۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۳
آمریکا برجام را احیا کرد

آمریکا در نامه ای به سازمان ملل، حرکت دولت گذشته کشورش در قبال برجام را پس گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت موضع دولت ترامپ که همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با فعال شدن مکانیزم ماشه در پاییز بازگشته را پس گرفت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: از نظر ایالات متحده اقدامات مقرر شده در بندهای ۷ و ۸ و همچنین ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان مؤثر است و مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که با قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافتند، همچنان پایان یافته‌اند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای دیگر اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران که به تردد در سه مایل محدود شده بودند، برداشته شده و به روال سابق بازگشته است.

این موضوع، شامل همه دیپلمات‌هایی می‌شود که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برند و همچنین در آینده خواهند آمد.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با وزرای خارجه سه کشور اروپایی اعلام کرده که دولت جو بایدن آماده است تا با ایران در خصوص بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت‌وگو کند.

وی در گفت‌وگو با وزرای خارجه سه کشور اروپایی اعلام کرده که دولت جو بایدن آماده است تا با ایران در خصوص بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت‌وگو کند.

دو مقام ارشد وزارت خارجه هم در گفت‌وگوی تلفنی ساعتی پیش با خبرنگاران درباره آنچه گام‌های «معنادار» برای آغاز روند بازگشت به برجام و گفت‌وگو با تهران خواندند، صحبت کرده و گفتند که «همه مسائل را می‌شود به بحث گذاشت. ما آماده گفت‌وگو هستیم. برای همین دعوت اروپا به شرکت در ۵+۱ ایده خوبی‌ست تا با هم گفت‌وگو کنیم. هیچ چیزی از روی میز برداشته نشده است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که «ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا برای شرکت در ملاقات گروه پنج به علاوه یک و ایران جهت گفت‌وگو در خصوص دستیابی به راهی دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیرد.»

یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفته است که «چنانچه اتحادیه اروپا از آمریکا برای گفت‌وگو با ایران دعوت کند می‌پذیریم. واشنگتن حاضر است در نشست کمیسیون برجام حضور یابد.»

خبرنگار وال استریت ژورنال هم به نقل از برخی منابع از احتمال برگزاری جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و آمریکا (به صورت مهمان) خبر داد.

وی گفت که «در صورت برگزاری، این جلسه بعد از ضرب‌الاجل هسته‌ای ایران تشکیل خواهد شد.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ ۲۹ شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم برجام تعلیق شده بودند، با فعال کردن مکانیسم ماشه دوباره اجرایی شدند.»

آمریکا پیش از این طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت ارائه کرد، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام ایالات متحده اعلام کردند.

کد خبر 476060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.