شایع‌ترین بیماری‌های مردان چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

شایع‌ترین بیماری‌های مردان شامل مشکلات قلبی عروقی، سرطان‌، آنفلوآنزا، ذات الریه، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، دیابت، بیماری کلیوی و آلزایمر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردان به دلیل مسائل ژنتیکی و سبک زندگی خود بیشتر از زنان در معرض ابتلاء به برخی بیماری‌ها قرار دارند. یکی از مهمترین کارهایی که مردان به منظور حفظ سلامت خود باید انجام دهند، انجام منظم تست‌های غربالگری است. خوشبختانه بیشتر بیماری‌های رایج مردان قابل پیشگیری است، اما مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها، خطر ابتلاء به بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از بیماری‌های رایج در مردان می‌پردازیم که ممکن است خطر مرگ و میر را در آنها افزایش دهد:

بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردان در سراسر دنیا محسوب می‌شود. عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی شامل سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سابقه خانوادگی می‌شود. پیشینه خانوادگی یک فاکتور غیرقابل کنترل است، اما با کنترل عوامل دیگر می‌توان خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد. نشانه‌های مهم بروز این بیماری‌ها شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، ضعف و خستگی زودرس، سرگیجه و تعریق زیاد می‌شود.

شایع‌ترین بیماری‌های مردان چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

سرطان‌

سرطان ریه، رایج‌ترین سرطان قابل پیشگیری در مردان محسوب می‌شود. سیگار کشیدن عامل بروز ۹۰ درصد کل سرطان‌های ریه است. سرطان پروستات نیز از دیگر بیماری‌هایی است که مردان زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در بین مردان بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود. معمولاً سرطان پروستات علائم خاصی ندارد و با تست‌های غربالگری تشخیص داده می‌شود. با وجود اینکه شانس درمان سرطان پروستات افزایش پیدا کرده است، اما این بیماری هنوز عامل ۱۹ درصد مرگ و میرهای مردان ر ا به خود اختصاص می‌دهد. دیگر سرطان رایج در مردان سرطان رکتال است که در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد و تنها با آزمایش‌های مربوطه تشخیص داده می‌شود. داشتن یک سبک زندگی سالم، ورزش کردن، پیروی از رژیم غذایی سالم و ترک سیگار، خطر ابتلاء به انواع سرطان‌ها را در بین مردان کاهش می‌دهد.

آنفلوآنزا و ذات الریه

در صورتی که سیستم ایمنی بدن انسان قوی باشد، می‌تواند به راحتی با بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و ذات الریه مقابله کند. بنابراین لازم است افراد سبک زندگی سالمی داشته باشند و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند تا عملکرد سیستم ایمنی بدن آن‌ها تقویت شود. ذات الریه می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی شود. با وجود اینکه پزشکان می‌توانند با توجه به علت بروز ذات الریه، درمان آن را آغاز کنند، این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردان محسوب می‌شود.

شایع‌ترین بیماری‌های مردان چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) به دو نوع آمفیزم و برونشیت مزمن تقسیم می‌شود. سیگار کشیدن، عامل خطرآفرین برای هر دو بیماری است. سموم موجود در دود سیگار باعث می‌شود به بافت ریه آسیب وارد شود و فرد توانایی خود را برای انتقال اکسیژن از هوای استنشاق شده به جریان خون، از دست بدهد. علائم بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) شامل تنگی نفس و خس خس سینه می‌شود. COPD خطر ابتلاء به عفونت ریه مانند ذات الریه را افزایش می‌دهد.

دیابت

بیماری دیابت زمانی رخ می‌دهد که عملکرد انسولین ترشح شده در بدن غیرطبیعی باشد. دیابت نوع اول معمولاً در افراد زیر ۴۰ سال و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن انسان، سلول‌های تولید کننده انسولین را در لوزالمعده از بین می‌برد. تقریباً بین ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد به دیابت نوع دوم مبتلا هستند. دیابت کنترل نشده، میزان قند خون موجود در جریان خون را افزایش می‌دهد، در طولانی مدت بر بافت رگ‌های خونی کوچک بدن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث نارسایی چندین ارگان بدن می‌شود. علاوه بر این، دیابت کنترل نشده ممکن است باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی، قطع عضو، نارسایی کلیه، کوری و آسیب عصبی شود. به منظور پیشگیری از بروز بیماری دیابت و درمان آن، افراد باید از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، وزن مناسبی داشته باشند و ورزش کردن در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهند.

شایع‌ترین بیماری‌های مردان چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

بیماری‌های کلیوی

مهمترین وظیفه کلیه‌ها، حذف مواد زائد از خون و بازگرداندن خون تصفیه شده به بدن است؛ این مواد زائد از طریق ادرار دفع می‌شود. علاوه بر این کلیه‌ها نقش مهمی در حفظ تعادل الکترولیت‌ها در خون دارند. افزایش سن حتی در بین افراد سالم نیز باعث تضعیف عملکرد کلیه‌ها می‌شود. نارسایی کلیوی ممکن است به دلیل فشار خون بالا و دیابت کنترل نشده رخ دهد.

آلزایمر

بیماری‌های زوال عقلی و آلزایمر، باعث کاهش تدریجی قدرت شناختی و توانایی فکری می‌شود. علت بروز این بیماری ناشناخته است و هیچ درمانی ندارد، اما توصیه می‌شود افراد به منظور کاهش خطر ابتلاء به آن، سیگار کشیدن را ترک کرده و فشار خون، میزان کلسترول و قند خون خود را کنترل کنند. صدمات مکرر سر نیز خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد. بیماری آلزایمر و زوال عقلی، علل اصلی مرگ و میر افراد نیستند اما شناسایی و درمان بیماری‌هایی را که خطر مرگ را افزایش می‌دهند دشوار می‌کنند.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 476429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.