آغاز جنبش شهرهای یک دقیقه‌ای در سوئد

مقامات رسمی شهرهای سوئدی به پیروی از قانون "شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای پاریس" که در آن ساکنان با طی کردن تنها ۱۵ دقیقه مسافت به تمام امکانات دسترسی پیدا می‌کنند، در نظر دارند شهرهایی یک دقیقه‌ای به وجود آورند که در آن مردم پس از یک دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنه ایلداگو، شهردار پاریس در فرانسه، پس از رسیدن به سمت کنونی خود متعهد شد شهرک‌هایی خودکفا ایجاد کند که در آن، مردم حداکثر در فاصله ۱۵ دقیقه‌ای محل سکونت خود به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند. البته از مدت‌ها پیش نیز، شهرک‌های خودکفا در بارسلونای اسپانیا وجود داشته و تردد پایدار را در بین مردم ترویج داده‌اند. در همین راستا، مقامات محلی شهرهای مختلف سوئد نظیر استکهلم پا را فراتر نهاده و در نظر دارند شهرک‌هایی یک دقیقه‌ای ایجاد کنند. البته طراحی شهر به این صورت، تقریباً مانند یک پروژه هنری به نظر می‌رسد که از نگاه بسیاری از منتقدان، امری غیر ممکن است.

آغاز جنبش شهرهای یک دقیقه‌ای در سوئد

مقامات محلی شهرهای سوئد در نظر دارند به منظور پیاده‌سازی هدف بلندپروازانه خود ابتدا فضاهای پارک خودروها در خیابان‌ها را با مبلمان چوبی پیش‌ساخته دارای طراحی‌های متنوع جایگزین کنند. جالب است بدانید که سهیم‌سازی شهروندان در پیشبرد این هدف در اولویت برنامه‌های مقامات قرار دارد تا از این طریق، خواسته‌های آن‌ها را از محل سکونت خود برآورده کنند و حس تعلق خود به فضاهای شهری را افزایش دهند.

برنامه‌ریزان سوئدی هدف خود از ایجاد مبلمان شهری را افزایش تعامل اجتماعی بین ساکنان و ایجاد انگیزه در بین آنان برای بازگرداندن مالکیت خیابان‌ها از خودروها به خود اعلام کرده‌اند. مبلمان جدید از نوعی چوب سبک و بسیار مقاوم ساخته خواهد شد و از قابلیت انتقال به سایر مناطق شهر برخوردار خواهد بود. این وسایل چوبی به گونه‌ای طراحی خواهد شد تا امکان نشستن، گفتگو با یکدیگر، سرو غذا و نوشیدنی، دوچرخه‌سواری، ورزش و شارژ گوشی‌های تلفن همراه را برای کاربران فراهم آورد.

البته جنبش شهرهای یک دقیقه‌ای در پایتخت سوئد از اوایل پاییز آغاز شده و اخیراً به سایر شهرهای این کشور راه پیدا کرده است. در نتیجه پیاده‌سازی این پروژه، مردم پس از تزریق واکسن کرونا، به روشی بسیار جذاب، از خود جداسازی دوران قرنطینه رهایی خواهند یافت و یک بار دیگر، به تعامل با هم خواهند پرداخت.

آغاز جنبش شهرهای یک دقیقه‌ای در سوئد

کد خبر 476342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.