تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال رسید

امضای سند همکاری ایران و ژاپن برای احیای تالاب‌های کشور تا کاهش سهم سوخت‌های فسیلی با شیوع کرونا، بازی‌های ویدئویی خوک‌ها در آمریکا و افزایش تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال را در بسته خبری محیط زیست یکم اسفند ۹۹ می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله برای دومین سال متوالی از نهم بهمن ماه شروع شد و در بیستمین روز تعداد لاشه‌های جمع آوری شده به ۹ هزار و ۴۷۸ قطعه رسیده است.

محیط زیست مازندران چهارشنبه شب با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تنها در روز جاری یک هزار و ۴۴۵ لاشه از ضلع جنوبی و شرقی تالاب جمع آوری شده است. طبق این گزارش، لاشه‌های جمع آوری شده عمدتاً از گونه چنگر معمولی، فلامینگو، مرغابی و حواصیل بوده است.

روز سه‌شنبه هم محیط بانان با انجام گشت پیاده، سواره و به وسیله تراکتور و قایق یک هزار و ۳۰۴ لاشه جمع آوری کرده بودند. اطلاعیه‌های محیط زیست مازندران نشان می‌دهد که تاکنون تلفات مشکوک در میان ۱۳ گونه از پرندگان مهاجر مشاهده شده است.

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال رسید

دانشمندان خوک‌ها را قادر به انجام بازی‌های ویدئویی کردند

توانایی هوشی خوک‌ها یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. اکنون تیمی از دانشمندان می‌گویند این حیوانات را با آموزش، قادر به انجام بازی‌های ویدئویی کرده‌اند.

محققان در دانشگاه " پردو" ایالت ایندیانا در آمریکا که چهار خوک را برای این آزمایش علمی به کار گرفته بودند توانستند به نحوی این حیوانات را آموزش دهند که خوک‌ها با یک دسته بازی (یا همان جویستیک) نشانگر مکان‌نما را روی صفحه نمایش کامپیوتر کنترل کنند.

با شلیک فرضی به نقطه‌های روی صفحه نمایش توسط خوک‌ها، با استفاده از پوزه، مواد غذایی مورد علاقه این حیوانات در دستگاه تعبیه شده در کنار صفحه نمایش آزاد می‌شد. به این ترتیب خوک‌ها به تدریج یاد گرفتند که با مکان‌یابی و فشار دکمه به غذای دلخواه خود برسند.

زمانی که محققان مرحله دنبال کردن مکان‌نما روی صفحه نمایش را با افزودن دیواره‌هایی سخت‌تر کردند، خوک‌ها متناسب با دشواری مرحله باز هم توانستند مکان‌نما را با جویستیک تعقیب کنند. دانشمندان می‌گویند این اقدام نشان‌دهنده «انعطاف رفتاری و شناختی چشمگیر» این حیوانات است.

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال رسید

رؤیت کوسه‌های باله سیاه در ساحل مرجان کیش

سیدعلی جبلی محیط بان محیط زیست جزیره کیش با اشاره به رؤیت کوسه‌های باله سیاه (Blacktip) در ساحل مرجان کیش، گفت: حضور اینگونه کوسه در این مناطق یک رخداد طبیعی است و این به دلیل رفتار کوسه‌ها در فصول مختلف است.

وی گفت: این نوع کوسه خطری برای انسان‌ها ندارد و امکان دارد برای تغذیه و امنیت سواحل در این مناطق رؤیت شده است. ممکن است به دلیل وجود نوعی ماهی در این مناطق کوسه باله سیاه برای تغذیه از این نوع ماهی وارد این منطقه شده است.

امضای سند سه ساله محیط زیستی همکاری مشترک ایران و ژاپن

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست از امضای سند سه ساله همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت ژاپن خبر داد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: سند طرح سه ساله همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و سفارت ژاپن در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ طی مراسمی به امضای سفیر کشور ژاپن و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد رسید.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: این طرح که در ادامه همکاری‌های ۷ ساله دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران برای احیا دریاچه ارومیه شکل گرفته است، تحت عنوان "پایدارسازی دستاوردهای احیا دریاچه ارومیه و توسعه تجارب نوآورانه آن برای پایدارسازی محیط‌زیست و معیشت" و در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، فارس و خوزستان به اجرا در خواهد آمد.

تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله به مرز ۱۰ هزار بال رسید

نقش دستگاه‌های مختلف در کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران

محمد میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران اظهار کرد: برای کاهش آلودگی هوا به وزارت نفت تاکید شده که سوخت استاندارد در اختیار وزارت نیرو قرار دهد، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: استاندارد باید زیر یک درصد باشد، وزارت نیرو هم مکلف شد تا اگر سوخت استاندارد در دسترس نداشت، فیلترهای کاهش آلایندگی را بر روی دودکش‌ها نصب کند که تا به امروز هیچیک از این وعده‌ها عملی نشده است.

میرزایی قمی با بیان اینکه متأسفانه در این امر هر یک از وزارتخانه‌ها وظیفه خود را بر عهده دیگری می‌گذارند و این چرخه معیوب در حال تکرار است، گفت: کلانشهرهایی مانند اراک، اصفهان، تهران و مشهد که نیروگاه و پالایشگاه دارند و از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، وضعیت‌شان حاد است.

کرونا سهم سوخت‌های فسیلی از تولید برق را کاهش داد

کووید -۱۹ به غیر از کاهش موقت انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان، سهم تولید برق با سوزاندن زغال سنگ را کاهش داده است؛ روندی که می‌تواند تا بعد از همه گیری ادامه یابد.

مجله دیجیتال ژورنال نوشت: نتیجه تحقیقات درباره تأثیر کووید -۱۹ بر سیستم انرژی و تقاضای برق در جهان نشان داد: هرچند همه گیری کرونا باعث مرگ بسیاری از مردم و آسیب به اقتصاد جهان شده است، تأثیر آن بر محیط زیست باعث کاهش غلظت کربن در تولید برق شده است زیرا تولید زغال سنگ به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
نتایج این نظرسنجی در نشریه آنلاین «تغییرات اقلیمی طبیعت» منتشر شده است.

" کریستوف برترام" محقق از مؤسسه تحقیقاتی تأثیرات اقلیمی در شهر " پوتسدام" آلمان، گفت: اگر تقاضای برق کاهش یابد نیروگاه‌های زغال سنگ به طور معمول اولین جایی هستند که تعطیل می‌شوند. زیرا روند سوزاندن سوخت پیوسته هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اپراتورهای کارخانه باید برای هر تن زغال سنگ پول بدهند. در مقابل منابع انرژی تجدیدشدنی مانند باد و نیروگاه‌های خورشیدی به محض احداث شدن، به شکل قابل توجهی هزینه‌های سوزاندن سوخت پایین‌تری دارند و حتی اگر تقاضا کاهش یابد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این امر باعث کاهش سهم سوخت فسیلی در ترکیب تولید برق در جهان در سال ۲۰۲۰ شد و انتشار گاز دی اکسید کربن از بخش تولید نیرو حدود ۷ درصد کاهش یافت. به ویژه این امر در هند، ایالات متحده و کشورهای اروپایی مشهودتر بود. در این سال تقاضای برق بر اساس شاخص ماهانه تا حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و انتشار گاز دی اکسید کربن بر اساس شاخص ماهانه ۵۰ درصد کاهش داشت.

در گزارش سازمان بین المللی انرژی تحت عنوان «زغال سنگ ۲۰۲۰» بیان می‌شود که به فرض احیای اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱، ممکن است تقاضای جهانی زغال سنگ افزایش ۲.۶ درصدی را به ویژه از سوی کشورهای چین، هند و جنوب شرقی آسیا به دنبال داشته باشد.

با این حال پیش بینی می‌شود تقاضای جهانی زغال سنگ تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۷.۴ میلیارد تُن کاهش یابد.

کد خبر 476061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.