزیوم ششم انتخاب شدهاند را از لحاظ بصری و محتوایی واکاوی میکنیم و در آخر به آثار دورهای قبل تر نگاهی گذرا میاندازیم.
الف) در بندی که تعداد مجاز آثار پیشنهادی هنرمندان را مشخص میکند در جمله خبری مطرح میکند که دبیرخانه انتخاب آثار از پذیرش آثار اجرا شده هنرمندان معذور میباشد (پس بنابراین واضح و مشخص اعلام کرده است که آثاری را که در جایی دیگر و سمپوزیومی دیگر اجرا شده است را نمیپذیرد.) پس با رجوع به تصاویر زیر اثری را میبینیم که در سمپوزیوم مجسمه کرمان ارائه شده و ساخته شده است.
اما در بررسی سایر انتخابها که بنا بر این دارد هدف فراخوان را مرتفع سازد و برای انتخاب آنها توقع داریم که مولفههایی نظیر اقلیم و ارتباط با فضای جزیره زیبای کیش و همچنین شرایط زندگی در این آثار در نظر گرفته شده باشد با کمی سختگیری و جستجوی تصویری مشابهتهایی را در آثار دیگر هنرمندان با رویکردهای شخصی خودشان و محتوای شخصی روش ایشان مییابیم.
*آثار پیتر میلت
و این دست مثالها که خود به واضح نیاز به توضیح و سخنی ندارد و تصویر بهترین جواب را برای سوالات شکل گرفته در ذهن مخاطبین عام و همچنین مخاطبینی که تخصصی، جریانات اینچنین را دنبال میکنند ارائه میکند بنا بر این آیا میتوانیم خوشبین باشیم که آثار گذشته و آثار انتخابی این دوره از لحاظ محتوا مستقل بوده و از لحاظ پارامترهای هنری و مولفههای مطروحه در فراخوان قابل پذیرش است؟
آیا برگزار کننده با صرف انرژی بسیار و زحمات فراوان و هزینه جهت برگزاری فرایند سمپوزیوم به آثار فاخر و منحصر به فرد با محتوای مستقل که بیانگر ممارست و چالش هنرمند انتخاب شده دست پیدا کرده است تا که اعتلای فرهنگی جزیره زیبای کیش را رقم بزند و گامی موثر در جذب گردشگر هنری بردارد.
اما تنها جواب موثر و به دور از جانبداری در هر رویداد فرهنگی هنری در نگاه مخاطبان ضمن نظرسنجی از ایشان بهترین جواب بر رویداد پیش روی میباشد.
نظر شما