تهران تمایلی برای آغاز مذاکرات ندارد

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: شرایط فعلی ایالات متحده با دولت ترامپ متفاوت است و دولت بایدن عمیقاً خواستار مذاکره با ایران است اما تهران تمایلی برای آغاز مذاکرات ندارد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا در پس گرفتن نامه دولت قبلی این کشور از سازمان ملل در ارتباط با فعال شدن مکانیسم ماشه، اظهار کرد: دولت بایدن در هفته گذشته فعال شدن مکانیسم ماشه را لغو کرد. کاهش محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا و حضور آنتونی بلینکن در نشست پاریس، نشان دهنده تمایل دولت بایدن برای بازگشت به برجام است.

وی افزود: جو بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ تمایل خود را نسبت به بازگشت آمریکا به مذاکرات ۱+۵ اعلام کرد، اما اقدامات اخیر دولت وی در جهت بازگشت به برجام، مقدمه راضی کننده‌ای برای تهران نبود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی باید به اقدامات آمریکا پاسخ مثبتی بدهد؛ بر همین اساس، بهتر است ایران با توجه به حضور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، خروج از پروتکل الحاقی را یک ماه به تعویق بیندازد.

بیگدلی یادآور شد: اکنون ایران انعطاف لازم را جهت آغاز مذاکرات با آمریکا ندارد، در صورتی که شرایط فعلی ایالات متحده با دولت ترامپ متفاوت است و دولت بایدن عمیقاً خواستار مذاکره با ایران است، اما تهران تمایلی برای آغاز مذاکرات ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به برجام خواستار لغو تحریم‌ها است و هیچ گونه مذاکره‌ای را نمی‌پذیرد؛ زیرا ممکن است آمریکا بخواهد به جز مسئله هسته‌ای به بررسی مسائل مربوط به حقوق بشر و برنامه موشکی نیز بپردازد.

کد خبر 476453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.