دردسرهای مدارک بذرپاش

پرونده ریاست بر دیوان محاسبات، سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، مشکلات الیاس نادران با اصولگرایان و اختلاف شورای ائتلاف و شورای وحدت اصولگرایان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه سوم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست خود با تیتر «دردسرهای مدارک بذرپاش» به بررسی پرونده ریاست بر دیوان محاسبات پرداخت و نوشت: علی‌رغم گذشت بیش از ۷ ماه، جنجال‌های موضوع انتصاب پرحاشیه مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات هنوز ادامه دارد. روز گذشته الیاس نادران نماینده تهران، در گفت‌وگویی مفصل به این موضوع پرداخته و مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، دیوان محاسبات و قوه قضائیه را به چالش کشیده است. او بعد از مدت‌ها دوباره پرونده انتصاب جنجالی مهرداد بذرپاش را باز کرده و می‌گوید بذرپاش در تهیه مدارک برای رسیدن به دیوان محاسبات تقلب کرده و مجلس و قالیباف به عنوان رئیس مجلس نیز این جعل سند را نادیده گرفته‌اند.

تابستان امسال مجلس یازدهم قصد داشت از بین گزینه‌های مطرح، ریاست دیوان محاسبات را انتخاب کند. یکی از گزینه‌ها مهرداد بذرپاش بود. طرح نام او با انتقادات جدی نه از سوی دیگر گروه‌ها بلکه از سوی اصولگرایان مواجه شد. احمد توکلی قبل از رأی‌گیری بهارستان برای انتخاب او روز اول مرداد در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس متذکر شد: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تأسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعداً در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.»

در همان ایام بذرپاش نسبت به انتقادات توضیح داد و در توئیتی نوشت: «بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.» ساعاتی پس از این توئیت یکی از کاربران فضای مجازی در حمایت از بذرپاش نامه اشتغال به کار وی از سال ۷۹ تا ۸۲ را در پژوهشگاه شهید رضایی منتشر کرد و به این ترتیب بر شدت شائبه‌ها افزوده شد. با بررسی این نامه از سوی کاربران توئیتر مشخص شد که تاریخ آن با زمان بازگشایی پژوهشکده همخوانی ندارد. بحث‌ها در فضای مجازی بیشتر شد. بعد از اینکه بذرپاش در نهایت به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد، انتقادات همچنان ادامه یافت و الیاس نادران نیز به غیر قانونی بودن این انتخاب اعتراض کرد. با این حال قالیباف از این انتخاب دفاع کرد.

به غیر از شائبه‌هایی که درباره سوابق کاری بذرپاش وجود دارد، برخی نیز اعلام کردند که مدرک تحصیلی بذرپاش نیز مشکل دارد؛ چرا که پایان‌نامه او تقلبی است. در واکنش به این ادعا بذرپاش از کسانی که علیه او و مدارک تحصیلی‌اش در فضای مجازی مطلب نوشته بودند، طرح شکایت کرد. به هرحال کمی بعد موج انتقادات فروکش کرد. حالا باگذشت چندین ماه اما الیاس نادران در مصاحبه‌ای مفصل با ایسنا می‌گوید: «حتی اگر تنها بمانم موضوع آقای بذرپاش را پیگیری می‌کنم.»

دردسرهای مدارک بذرپاش

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «سفر معنادار گروسی در آستانه پایان ضرب‌الاجل» به بررسی سفر مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پرداخت و نوشت: دومین سفر رافائل گروسی به ایران از زمانی که سکان مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در اختیار گرفته، امروز و در شرایطی انجام می‌شود که شمارش معکوس برای پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی تهران (۵ اسفند) برای پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی و متوقف‌کردن بازرسی‌های آژانس آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، نخستین سفر گروسی به تهران در اوایل شهریور امسال به دعوت مقامات جمهوری اسلامی و در راستای تداوم همکاری‌ها و تعهدات ایران به عنوان عضو این نهاد بین‌المللی انجام شد.

مدیرکل آرژانتینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در شرایطی متفاوت و حساس و با مأموریتی شاید خاص به تهران سفر می‌کند؛ مدیرکلی که متعهد شده است بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری را اصول اساسی کار آژانس قرار دهد.

