تنوع تولید تختال شرکت فولاد مبارکه

با توجه به توسعه‌های زیرساختی فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر، به‌ویژه در حوزۀ تولید تختال، می‌توان گفت امروزه فولاد مبارکه تنها شرکت در خاورمیانه است که قادر به تولید تمام محصولات ویژه و روز دنیا تا مرحلۀ تختال است.

به گزارش ایمنا، مختار بخشیان، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: تختال ۳۰۰ میلی‌متری، ۲۵۰ میلی‌متری، ۲۰۰ میلی‌متری و ۲۲۰ میلی‌متری در سبد محصولات فولاد مبارکه وجود دارد و عملکرد این شرکت در زمینه تولید تختال در جهان کم‌نظیر است. شاید تعداد کمی از تولیدکنندگان فولادی در جهان باشند که این تنوع محصول و تختال را داشته باشند.

تولید ورق فولادی، انواع ورق گرم، اسیدشویی و گالوانیزه و رنگی نیز از دیگر محصولات فولاد مبارکه است. در کنار آن، بخش‌های پایین‌دستی، همچون کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی فعال است و نام شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان می‌درخشد.

در خصوص اهمیت پروژه نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه نیز باید در نظر داشته باشیم فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری سنگین، یعنی نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو تا مرحلۀ تولید تختال انجام داده و کوره‌های خود را توسعه داده و ماشین ۵ ریخته‌گری را به بهره‌برداری رسانده است. ایستگاه گاززدایی پیشرفته نیز در مرحلۀ نصب و راه‌اندازی است. همه این موارد در جهت توانمندی فولاد انجام شده است.

فولاد مبارکه برای حفظ سهم خود در تولید فولاد کشور، بر تولید تا مرحلۀ تختال سرمایه‌گذاری کرده و اکنون می‌توان گفت فولاد مبارکه توان تولید هر نوع گرید فولادی میکروآلیاژی را تا مرحلۀ تختال دارد؛ اما متأسفانه تبدیل آن به ورق به آرزویی در صنعت فولاد تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: طرح نورد گرم شمارۀ ۲ در همین خصوص تعریف شده است. از سال ۸۹ اقدامات اولیه برای انتخاب پیمانکار این طرح انجام گرفت، اما به‌دلیل تحریم‌ها در دو مرحله طرح متوقف شد. هم‌اکنون کار با پیمانکار چینی به پیش می‌رود و اگر به بهره‌برداری برسد، فولاد مبارکه حرف اول را در تولید محصول کیفی و تراز اول دنیا خواهد زد.

در حوزه تولید ورق‌های باکیفیت از تولیدکنندگان جهان عقب افتاده‌ایم، اما نورد گرم شمارۀ ۲ می‌تواند شکاف به وجود آمده را به‌خوبی پر کند. انتظار ما از مسئولان این است که طبق دستور وزیر صمت در بازدید از فولاد مبارکه، هرچه زودتر واحد نورد گرم شمارۀ ۲ وارد فاز عملیاتی شود و این اقدام به نتیجه برسد.

کد خبر 476262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.