بومی‌سازی تجهیزات مترو در قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان این که این شهر در بومی سازی سوزن کراس آور خط شکن بوده است، گفت: برای حمایت از تولیدات بومی باید در اجرای ابرپروژه‌های شهری به دستاوردهای مهندسان ایرانی اعتماد کرد.

به گزارش ایمنا، منصور درویشی اظهار کرد: در خطوط مترو، قطاری که در حال عبور است برای تغییر خط، نیاز به سوزن یا کراس آور دارد و این سوزن‌ها نیز به دو گروه راست گرد و چپ گرد تقسیم می‌شوند.

وی افزود: در فاز یک مترو، حدود ۱۹ سوزن کراس آور در دپو، پنج کراس آور نیز قبل و بعد از ایستگاه ۹ و ۱۴ و یکی نیز در ابتدای تونل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد موجود، باید این سوزن و کراس آور از کشورهای خارجی تأمین می‌شد که از سال ۹۶ تصمیم بر بومی‌سازی این قطعه و استفاده از آن برای نخستین بار در مترو قم گرفته شد.

وی گفت: با توجه به اینکه در ادامه مجموعه مطالعات بومی سازی، به تحریم‌ها برخوردیم اما این مهم را به یک فرصت تبدیل کرده و موفق شدیم با همکاری شرکت فولاد طبرستان قائم شهر که از شرکت‌های سطح یک ایران به شمار می‌رود هسته‌های مرکزی که یکی از قطعات مهم این سوزن‌های کراس آور که بیش از این تنها در انحصار یک شرکت خارجی بود ساخته شود و در دو ایستگاه‌های راه آهن که بارمحوری بالاتر از مترو دارد تست و نتیجه آن مثبت شده است.

درویشی افزود: پس از دستیابی به این مهم، با قراردادی که با شرکت صنایع ریلی تبریز منعقد شد در ماه گذشته، نخستین دستگاه کامل کراس آور را بدون هیچ خطایی در آزمایش‌ها و با سختی بالا تحویل گرفته تا در پروژه مترو قم مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: با این دستاورد مهم توانستیم ۶۰ درصد مبلغ قرارداد خارجی، که باید با یورو ۳۰ هزارتومانی خرید و سبب خروج ارز نیز می‌شد تجهیزات مورد نیاز را در کشور ساخته و بومی سازی کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه این موضوع سبب شد با مشکلات تحویل قطعه، حمل و نقل و سایر موانع تحریمی روبرو نشده و در کمترین زمان ممکن با کنترل ابعاد هندسی در پروژه، کراس آور را تحویل بگیریم، اظهار کرد: خوشبختانه پس از قم سایر سازمان قطار شهری از جمله کرمانشاه، تهران و شیراز نیز برای خرید کراس آورهای ایرانی با صنایع گسترش ریلی وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شده‌اند که این جای بسی افتخار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پابند، سوزن کراس آور و برخی تجهیزات دیگر مترو بومی سازی شده و در حوزه جوش نیز به بهره گیری از محصولات بومی فکر می‌کنیم، تاکید کرد: سخن ما این است که باید به بومی کردن محصولات ایرانی اعتماد کرده و در خرید آن نیز دیدگاه آرمان گرایی و ملی گرایی داشته باشیم.

کد خبر 476308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • فاطمه IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    4 5
    خدا بهمون رحم کنه
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      0 0
      سلام مردم بیکارند مترو چه فایده داره
  • فاطمه IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 1
    دم مهندس و زحمت کش های مملکت گرم موفق باشید
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    0 3
    ده سال است دارید یک خط مترو می کشید واقعا خسته نباشید
  • سعید طاهری IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 2
    سرنوشتی مشابه منوریل خواهد داشت.
  • رسول ندیری IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 1
    این مترو ۸ سال پیش باید آماده میشد. چه کار میکنن ؟ حالا نساختند عیب ندارم نیان مترو بدرد نخور بسازند به فنا بریم
  • مهدی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    0 0
    باسلام خدا قوت . ای کاش یه مسیر هم تا شهر صنعتی شکوهیه در نظر میگرفتند