بر اساس اعلام کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، سفر امروز رافائل گروسی به تهران به درخواست مدیرکل آژانس و به منظور گفت وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا، روز پنجم اسفند ماه جاری، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد. بر اساس ماده ۶، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

دردسرهای مدارک بذرپاش

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «تنها علیه مجلس» به بررسی مشکلات الیاس نادران با اصولگرایان پرداخت و نوشت: «برجام اراده نظام بود»، «‌سابقه کار با سند جعلی پذیرفته نیست… من حتی اگر از قوه قضائیه اقدام مؤثری نبینم، مدارک و مستندات را برای رهبری می‌فرستم»؛ اینها سخنان الیاس نادران، نماینده اقتصاد خوانده اصولگرای تهران در مجلس است‌؛ سخنانی که متفاوت از دیگر هم‌سلکان اصولگرایش در مجلس به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد نادران کمتر از هم‌جناحی‌هایش اهل قبیله‌گرایی است. اگرچه در قبال روحانی با آنها هم‌موضع و حتی گاه تندتر است و همچنان از تهدید رئیس‌جمهوری به استیضاح سخن می‌گوید، اما در قبال هم‌قبیله‌ای‌ها هم سکوت نمی‌کند. اگر اصولی دارد، واقعاً به آن پایبند است. درحالی‌که باقی نمایندگان مجلس و اصولگرایان دیگر اصرار دارند برجام را دست‌پخت دولت بدانند و خوب و بدش را پای او بنویسند یا در قضیه مهرداد بذرپاش و انتصابش به دیوان محاسبات یا راضی‌اند یا سکوت را ترجیح می‌دهند، اما نادران گفته اگر از قوه قضائیه ناامید شود، دست از پیگیری برنمی‌دارد.

الیاس نادران برخلاف سابقه‌اش نتوانست سمت‌های کلیدی مجلس اصولگرایان را از آن خود کند تا اینکه بالاخره بعد از چند ماه ریاست یک کمیسیون به او رسید. شاید یک علت مهمش همین ساز ناسازی است که او گاه‌وبیگاه برخلاف جریان اصلی مجلس اصولگرایان کوک می‌کند؛ اتفاقی که برای مصطفی میرسلیم هم افتاده است؛ هر دو به قالیباف نقد دارند. این نقد چه جدی باشد و چه از سر برخی رقابت‌های سیاسی و نیت‌های دیگر، باعث شده که هر دو در مجلس فعلی تنها بمانند. نادران به ایسنا گفته است: «جمعی از دوستان پیشنهاد داشتند که در هیئت‌رئیسه کمک آقای قالیباف کنم؛ آن‌هم به دلیل کم‌تجربگی ایشان در امر اداره مجلس. ولی در جمع دوستان مجلس به دلیل تغییر ساختار یا به هر دلیلی، اقبالی نبود و ما هم اصراری نداشتیم». در ماجرای انتصاب بذرپاش نیز او تنها نماینده‌ای بود که نامه مفصل و تندی به قالیباف نوشت و خواستار برکناری او شد؛ چون معتقد بود شرایط قانونی احراز این پست را ندارد؛ اعتراضی که بی‌نتیجه مانده است؛ اما او گفته است: «هنوز هم بر پیشنهاد خود مصر هستم.

دردسرهای مدارک بذرپاش

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «مصاف پدرخوانده‌ها» به بررسی ریشه اختلاف شورای ائتلاف و شورای وحدت پرداخت و نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر از چهار ماه دیگر فرا خواهد رسید و جریان اصولگرایی که با نگاهی خوش‌بینانه از مدت‌ها قبل خود را برنده این کارزار می‌دید، با چالشی جدی مواجه شده است. چالشی که از چندی قبل- یعنی همان وقت که جامعه روحانیت مبارز قد علم کرده و داعیه‌دار میزبانی از طیف‌های سیاسی اصولگرا و وحدت‌آفرینی شد- قابل پیش‌بینی بود. عیان بود که شورای ائتلاف به این سادگی‌ها میدان‌داری را به جامعه روحانیت نخواهند سپرد. خاصه بعد از حصول نتیجه‌ای که در انتخابات مجلس یازدهم به یمن قهر مردم با اصلاح‌طلبان به دست آورده و نامش را موفقیت گذاشتند.

کاملاً قابل تصور بود که این موازی‌کاری برای اصولگرایان گران تمام شده و این انتخابات به ظن خودشان بازی برده را به یک بازی باخته بدل خواهد کرد اما آقایان اصولگرا هیچ هشداری را در این باب جدی نگرفتند. اکنون اما در آستانه انتخابات این کار بیخ پیدا کرده و دم خروس اختلافات قابل پنهان کردن نیست. مصاف، مصاف پدرخوانده‌ها ست و هیچیک قصد کوتاه آمدن ندارند. نه ریش‌سفیدان جامعه روحانیت که مدت‌هاست به حاشیه رفته‌اند و نه حدادعادل و همفکرانش که برای وحدت‌آفرینی موانع زیادی پیش رو دارند. ماجرا از این قرار است که در جامعه روحانیت یک دو دستگی تمام عیار به وجود آمده است. بخشی به دنبال علی لاریجانی هستند، بخشی به دنبال سید ابراهیم رئیسی هستند و در این میان برخی نیز دلبسته محسن رضایی شده‌اند.

