محسن‌ هاشمی: اصلاح‌طلبان از اظهارات اختلاف‌آفرین پرهیز کنند

رییس شورای شهر تهران خواستار پرهیز اصلاح‌طلبان از اظهارات اختلاف‌آفرین شد و گفت: انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری برای نظام و برای اصلاح‌طلبان سرنوشت‌ساز است.

به گزارش ایمنا، محسن هاشمی عصر ‌پنجشنبه در چهارمین کنگره ملی حزب کارگزاران سازندگی با شعار «توسعه ایران اولویت نخست» اظهار کرد: همانطور که مطلع هستید این کنگره قدری با تاخیر انجام شد؛ در ابتدا قرار شد در سالروز رحلت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شود که به دلایلی به تاخیر افتاد، بعد قرار بود در دهه فجر شکل بگیرد که آن هم به تاخیر افتاد.

رییس شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۱۴ سالگی به قم آمدند به صورت ناخودآگاه در جوار امام قرار گرفتند و این همجواری و علاقه به فکر و ذکر ایشان همچنان ادامه داشت.

هاشمی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب و بعد از اینکه ایشان تبعید شدند و به کشور بازگشتند، خوشبختانه مجددا در جماران زیر سایه امام (ره) قرار گرفتند و با پیشنهاد یادگار یادگار امام (ره) سید حسن خمینی و بعد از رحلت ایشان هم مجدداً در جوار امام راحل قرار گرفتند که یاد هر دو را گرامی می‌داریم.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره خاطرنشان کرد: متاسفانه در سالروز ورود کرونا به کشور، تقریباً نزدیک  ۶۰ هزار فوتی و یکی دو میلیون نفر مبتلا داشتیم ولی باز هم نسبت به کشورهای دیگر وضعیت بهتری داریم و توانستیم به شکلی از پس آن برآییم. میزان فوتی هم بسیار زیاد است که به خانواده های این عزیزان هم تسلیت می گوییم.

هاشمی افزود: در مورد جلسات در گزارشات بازرس محترم بود که ما نتوانستیم همه جلسات را به خاطر کرونا برگزار کنیم ولی بیش از نیمی از جلسات را به صورت حضوری و مجازی برگزار کردیم. در جلسات همیشه مسائل مهم کشور مطرح شده و اعضا در این مورد نظر دادند که منتهی به بیانیه‌هایی هم  شد که اثرگذاری زیادی در سطح کشور داشت.

وی گفت: خوشبختانه اکثر کمیته‌های حزب هم فعال بودند و گزارشات آن در شورای مرکزی ارائه می‌شد و مجموعا می‌توان گفت با وجود روزنامه‌ای که حزب دارد،حضور آن به صورت بسیار جدی در معرض دید مردم قرار گرفت.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: شاید یکی از فعالترین احزاب اثرگذار در سیاست کشور ما حزب کارگزاران سازندگی است بنابراین لازم است که ما در سال‌های آینده مقدار بیشتری روی بدنه مردمی حزب کار کنیم، تکلیف عضویت‌ها را روشن کنیم و بتوانیم برنامه‌هایی برای آنها داشته باشیم تا نظرات حزب از طریق دبیرکل و بخش اجرایی حزب در اختیار مردم قرار گیرد و روز به روز شاهد علاقه‌مندی مردم به سیاست‌های این حزب باشیم.

هاشمی عنوان کرد: سیاست‌گذاران و مردم باید قبول کنند که کشور باید به صورت حزبی اداره شود و اگر یک حزب به تنهایی نتواند، به صورت ائتلاف احزاب اداره شود و احزاب مسئولیت مدیریت کشور را به عهده بگیرند.

وی ادامه داد: اینکه فردی رای بیاورد و فقط این فرد بخواهد در ریاست جمهوری و تک تک افراد در مجلس مسئولیت را بر عهده بگیرند هیچ‌وقت امکانپذیر نیست و مانند این است که هیچ‌کس مسئولیت کشور را برعهده نگیرد. در صورتی که این حزب است که باید مسئولیت را برعهده بگیرد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به بحث انتخابات و صحبت‌های دبیرکل حزب گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی روز گذشته خود تکلیف را روشن کردند و خواستار انتخاباتی پرشور و در نهایت رییس جمهوری مومن و کارآمد شدند این نشان می‌دهد ما به عنوان احزاب می‌توانیم فعالیت خودمان را جدی تر کنیم.

