مهم‌ترین اهداف کنفرانس بین‌المللی جوشکاری اصفهان چیست؟

اسفندماه امسال، دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان سومین کنفرانس بین‌المللی جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب ایران خواهد بود؛ مبحثی که نقش کلیدی در توسعه صنایع کشورها دارد و می‌تواند پایه‌ای برای پیشرفت و نوآوری در این حوزه و سایر حوزه‌های مرتبط با آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری چنین رویدادهایی در محل دانشگاه، نشان از اهمیت ارتباط دوسویه صنعت و دانشگاه، جهت ارتقای کیفیت تحقیقات دانشگاهی و کمک به پیشرفت‌های تکنولوژیک دارد. به منظور آشنایی با اهمیت و جایگاه صنعت جوشکاری در پیشرفت و توسعه کشور و کسب اطلاع از جزئیات برنامه‌های سومین کنفرانس بین‌المللی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب ایران با " مسعود عطا پور"، دبیر اجرایی کنفرانس و دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های برگزاری این کنفرانس چیست؟

این رویداد فناورانه شامل سومین کنفرانس بین المللی جوشکاری، ۲۱ امین کنفرانس ملی جوش و بازرسی و دهمین کنفرانس ملی آزمایش‌های غیر مخرب است که به صورت مشترک برگزار می‌شود. این مجموعه کنفرانس‌ها با همکاری انجمن جوشکاری ایران و دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت مجازی در تاریخ ۱۳ و ۱۴ اسفندماه برگزار خواهد شد. کنفرانس بین المللی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب ایران، ظرفیتی را ایجاد می‌کند تا پژوهشگران از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در کنار متخصصانی از حوزه صنعت گرد هم بیایند و آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی و همچنین تجربیات فنی و تخصصی خود را ارائه دهند.

نیاز است در راستای تحقق این اهداف، ارتباط خوبی بین دانشگاه صنعتی اصفهان، به عنوان مرکز پویای علمی و پژوهشی و انجمن علمی و جوشکاری ایجاد شود تا با اشتراک گذاشتن اطلاعات علمی و برخورداری از ارتباطات فناورانه با دنیای خارج از دانشگاه، بتوان حلقه گمشده دانشگاه و صنعت را ایجاد کرد. در این راستا تلاش شده است تا محققان برجسته‌ای از داخل کشور و دانشگاه‌های مختلف به این کنفرانس دعوت شوند و به ارائه سخنرانی بپردازند. همچنین از اساتید با تجربه در زمینه صنایع جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب از سایر کشورها نیز دعوت شده و سخنران‌هایی از کشورهای ایتالیا و کانادا نیز در آن حضور خواهند داشت.

در کنار این رویداد فناورانه، نمایشگاه و مسابقه عکاسی و گرافیک در صنعت جوشکاری برگزار می‌شود. تقدیر از پایان نامه‌های برتر پژوهشی، طرح‌های پژوهشی برتر، اختراعات و نوآوری‌های صنعت جوشکاری و تجلیل از پیشکسوت‌ها در زمینه صنعت جوشکاری کشور نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه کنفرانس‌ها است.

ضرورت برگزاری کنفرانس در این حوزه چیست؟

جوشکاری جزء جدایی‌ناپذیر مهندسی مواد یا متالوژی است و در بخش مهندسی مواد یا فلزات، بدون پرداختن به جوشکاری، بخش عمده‌ای از این صنعت مهجور واقع می‌شود. از این جهت در دانشگاه‌ها به صورت مشخص، درس‌های جوشکاری متنوعی ارائه می‌شود و در دوره کارشناسی ارشد و دکترا نیز گرایش جوشکاری وجود دارد که بسیاری از دانشجویان علاقه مند به کار در این زمینه هستند.

صنعت کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای ساخت و سازهای خود به شدت به این صنعت نیازمند است. در مباحث جوشکاری، اعتقاد ما بر این است که ۷۰ درصد قطعات فلزی، حتماً یک مرحله اتصال و جوشکاری را در فرآیند ساخت خود دارند همچنین چالش‌هایی که در مباحث صنعتی وجود دارد، ما را ملزم می‌کند که بعضی اوقات با استفاده از مواد ارزان‌تر و با اتصال آنها با مواد گران‌تر، بتوانیم هزینه نهایی مصرف فلزات را کاهش دهیم و به عبارتی سیر اقتصادی خوبی داشته باشیم.

