۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
هنرمند مملکت را نزنید

۳ اسفند زادروز سیاوش طهمورث است.

به گزارش ایمنا، سیاوش طهمورث که امروز ۷۶ ساله می‌شود، باوجود بازی در نقش‌های مختلف، بیشتر با ایفای نقش‌های منفی و شخصیت‌های پر شر و شور قدرتمند شناخته می‌شود. آن حالت صورت و فرم بینی و سبیل همیشگی و صدای پرطنین خش دار، پرسونای شخصیت نمایشی او را شکل می‌دهد و طهمورث هم بااستعداد ذاتی و تجربه‌های فراوان کار صحنه، به خوبی آن را در ارائه نقش‌ها با بهترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن به کار می‌گیرد.

ویژگی متفاوت طهمورث نسبت به بسیاری از بازیگران نقش‌های منفی این است که بدذات‌ترین شخصیت‌ها را هم به شیرین‌ترین شکل بازی می‌کند. این حتماً از وجود باصفای خود این هنرمند سرچشمه می‌گیرد. برای شناخت بیشتر طهمورث و فارغ از دنیای بازیگری و نقش‌های منفی و خاکستری و مثبت، باید پای صحبت‌ها و خاطراتش نشست. او در مستند «رخ» خاطره جالبی از دوران مدرسه‌اش تعریف می‌کند: «یادم هست به ما گفتند یک انشا بنویسید. من هرچه فکر می‌کردم چه بنویسم، اصلاً چیزی به نظرم نمی‌رسید. گفتم خدایا چه کار کنم، چه کار نکنم و همین طور که داشتم خودکارم را روی کاغذ حرکت می‌دادم، ناگهان معلمم گفت طهمورث بیا انشایت را بخوان! من هم رفتم و جلوی معلم ایستادم. کاغذ سفید را جلوی صورتم گرفتم و انشا را خواندم. به من نمره ۲۰ داد. برگشتم که سرجایم بنشینم، شاگرد بغل دستی‌ام گفت آقا اجازه! طهمورث چیزی ننوشته و از روی کاغذ سفید خواند. معلم هم گفت بیا ببینم. دفترم را دید و گفت راست می‌گویی، از روی کاغذ سفید خواند. من به معلم گفتم به نظرم این تشویق دارد. من طوری توانستم از روی کاغذ سفید انشا بخوانم که شما به من نمره ۲۰ دادید اما معلم من را تشویق که نکرد هیچ بلکه مداد را لای انگشتم گذاشت و این قدر فشار داد که احساس کردم جانم در می‌رود.»

یکی دیگر از خاطرات این بازیگر در برنامه خندوانه مطرح شد و وقتی رامبد جوان از او پرسید اهل دعوا هستید، گفت: «یک دفعه در خیابان کتکم زدند. قضیه مربوط به سال‌ها قبل است. همسرم در حال رانندگی بود و من هم روی صندلی کناری نشسته بودم. یک ماشینی خیلی به ماشین ما نزدیک شد و بعد هم چیزهایی گفت. من گفتم آقا برو عقب تر. می‌دانم خیلی اشتباه کردم اما از ماشین پیاده شدم و با مشت توی فک آقا کوبیدم، ولی چشمتان روز بد نبیند، چهار آقای دیگر از همان ماشین پیاده شدند و مرا زدند. جالب است یک عده از مردم هم از میان جمعیت داد می‌زدند بابا هنرمند مملکت را نزنید.»

منبع: جام جم

کد خبر 476489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.