هاشمی اضافه کرد: از طرفی ما در شرایطی قرار داریم که جبهه اصلاح‌طلبان و همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب توانستند جبهه اصلاح‌طلبان ایران را تشکیل بدهند که این جای قدردانی و امیدواری دارد و ان شاالله همه بتوانیم در چارچوب این جبهه تشکیل شده فعالیت‌های انتخاباتی خودمان را ساماندهی کنیم و از اختلافاتی که احیانا می‌توانست پدیدار شود پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: من از احزاب تقاضا دارم که از به کار بردن جملاتی که باعث اختلاف در جبهه می‌شود پرهیز کنند. علت آن هم این است که این انتخابات هم برای نظام و همه برای اصلاح‌طلبان سرنوشت‌ساز است چرا که ما اکنون در شرایط اقتصادی ویژه‌ای قرار گرفتیم و از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

هاشمی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به کاهش ارزش پول ملی با ذکر مثالی درباره کاهش حقوق خود گفت: در سال ۸۹ که مدیرعامل مترو بودم در ماه حدود ۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفتم که با احتساب دلار ۹۰۰ تومانی آن زمان، حدود ۷ هزار دلار بود اکنون که رییس شورای شهر هستم و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرم، با احتساب دلار ۲۶ هزار تومان، کمتر از ۷۰۰ -۸۰۰ دلار حقوق می‌گیرم که به یک دهم کاهش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: مردم در اواخر سال ۸۹ -۹۰ حتی در اوایل دوران آقای احمدی نژاد شاهد رشد اقتصادی بودند؛ در آن زمان نفت گران شد و وضع بسیار خوبی داشتیم ولی وقتی تحریم‌ها از سال ۹۰ آغاز شد، وضعیت اقتصادی کشور آرام آرام رو به افول گذاشت. اسم آن را هرچه که بگذاریم ما به یک شوک مقطعی وارد شدیم و این شوک بعدا ادامه پیدا کرد. 

رییس شورای شهر تهران افزود: این بحران شدیدی است که باید با ذکاوت خیلی جدی از آن عبور کنیم. ما اکنون شاهد کاهش قدرت خرید مردم و عدم تناسب حقوق‌ها هستیم، فاصله طبقاتی روز به روز افزایش یافته و بیکاری هم به دلیل تورم رکودی زیاد شده است.

هاشمی ادامه داد: در چهار سال نخست دولت آقای روحانی این شوک مقداری ترمیم شد و دوباره داشتیم وضع مناسب‌تری پیدا می‌کردیم که با اقدامات ترامپ آسیب‌های جدی‌تر وارد شد و در رفاه جامعه اثر بدی گذاشت.

وی افزود: اگر نخواهیم بگوییم که حوادث دی ماه ۹۶ یا آبان ۹۸ سرریز شدن آستانه تحمل جامعه بود، ولی امروز دیگر در همان آستانه قرار داریم چرا که وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود و تحمل اکثریت جامعه با سقوط فاصله طبقاتی که ادامه پیدا کرده و همواره دهک‌های پایین‌تر جامعه را نشانه می‌گیرد.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: این یک مسئله عقیدتی، سیاسی یا فرهنگی نیست که بتوانید با تذکر و صحبت حل کنید، این یک مشکل اقتصادی است و همه جامعه را هم دربر گرفته است. اقتصاد و گرسنگی یک مسئله فراجناحی یا فراقومی است و همه باید بتوانیم از این مساله عبور کنیم.

هاشمی ادامه داد: ما در چنین شرایطی وارد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شویم و از آن طرف هم نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم پیچیدگی‌های انتخابات ایران را افزایش داده است. چرا که اگر ترامپ در قدرت می‌ماند به عنوان مثال شاید طبیعی بود که یک دولت نظامی در ایران شکل می‌گرفت و حتی می‌توانست رویارویی سریعتری با ترامپ انجام دهد ولی اکنون اینطور نیست و باید فکر اساسی کنیم.

وی بحران اقتصادی را یک تهدید برشمرد و گفت: ما از طرفی یک فرصت مناسب دیگر هم در اختیار داریم، افزایش نرخ ارز این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم با یک سیاست درست اقتصادی، این وضع را ترمیم کنیم و از آسیب‌ها عبور کنیم.

