۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
مرغ تا شب عید ارزان می‌شود؟

افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر التهاباتی را در بازار ایجاد کرد اما به نظر می رسد با افزایش تولید در روزهای منتهی به پایان سال، قیمت این فرآورده دامی کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر در حالی خبرساز شد که اختلافاتی نیز مبنی بر جلوگیری از عدم صادرات مرغ از برخی استان‌های تولید کننده به سایر استان‌ها شنیده می‌شد.

البته پس از انتشار این اخبار تعدادی از استان‌ها از جمله اصفهان و کردستان این موضوع را رد و اعلام کردند که صادر کننده مرغ به سایر استان‌ها هستند.

در همین رابطه حسن ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اگر بازار داخلی خودمان نیازی به مرغ نداشته باشد، مرغ تولید شده صادر نیز خواهد شد و قاعدتاً نباید ممنوعیتی برای صادرات وجود داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: استان‌های دیگر نیز به گوشت مرغ نیاز دارند و هر استانی که به گوشت مرغ نیاز داشته باشد می‌تواند از استان اصفهان مرغ و خریداری کند، هم‌اکنون نیز تخم‌مرغ تولید شده در استان اصفهان، به بسیاری از استان‌ها صادر می‌شود و همکاری در تنظیم بازار مرغ سایر استان‌ها، توسط استان اصفهان انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان معتقد است: در زمینه مرغ و تخم‌مرغ کمبود داخلی نداریم؛ هر شب بالغ بر ۵۳۰ تن کشتار انجام شده که به راحتی نیاز استان را پوشش داده است و می‌تواند به سایر استان‌ها نیز صادر شود.

پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آتی

محمدرضا رستمیان، دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: بر اساس آمارهایی که در استان ارائه شده است در استان اصفهان تولید مرغ وضعیت مناسبی داشته اما ممکن است در سایر نقاط کشور کمبود تولید وجود داشته باشد، با توجه به اینکه روند تولید مرغ در چند هفته اخیر و تاریخ منتهی به پایان سال، به دلیل افزایش جوجه‌ریزی توسط مرغداران افزایش یافته است انتظار می‌رود روند قیمت مرغ در روزهای آتی کاهشی باشد.

وی اضافه می‌کند: در سال‌های قبل نیز با چنین موضوعی مواجه بوده‌ایم و در اواخر بهمن تا اوایل اسفند قیمت مرغ افزایش می‌یابد زیرا مرغداران برنامه‌ریزی می‌کنند تا تولید خوبی را برای پایان اسفند ماه داشته باشند البته امسال در بهمن ماه تولید مرغ در اصفهان به میزان قابل توجهی انجام شده است.

دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان می‌گوید: در استان تهران فقط هشت تا ۱۰ درصد مرغ مورد نیاز این استان در داخل آن تولید می‌شود و سایر استان‌ها باید برای برقراری تعادل عرضه مرغ در کشور همکاری داشته باشند. در استان اصفهان تولید مرغ به میزان قابل توجهی انجام شده است و در کل کشور نیز بر اساس آمار ارائه شده حدود ۱۲۵ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است بنابراین انتظار می‌رود در روزهای آینده روند قیمت مرغ کاهشی باشد.

افزایش جوجه‌ریزی در روزهای منتهی به اسفندماه

رستمیان اضافه می‌کند: اکنون نسبت به بهمن ماه تعداد بیشتری جوجه در مرغداری‌ها وجود دارد که از نیمه اسفند به بعد به بازار خواهد رسید که موجب می‌شود از نیمه اسفند تا شب عید با افزایش تولید قیمت‌ها کاهش یابد.

وی همچنین در رابطه با قیمت مصوب اعلم شده توسط ستاد تنظیم بازار اظهار می‌کند: اگر ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغدار توسط سامانه بازار گاه تأمین شود، قیمت اعلام شده توسط ستاد تنظیم بازار به صرفه است، اما قیمت تمام شده‌ای که اکنون مرغداران اعلام کرده‌اند بیشتر از قیمت مصوب مرغ است.

دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان می‌گوید: کاهش تولید به دلیل بیماری‌های تنفسی که هر ساله در زمستان در مرغ‌ها به وجود می‌آید و هزینه واکسیناسیون و داروها از جمله عواملی است که بر افزایش قیمت تمام شده مرغ تأثیر گذار است.

آیا قیمت مصوب مرغ برای مرغداران به صرفه است؟

در حالی که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفته است قیمتی که برای مرغ تنظیم بازار اعلام شده، قاعدتاً به صرفه است و قرار است مرغ در کل کشور هر کیلو ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان از مرغدار خریداری شود و هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به مصرف کننده فروخته شود.

به گفته رستمیان در فرمول محاسبه قیمت مصوب مرغ، حدود چهار کیلوگرم دانه به مرغدار داده می‌شود و اگر مرغداران مرغ زنده را با میانگین وزن دو کیلو به بازار عرضه نمایند، گوشت لاشه آن بین ۸۰۰ الی ۱۷۰۰ گرم در می‌آید زیرا در گله‌های تولیدی، مرغ‌های یک سالن دارای تفاوت وزن می‌باشند؛ این در حالی است که بازار مرغ گرم با وزن بیش از این وزن و در حدود دو کیلو و ۵۰۰ گرم تقاضا می‌نماید.

وی تصریح می‌کند: بنابراین مرغدار مجبور می‌شود بیش از چهار کیلوگرم نهاده مصرف کرده و مرغ را تا ۶۰ روزه نگهدارند، بنابراین مابه‌التفاوت قیمت را نهاده را مرغداران باید شخصاً تأمین کند که موجب افزایش قیمت مرغ می‌شود.

سهمیه نهاده مرغداران در اسفندماه افزایش یافته است

همچنین فرهاد جعفریان، رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد روند قیمت‌ها در روزهای آتی کاهشی باشد زیرا تولید بیشتر شده است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه سهمیه دانه مرغداران در این ماه ۹۰۰ گرم اضافه شده است پیش بینی می‌شود تولید تا حدود ۲۰ روز آینده افزایش یابد زیرا با این ۹۰۰ گرم دانه بیشتر وزن هر مرغ ۴۵۰ گرم افزایش می‌یابد بنابراین پیش بینی می‌شود قیمت‌ها کاهش باشد.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 476427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.