۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
حذف دلالان از بازار گوشت قرمز

بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، مقرر شده در راستای حذف دلالان، دامداران تولیدات خود را در اختیار شرکت تعاونی صنعت گوشت کشور قرار داده و پس از کشتار، در مراکزی که مشخص شده، گوشت به واحدهای عرضه و اصناف تحویل داده شود.

به گزارش ایمنا، شب گذشته جلسه‌ای جهت تنظیم بازار گوشت شب عید، با حضور مسئولان وزارت صمت و نمایندگان مختلف شبکه تولید، توزیع و عرضه برگزار شده است.

بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد، دامداران، تولیدات خود را در اختیار شرکت تعاونی صنعت گوشت کشور قرار داده و پس از کشتار، در مراکزی که مشخص شده، گوشت به واحدهای عرضه و اصناف تحویل داده شود. در اصل این طرح دنبال این است که با حذف دلالان و واسطه‌های اضافه، موجب کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌ کننده شود و با افزایش مصرف ناشی از این تعدیل قیمت، موجبات حمایت از تولید کننده را فراهم کند.

بر اساس گزارشات ارائه شده در این جلسه از سوی نماینده تولید کنندگان دام سنگین، میزان تولید گوشت قرمز در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و مشکل و محدودیتی از نظر تأمین نیاز بازار وجود ندارد. با توجه به این مطلب، برنامه‌ریزی برای اتصال و ایجاد ارتباط پایدار بین حلقه‌های مختلف زنجیره گوشت از ابتدای زنجیره در دامداری تا انتهای زنجیره و واحدهای عرضه، جهت کنترل و کاهش قیمت و تنظیم بازار در دستور کار گرفت.

جدیدترین قیمت دام سبک و سنگین

در حاشیه این جلسه عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار وعده داد که طی چند روز آینده قیمت گوشت قرمز کاهش یابد و گفت: قرار شد با تحویل لاشه دام به مراکز بسته بندی، توزیع در قصابی‌ها و عرضه به مردم با نرخ مناسب، دست واسطه‌ها کوتاه شود. طرح یاد شده فعلاً به صورت پایلوت در تهران اجرا می‌شود و احتمالاً تا آخر هفته به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد تا دست دلالان و واسطه‌ها از بازار گوشت قرمز کوتاه شود.

به گفته وی قیمت گوشت دام سنگین و سبک تابع عرضه و تقاضاست. دام سبک حدوداً به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به توزیع کننده‌ها عرضه می‌شود و آنها با سود معقول به قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشند. البته این قیمت‌ها متغیر است و به نوع دام هم بستگی دارد. دام سنگین ۸۰ تا ۸۷ هزار تومان به قصابی تحویل داده می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که البته به نوع لاشه هم بستگی دارد.

افزایش بیش از ۲۷ درصدی قیمت گوشت قرمز در دی ماه

گفتنی است که بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی به ترتیب با ۳۱.۴ و ۲۷ درصد افزایش قیمت در دی ماه امسال به حدود ۹۷ هزار تومان و ۱۱۱ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل حدود ۷۴ هزار تومان و ۸۷ هزار تومان بوده است همچنین قیمت این دو محصول در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبلش ۱.۴ و ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

از آبان ماه امسال بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مسئولیت تنظیم بازار همه کالاهای اساسی و ضروری از جمله محصولات کشاورزی و دامی در مرحله توزیع و خرده فروشی همچنان بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما مسئولیت تولید، عرضه و تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ تا مرحله عمده فروشی به قیمت مصوب، به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است بنابراین مسئولیت ذخایر راهبردی کالاهای نهایی شامل گندم، برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ و همچنین تنظیم بازار این کالاها به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد و در مورد نهاده‌های دامی شامل ذرت، انواع کنجاله و جو برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

منبع: ایسنا

کد خبر 476516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.