رییس شورای شهر تهران یادآور شد: در حزب کارگزاران سازندگی در طول این سال‌ها وقفه زیادی داشتیم، بحث‌های سیاسی زیادی هم داشتیم که نتیجه این بحث‌های عمده سیاسی را در شورای مرکزی به بحث می‌گذاشتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید برنامه محور و تیم‌محور وارد انتخابات شویم و برنامه‌ای بنویسیم که تیم مشخصی بتواند آن را اجرا کند و مسئولیت عبور از این بحران را بپذیرد.

هاشمی ادامه داد: خوشبختانه این کار بر عهده تعدادی از اعضای شورای مرکزی و محیط زیست گذاشته شد و اکنون سیاست‌های راهبردی حزب ارائه شد و امروز روزنامه سازندگی آن را منتشر کرد که به عنوان نقشه راه ایران ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که این سیاست‌ها احتیاج به یک برنامه دقیق‌تری هم دارد و این سیاست‌های راهبردی باید به یک برنامه تبدیل شود که روی آن هم کار می‌کنیم.

رییس شورای شهر تهران عنوان کرد: این سیاست‌ها باید ابتدا در جبهه اصلاحات، روزنامه‌ها، در میان فرهیختگان کشور و اصولگرایان و جبهه‌ای که در مقابل قرار دارند به بحث گذاشته شود تا آنها را نقد کنند و ما بتوانیم برنامه دقیقی بر مبنای این سیاست راهبردی که نوشته شده بنویسیم.

هاشمی ادامه داد: در این برنامه و سیاست تکالیف روشن است. سیاست‌های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی و کمی هم اجتماعی و امنیتی را روشن کردایم ولی باید تبلیغ شود که اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه چهار راه در مقابل اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: نخستین گزینه بحثی است که بعضاً تندروها در میان اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، رویکرد تحریمی، عدم مشارکت در انتخابات در سطح نامزدها و در سطح رای‌دهندگان. گزینه‌ای که برخی از آقایان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس گذشته هم به آن عمل کردند.

هاشمی تصریح کرد: برخی این فکر را به راه انداختند و متاسفانه به آن عمل شد و نتایج آن را هم امروز در عملکرد مجلس شاهد هستیم. این طیف می‌خواهند پیام عدم مشارکت خودشان در انتخابات را به نظام و به جهان مخابره کنند. اینکه این پیام تا چه حد بتواند در اذهان نظام تغییر و یا حتی در تضعیف افراطیون موثر واقع شود جای بحث دارد؛ البته دیدیم که هیچ‌گاه نتیجه نگرفته است.

وی گفت: من می‌خواهم این را به شوخی عنوان کنم که در حزب یک مقداری راهی که فائزه هاشمی رفت را مطرح می‌کردند که البته اکثریت هم به آن رای نمی‌دهند ولی ما در حزب کارگزاران این راه را نمی‌پسندیم.

رییس شورای شهر تهران نام راه دوم را راه آقای مرعشی عنوان کرد و افزود: به‌طور مثال یک شرکت و حضور منفعلانه دارد و در سطح حمایت جدی از یک نامزد نخواهد بود. به این معنا که در انتخابات شرکت کنیم و یک نامزدی هم باشد ولی از وی حمایت جدی هم نکنیم.

هاشمی ادامه داد: ما به این شکل در واقع انتخابات را تحریم نکردیم؛ شبیه اتفاقی که در انتخابات مجلس گذشته از طرف کارگزاران اتفاق افتاد که آن هم به نظر من کار درستی نبود؛ به این صورت که ما لیستی را ارائه کردیم، تحرک جدی نداشتیم و فقط عبور کردیم البته تحریم هم نکردیم و به ما هم نگفتند که تحریم کردید و در نهایت آنطور که باید به صورت جدی ظاهر نشدیم.

وی عنوان کرد: اگر در انتخابات ریاست جمهوری هم بخواهیم با این تفکر پیش برویم به این شکل که یک یا دو نامزد نسبتا اصلاح‌طلب و ملایم و بی‌انگیزه را می‌آوریم و بدون اعلام حمایت بدنه اجتماعی در رقابتی شدن انتخابات، منجر به یک باخت طبیعی می‌شود و در نهایت اصلاح‌طلبان به جایی نمی‌رسند.