اهمیت برگزاری کنفرانس بین‌المللی جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب در استان اصفهان چیست؟

در شهر اصفهان به صنعت جوشکاری نگاه ویژه ای می‌شود. فولادسازی‌های بسیار مهمی در شهر و استان اصفهان وجود دارد که به نوعی ارتباط بسیار تنگاتنگی با صنعت جوشکاری دارد و فعالان این حوزه، به توسعه علم و فناوری جهت اتصال فلزات برای صنایع خود علاقه‌مند بوده‌اند. آنها در طول سال دوره‌های مختلفی برای آموزش مهندسان و افزایش تبحر کارشناسان و تکنسین‌های خود برگزار می‌کنند. به نظر می‌رسد این کنفرانس‌ها می‌تواند تا حدودی خلاءهای موجود را پر کند. در این مجموعه کنفرانس‌ها در کنار سخنرانی‌های علمی، تعداد زیادی کارگاه‌های صنعتی نیز یرگزار می‌شود که در آنها شناخت استانداردها و شناخت عیوب جوش در بحث‌های کارگاهی، به صورت مفصل مورد تجزیه تحلیل و آموزش قرار می‌گیرد. بنابراین کنفرانس بین‌المللی جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب می‌تواند نقش کلیدی در ارتقای دانش و عمل گرایی صنعت و دانشگاه داشته باشد.

منظور از انجام آزمایش‌های غیر مخرب چیست؟

جوشکاری، هنر و تکنیک اتصال فلزات است. موضوع اتصال نیاز به تجربه دارد و احتمال اینکه خطا و عیوبی در منطقه اتصال ایجاد شود، زیاد است. بنابراین ضرورت دارد بعضی آزمایش‌ها در این زمینه انجام شود تا قبل از اینکه سازه مورد نظر در ساختار واقعی قرار بگیرد، به صورت غیر مخرب و بدون تخریب نمونه، آزمایش سلامت آن انجام و از این موضوع اطمینان حاصل شود که خواص مکانیکی و رفتار استحکامی مورد نیاز در سازه حاصل شده است. آزمایش‌های متنوعی در این زمینه وجود دارد که تحت عنوان آزمایش‌های غیر مخرب شناخته می‌شود. طی انجام آزمایش‌ها مشخص می‌شود که آیا مقطع جوشکاری، بدون آسیب دیدگی و شکستگی بوده و محل جوش سالم است یا خیر. مباحث گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد و یکی از شاخه‌های مهم مهندسی مواد، مخصوصاً در گرایش جوشکاری، مربوط به مباحث بازرسی و آزمون‌های غیر مخرب است.

صنعت جوشکاری ایران تا چه میزان پیشرفت داشته است؟

یکی از پایه‌های توسعه هر کشور، پرداختن به تولید مواد اولیه است. در مهندسی مواد به صورت کلی از تولید مواد و استخراج فلزات گرفته تا مراحل ریخته گری، شکل دهی، جوشکاری، تشکیل و توسعه قطعات نهایی و سپس پوشش دهی و حفاظت، بدون پرداختن به رشته جوشکاری و مباحث مرتبط با آن، توسعه معناداری وجود نخواهد داشت. اعتقاد ما این است که در تمدن فلزی زندگی می‌کنیم و به عبارتی بدون فلز زندگی افراد به شدت مختل می‌شود. استفاده از فلزات و گسترش آن، بدون توجه به جوشکاری ممکن نخواهد بود، زیرا برای ساخت تجهیزات ناگزیر هستیم که اتصال و جوشکاری آن‌ها را نیز دنبال کنیم.

کشور ما طی این سال‌ها در حوزه مهندسی مواد و جوشکاری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. دانشجویان و صنعت گران ایرانی با توسعه دستگاه‌های بسیار پیشرفته و مدل‌های خوبی که در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانسته‌اند مباحث مرتبط با این صنعت را دنبال کنند. ایران جزو کشورهایی است که حداقل در خاورمیانه، در زمینه اپلیکیشن‌ها، انتشار مقالات و ثبت اختراع، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از دیدگاه فنی و مهندسی، توسعه سازه‌ها و تکنیک‌های نوین نیز طی چند سال اخیر با افزایش توسعه‌گری مواجه بوده است.

کد خبر 476184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.