همایش اصفهانی‌های مقیم خارج برگزار شود / آغاز رابطه ایران با اسپانیا از دریچه «اصفهان» بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا گفت: اصفهانی‌های مقیم بارسلونا می‌توانند برای زادگاه خودشان اقدامات مثمر ثمر زیادی خلق کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود همایش اصفهانی‌های خارج از کشور برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن قشقاوی در دیداری آنلاین با شهردار اصفهان اظهار کرد: رابطه ایران با اسپانیا از دریچه اصفهان آغاز شد؛ ۴۰۰ سال قبل، پادشاه اسپانیا اولین سفیر این کشور در ایران را برای آغاز مأموریت به دربار شاه عباس در اصفهان اعزام کرد و این نقطه آغاز شناخت دوجانبه از اصفهان بود، همچنین اصفهان آغازگر ارتباط ایران با دولت ونیز وقت در ایتالیا نیز بود.

وی افزود: نگاه نخست اسپانیایی‌ها به ایران در واقع به اصفهان و فرهنگ و مردم این شهر است و در سال‌های گذشته وقتی به اصفهان آمدم حس کردم شبیه رم ایتالیا است که تاریخی‌ترین شهر اروپا به شمار می‌آید.

سفیر ایران در اسپانیا افزود: در اصفهان وقتی ساختمان‌ها را نگاه می‌کنیم به تاریخی و گرانبها بودن این گنجینه‌ها بیشتر پی می‌بریم؛ البته بارسلونا می‌تواند در زمینه احیا و حفظ بافت تاریخی و باستانی و توسعه گردشگری به اصفهان کمک کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه شهرداری بارسلونا می‌تواند راهکارهایی به اصفهان برای مرمت آثار تاریخی ارائه دهد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های دیگری همچون اجلاس‌های گردشگری را می‌توان به میزبانی اصفهان برگزار کرد؛ البته دلم به حال زاینده رود می‌سوزد و مثل یک اصفهانی به این شهر و رودخانه آن علاقه دارم زیرا زاینده رود فقط یک رود نیست، بلکه حیات جاری این شهر است و زنده بودن مستمر آن اهمیت دارد.

قشقاوی تأکید کرد: می‌توان از تجربیات اسپانیا در خصوص سیستم آبیاری و آبخیزداری بهره برد.

وی با اشاره به قرارداد همکاری دانشگاه بارسلونا با دانشگاه اصفهان ادامه داد: این ظرفیت دانشگاهی نیز می‌تواند به کمک توسعه گردشگری اصفهان بیاید.

سفیر ایران در اسپانیا با بیان اینکه استادان بارسلونا در زمینه معماری نیز تخصص دارند، ادامه داد: اصفهان و بارسلونا می‌توانند تجربیات خود در زمینه معماری را به اشتراک بگذراند.

وی افزود: حوزه دیگر بخش فرهنگی است که با توجه به قرابت‌های فرهنگی می‌توان در این خصوص اقدامات خوبی انجام داد یا حتی هفته‌های مختلف از جمله هفته غذا یا هفته لباس اصفهان در این شهر یا نقاط دیگر برگزار کرد.

قشقاوی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از امور را باید به بخش خصوصی سپرد، تصریح کرد: اصفهانی‌های مقیم بارسلونا می‌توانند برای زادگاه خودشان اقدامات مثمر ثمر زیادی خلق کنند بنابراین پیشنهاد می‌شود همایش اصفهانی‌های خارج از کشور برگزار شود تا از این طریق وزارت خارجه، اصفهانی‌هایی که در زمینه‌های مختلف خوش درخشیدند را معرفی کرده تا گرد هم‌آیند و برای رفع چالش‌ها در بخش‌های مختلف همفکری کرده و به پیشرفت اصفهان کمک کنند.

وی با تأکید بر اینکه اصفهان نیاز به توجهات ویژه در تمام زمینه‌ها دارد زیرا قلب ایران به شمار می‌آید، خاطر نشان کرد: باید از تجربیات بارسلونا در زمینه ورزشی نیز استفاده کرد و تجربه اقتصاد فوتبالی و سایر حوزه‌های ورزشی را می‌توان از بارسلونا آموخت.

وی در خصوص احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان ضمن تمجید از اجرای این پروژه در اصفهان گفت: این پروژه باید تکمیل شود و به خوبی مورد استفاده قرار گیرد البته مشابه این پروژه در شهر بارسلونا وجود دارد و میزبان برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی است.

قشقاوی با اشاره به توسعه حمل و نقل پاک در بارسلونا تأکید کرد: اصفهان می‌تواند به تبادل ایده و تجربه در زمینه ایجاد مسیرهای دوچرخه با این شهر بپردازد.

کد خبر 475866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.