رییس شورای شهر تهران گزینه سوم را هم گزینه آقای کرباسچی خواند و گفت: این گزینه حضور در انتخابات با حضور یکی دو کاندیدای پرتلاش و جدی است که اگر رایی به دست ‌آورند و یا رایی به‌دست نیاوردند اهمیت چندانی ندارد.

هاشمی ادامه داد: این مساله موجب احیا و بازسازی تفکر اصلاح‌طلبی در جامعه و مدنظر قرار گرفتن ترمیم آسیب‌های گذشته می‌شود. اگر به یاد داشته باشید و یا به خاطرات آیت الله هاشمی و یا سخنان آقای خاتمی را در انتخابات سال ۷۶ مراجعه کنید تقریباً به همین شکل بود.

وی گفت: آقای خاتمی در همان زمان فکر نمی‌کردند که امکان برنده شدن وجود داشته باشد؛ با این وجود به میدان آمدند و گفتند اگر ۵-۶ میلیون رای هم آوردیم خیلی خوب است چرا که کلیتی از اصلاح‌طلبان و اینکه اقلیت مقتدری از خودمان به جامعه نشان داده‌ایم ضمن اینکه نباید خیلی ترس از شکست داشته باشیم. به اعتقاد من ممکن است راه سوم مدنظر قرار ‌گیرد.

رییس شورای شهر تهران راه چهارم را راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامید و اظهار کرد: این یک حضور و رقابت جدی برای پیروزی در انتخابات است یعنی ما باید طوری وارد انتخابات شویم که خودمان را به‌صورت محکم، پیروز فرض کنیم.

هاشمی با بیان اینکه اکنون کشور به میانه‌روی احتیاج دارد، گفت: این میانه‌روی راه و چاره مشکلات فعلی کشور است و با استفاده از راهکارهای عقلایی باید مشکلات کشور را حل کنیم و به عنوان نمونه اگر بتوانیم به برجام برگردیم.

وی تصریح کرد: این نمونه بسیار مشخص و واضحی است و در برنامه سیاست راهبردی هم که حزب ارائه داده به‌صورت روشن مطرح شده است. اگر ما فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و صادرات را قوی کنیم، درآمد ارزی کشور به‌راحتی به مرز حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و با فرض اینکه قیمت نفت بعد از کرونا از ۶۴ دلار به ۱۰۰ دلار برسد، می‌تواند به بیشتر از این مقدار هم برسد.

رییس شورای شهر تهران گفت: از طرف دیگر می‌توانیم با آن واردات کالاهای اساسی داشته باشیم و ضرورت‌های دولت را انجام دهیم و از ارز مازاد نیز برای اصلاح ساختار مالی کشور استفاده کنیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر فقط قیمت ارز را ۱۵ هزار تومان فرض کنیم که حتی می‌تواند ۲۰ هزار تومان هم باشد، ما می‌توانیم در یک دوره چهار ساله کاملاً نقدینگی افسار گسیخته را در جامعه جمع کنیم و اقتصاد کشور را سامان دهیم و در مسیر تولید و پروژه‌های عمرانی کشور قرار گیریم.

وی اظهار کرد: اگر جریان اصلاح‌طلب و میانه‌روها بتواند با برنامه واقع‌گرایانه و عملگرایانه برای اصلاح مشکلات اساسی کشور بخصوص در حوزه اقتصاد و تولید که اولویت رهبر انقلاب اسلامی هم هست برنامه قابلی قبولی ارائه کنند، می‌توانند همان کارآمدی که مدنظر ایشان است را عرضه کنند.

رییس شورای شهر تهران عنوان کرد: خوشبختانه همه اصلاح‌طلبان مومن هستند و مشکلی وجود ندارد اگر آنها بتوانند کارآمدی خودشان را ثابت کنند در نتیجه می‌توانند در پهنه سیاست کشور راه پیدا کرده و اقبال مردمی را به سوی خود جلب کنند و وضعیت باثبات‌تری را برای کشور ایجاد کنند و شاهد توسعه کشور باشیم و هم شعار کارگزاران سازندگی به عنوان کنگره تحقق یابد.

منبع: ایرنا

کد خبر 476019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.