قانونی که هوای پاک را به شهر ارزانی می دارد

امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت در شهرها شاهد ظهور خودروهای بیشتر در جوامع هستیم هرچند تا حدودی تحرک و راحتی جابه‌جایی اشخاص افزایش‌ یافته است اما همین موضوع اثرات ناخوشایندی بر جای گذاشته است که می‌توان به تلفات ناشی از سوانح رانندگی، آلودگی هوا و مصرف بیش‌از حد سوخت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه بسیاری از شهروندان به جای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به همین دلیل توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک و مباحثی همچون توسعه پایدار و راهکارهای کاهش آلودگی هوا، افزایش روزافزونی داشته است بر همین مبنا باید گفت؛ گسترش پیاده روی و دوچرخه سواری به عنوان یکی از شیوه‌های حمل‌ونقل درون شهری بیش از گذشته مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است چرا که حفظ محیط‌زیست، کاهش هزینه‌های شخصی و عمومی در اولویت کاری آنها قرار دارد.

سمنان نیز همچون بسیاری از شهرهای ایران می کوشد تا حمل و نقل پاک را با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و بالا بردن انگیزه شهروندان برای استفاده از پیاده روی و همچنین حمل و نقل عمومی بیش از گذشته برای آن برنامه ریزی کند.

بهره‌گیری از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی

«سید محمد ناظم رضوی» شهردار سمنان می‌گوید: امروزه با افزایش جمعیت شهری و افزایش آلودگی هوا ناشی از فعالیت صنایع و خودروها موضوع بسیار مهم مدیریت شهری حمل و نقل پاک است که یقیناً نگاه‌ها متوجه تردد بدون دود و یا به عبارتی استفاده از وسایط حمل و نقل درون شهری پاک مانند مترو است.

وی می‌افزاید: در شهرهای کوچک‌تر که استفاده از مترو توجیه ندارد، استفاده از دوچرخه و دوچرخه سواری راهکاری است که در دستور کار شهرداری‌ها و به تبع آن شهرداری سمنان قرار دارد.

شهردار سمنان اظهار می‌کند: امسال شهر سمنان نامزد شهر فعال شده است و با توجه به این موضوع، مسیرهای دوچرخه سواری به طول ۵۵۰۰ مترمربع در دوره مدیریت پنجم شهری احداث شده است و بهره گیری از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی بزودی در شهر سمنان آغاز بکار خواهد کرد که این موضوع تا حد زیادی می‌تواند علاوه بر ایجاد یک سیستم حمل و نقل پاک در افزایش شادابی و نشاط شهروندی نیز مؤثر واقع شود.

ایجاد پیاده‌راه‌های امن و ایمن در شهر

«عباس آل‌بویه» رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در این باره اظهار می‌کند: مهم‌ترین مؤلفه‌ها در داشتن هوای پاک علاوه بر نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی و پیاده روی شهروندان در مسیرهای نزدیک، ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر است که این امر به تبع خود برای حفظ سلامت شهروندان بسیار مؤثر بوده و در این راستا ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه مانند ایجاد پیاده‌راه‌های امن و ایمن در شهر در دستور کار قرار دارد.

وی می‌افزاید: با تلاش شورا و شهرداری سمنان اقدامات مهم و مؤثری از جمله ایجاد سایت‌های دوچرخه سواری در شهر صورت گرفته است که در حال حاضر برای احداث این مسیرها در پارک‌های شهر برنامه‌ریزی شده و مطالعات اولیه برای ایجاد آن‌ها در سطح شهر سمنان آغاز شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در خصوص طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" در این شهر عنوان می‌کند: این گونه اقدامات زمینه‌ساز ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک است و به تبع آن هوای شهر نیز پاک خواهد ماند.

وی می‌گوید: تأمین امنیت مهم‌ترین مسئله در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و حمل و نقل پاک در بین شهروندان است چراکه استفاده از دوچرخه در محیط شهری باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک، داشتن هوایی پاک و مطبوع و تأمین نشاط، تندرستی و سلامتی برای شهروندان خواهد شد.

از سال ۹۰ هیچ اتوبوس یارانه‌ای دریافت نکرده‌ایم

«مصطفی نظری» سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان با بیان اینکه سیستم حمل و نقل درون شهری در بیشتر شهرهای ایران همچون سمنان با مشکل و ضعف‌هایی رو به رو است، می‌گوید: فرسودگی ناوگان عمومی معضل جدی برای شهرها به حساب می‌آید و این موضوع تأثیر بسزایی در آلودگی هوا خواهد داشت.