در آن سو نیز در شورای ائتلاف اگرچه برخی نیروها به دنبال نامزدی سیدابراهیم رئیسی هستند اما از آنجا که گمانه قوی آن است که رئیسی در نهایت وارد میدان نخواهد شد نگاه‌ها از هم‌اکنون به دنبال قالیباف است اما پاشنه‌آشیل شورای ائتلاف تک‌روی‌های پی در پی جبهه پایداری است که این روزها به‌رغم میل ابراهیم رئیسی در مجلس به دنبال امضا جمع کردن برای او هستند. خاصه آنکه برخی بر این باورند که اساساً رئیسی چه بخواهد در انتخابات حضور داشته باشد و چه نخواهد چندان تمایلی ندارد پایداری‌ها ویترین سیاسی او را سامان دهند. همین‌هاست که موج اختلاف در اصولگرایان را سامان داده است.

دردسرهای مدارک بذرپاش

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «مقاومت جانانه ایران، آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخت» نوشت: منطق مقاومت، سودمند و راهگشاست. ایران، بی‌اعتنا به خط و نشان کشیدن و بهانه‌های حریف عهدشکن در برجام، با تدبیر دقیق رهبر انقلاب مبنی بر «لغو همه تحریم‌ها، شرط بازگشت آمریکا به برجام» و نیز تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» راه خود را ادامه داد و ثابت کرد در مسیر عزت، کرامت، اقتدار ملی و حقوق و استقلال خود، ضعف نشان نمی‌دهد. در این چارچوب، مقاومت ایران در مقابل متقلبان برجامی و اثبات دیگر باره آگاهی و بصیرت ملت و ایستادگی بر حقوق و منافعش برای دشمن، آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخته است.

طبق ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.» موعد مذکور ۵ اسفند است و علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز به آن اشاره کرد و در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: «از آنجایی که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در حال اجرا است و طرف مقابل هنوز تعهدات خود در زمینه لغو تحریم‌ها را اجرا نکرده است، از تاریخ پنجم اسفندماه نظارت‌های فراپادمانی متوقف خواهد شد.»

تصمیم بر اجرای همین اقدام راهبردی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تهران کشاند. توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران در پاسخ به اجرا نشدن تعهدات برجامی آمریکا و اروپا و بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و در چارچوب پیش گفته انجام می‌شود. قانونی که ضمانت اجرای تازه‌ای تعریف می‌کند و به حریف که در پی برخی توجیهات و ماله‌کشی‌ها به این جمع‌بندی رسید که پیمان‌شکنی بدون هزینه است، می‌فهماند که ایران نمی‌گذارد منافع ملی‌اش دستمایه شیادی‌های غرب قرار بگیرد.

مصوبه مجلس یک مصوبه فنی و کارشناسی برای تأمین منافع ملی بوده و بر این اساس است که اگر حریف به تعهدات خود عمل نکند، ایران هم به تعهدات خود عمل نخواهد کرد. با خروج از پروتکل الحاقی، بازرسی‌های نامتعارف و فراتر از پادمان که به بازرسان آژانس امکان دسترسی به هر مکان در هر زمان را می‌داد، متوقف می‌شود. دشمن وقتی می‌بیند ایران اسلامی برای هویت خود احترام قائل است و زیر بار زور و تحمیل آمریکا و غیر آمریکا نمی‌رود، حساب کار دستش می‌آید.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی تأکید کرد سیاست «فشار حداکثری» به جمهوری اسلامی نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه اوضاع را بدتر کرد.

به گزارش فارس، وی سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را بی‌نتیجه خواند و گفت: در سال‌های اخیر سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری» داشتیم که نتیجه‌ای در پی نداشت. در حقیقت مشکل بدتر شده است. ایران هم‌اکنون بسیار به توانمندی تولید مواد کافی شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای در مدت زمان کوتاه نزدیک شده است. بلینکن بار دیگر مواضع دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص بازگشت به برجام را تکرار کرد و برخلاف تأکید جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا حق تعیین شرط برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، برای ایران شرط‌گذاری کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور بار دیگر در قبال موضوع ایران با یکدیگر همسو شده‌اند. رئیس‌جمهور بایدن به وضوح اعلام کرده است: اگر ایران به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده نیز همان کار را خواهد کرد.

بلینکن بار دیگر اشاره کرد که ایالات متحده در صدد است در صورت بازگشت به برجام با کشورهای دیگر برای مقابله با ایران در خصوص موضوعاتی چون منطقه و برنامه موشکی ایران وارد همکاری شود.

دردسرهای مدارک بذرپاش

کد خبر 476442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.