وی می‌افزاید: از سال ۸۶ تا ۹۰ برای تأمین ناوگان عمومی کل کشور اعتبارات خوبی جهت خرید اتوبوس‌های یارانه‌ای تخصیص یافت، اما از سال ۹۰ هیچ اتوبوس یارانه‌ای به این ناوگان در مرکز استان تخصیص داده نشد.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان با بیان این که در حال حاضر به طور میانگین عمر ناوگان عمومی بیش از ۱۰ سال است، تصریح می‌کند: مکاتبات بسیاری برای تأمین اعتبار برای خرید اتوبوس‌های یارانه‌ای و نوسازی ناوگان صورت گرفته که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

وی اعتبار مورد نیاز برای نوسازی ناوگان عمومی را میانگین حدود ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: تاکنون برای تأمین اعتبار نوسازی ناوگان شهر سمنان اقدامی نشده است در حالی که در این زمینه مکاتبات فراوانی شده است.

نظری اظهار می‌کند: در حال حاضر با همکاری معاون و سرپرست شهرداری سمنان دو دستگاه اتوبوس که هر کدام به قیمت پنج میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال خریداری شده و دو دستگاه دیگر نیز به همت شهردار سمنان در حال خریداری هستیم.

وی می‌گوید: از یکصد دستگاه اتوبوسی که در شهر سمنان مورد نیاز است از سال ۱۳۹۰ تاکنون فقط چهار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری خریداری و به ناوگان عمومی درون شهری مرکز استان سمنان اضافه شده است.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان نبود زیرساخت و جایگاه سوخت یورو چهار برای اتوبوس‌های جدید خریداری شده را چالش دیگر عنوان می‌کند و می‌افزاید: ایجاد زیرساخت برای تأمین سوخت مورد نیاز اتوبوس‌های جدید خریداری شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که امروز نیازمند حمایت بیشتر دولت برای رفع مشکل نوسازی ناوگان عمومی درون شهری هستیم، می‌گوید: در برخی شهرهای بزرگ با وجود مشکلات و نبود اعتبار برای خرید اتوبوس یارانه‌ای شهرداری از محل درآمدهای خود اتوبوس درون شهری خریداری کرده است.

نظری تاکید می‌کند: با تأمین ۳۵ دستگاه اتوبوس درون شهری بخشی از مشکلات این شهرستان برطرف خواهد شد.

۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر سمنان نیازمند نوسازی است

«مجید کاشی» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری سمنان در این باره می‌گوید: میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی بیش از هشت سال و تعداد تاکسی‌های این شهرستان حدود یک هزار و ۵۰ دستگاه است.

وی با بیان اینکه این سازمان از سال ۹۴ تاکنون به نوسازی ۲۱۵ دستگاه تاکسی اقدام کرده است، می‌افزاید: میانگین عمر یک تاکسی بر اساس بخش نامه ابلاغی حدود ۱۰ سال بوده که در حال حاضر ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر سمنان باید نوسازی شود.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری سمنان اظهار می‌کند: از جمله مشکلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر سمنان، بالا بودن نرخ سود بانکی، بالا بودن مبلغ بازپرداخت تسهیلات و کیفیت بسیار پایین خودروهای اختصاص داده شده به ناوگان تاکسیرانی مانند سمند و پژو و استقرار مرکز اسقاط تاکسی‌های فرسوده در شورآباد تهران است.

وی می‌گوید: سرویس‌های مدارس سمنان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.

کاشی خاطرنشان می‌کند: نوسازی ناوگان موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش درآمد رانندگان، اشتغالزایی بیشتر شده و به توجیه اقتصادی برای نوسازی مالکان تاکسی‌های فرسوده منجر می‌شود و افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست، کاهش ظرفیت‌های تولید و ایجاد اشتغال، هزینه نگهداری و تعمیرات خودروهای فرسوده، مشکلات ایمنی و ترافیکی، افزایش زمان سفر و خسارت به زیرساخت‌های شهری از جمله خسارت ناوگان فرسوده بر اقتصاد کشور و همچنین به هوای پاک است.

وی تغییر قیمت سوخت در چارچوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را موجب ایجاد انگیزه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برشمرد.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری سمنان می‌افزاید: سمنان جز کلان شهرها محسوب نمی‌شود و آلودگی هوای سمنان مربوط به شهرهای دیگر است وارد این شهر می‌شود و تنها ۱۵ در صد از آلودگی هوا مربوط به فرسودگی اتوبوس و تاکسی‌های فرسوده می‌باشد و منبع آلودگی شهر سمنان کم است.

وی اظهار می‌کند: در کل کشور تنها ۱۴ شهرداری از اوراق مشارکت استفاده کرده‌اند که اغلب کلانشهرها هستند که در خصوص قراردادهای ریلی و دیگر مباحث گام‌هایی برداشته‌اند و در راستای نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوسرانی به ندرت مدیران شهری ورود کرده اند، اما شهرداری سمنان در موضوع هوای پاک از تمام توان خود استفاده و هزینه کرده است.

کد خبر 476218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.