توسعه پایدار شهری نیازمند همکاری دانشگاهیان و مدیران شهری است

دبیرکل کمیته ملی سازمان اسکان بشر ملل متحد گفت: بحران‌ نابرابری اقتصادی و اجتماعی و فقدان تاب‌آوری شهری‌ در برنامه ریزی‌ها برای توسعه پایدار باید دیده و مدیریت شود و اندیشمندان و دانشگاهیان با رویکرد ملی، بین المللی و علمی باید راهکارهای اجرایی را در اختیار مدیران شهری قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی مظاهری دبیرکل کمیته ملی سازمان اسکان بشر ملل متحد (UN habitat) عصر امروز (چهارشنبه) در نخستین جلسه هم اندیشی تاب‌آوری شهری این کمیته که به برخط برگزار شد، اظهار کرد: کمیته اسکان بشر از ظرفیت بالایی برخوردار است و دفاتر این کمیته هم اکنون در ۱۰۰ کشور جهان از جمله ایران فعال است و کشورمان به‌رغم مخالفت‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، یک سال ریاست شورای اجرایی کمیته اسکان بشر ملل متحد (UN habitat) را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه اسکان بشر سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها ایران را در رأس این نهاد می‌شناسند، افزود: این ظرفیت بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی سازمان اسکان بشر ملل متحد در ادامه به رویکردهای این کمیته و ضرورت‌های تاب‌آوری شهری اشاره کرد و گفت: با رشد شهرنشینی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه در آینده‌ای نه چندان دور با دنیایی رو به رو خواهیم بود که بسیاری از افراد شهرنشین هستند که باید نیازهای آن‌ها برآورده شود از این رو زمین شهری بیش از توان اکولوژی مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرد و نیازهای بیشتری از مدیران شهری طلب می‌شود.

مظاهری ادامه داد: با توسعه شهری و فعالیت‌های شهرسازی فشار بر طبیعت افزایش می‌یابد که به تضعیف تاب‌آوری منجر می‌شود و پیامدهای مخرب آن از جمله طوفان، زلزله، سیل، گرمایش زمین، آلودگی هوا و کاهش ذخایر آب و مواد غذایی بر شهرها و ساکنان آن تأثیر می‌گذارد که اقدام فوری و مؤثر برای جلوگیری از آنها را ضروری می‌سازد.

وی آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهرها را به پایداری و تاب‌آوری آن‌ها مرتبط دانست و افزود: به همین دلیل است که شهرها اقداماتی را در زمینه احیای طبیعت در دستور کار قرار می‌دهند.

مظاهری خاطرنشان کرد: قرآن استفاده و بهره‌مندی از طبیعت را یک حق دانسته اما در آیات مختلف این کتاب آسمانی نیز بر تکالیفی در برابر طبیعت و حفاظت محیط زیست تاکید شده است.

دبیرکل کمیته ملی سازمان اسکان بشر ملل متحد هدف این نهاد بین‌المللی را بهبود شرایط سکونتگاه‌های شهری و اقتصاد شهری برشمرد و اظهار کرد: این برنامه با ۲۶ رویکرد مختلف از جمله در زمینه فرهنگ، تمدن، خانواده، جوانان و … تعریف شده است و بسیاری از اعضای این کمیته فرا سازمانی وزرا و معاونان رؤسای جمهور کشورهای جهان است.

وی به تصویب راهبردهای مدیریت شهری در قرن ۲۱ در نخستین کنفرانس توسعه پایدار شهری ملل متحد اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه مدیریت شهری، نه تنها مسئولان منطقه‌ای بلکه بر مشارکت جامعه مدنی و بخش خصوصی تاکید شده است. در دهه‌های اخیر با شهری شدن و توسعه اقتصادی و اجتماعی تغییراتی در توزیع منابع، ساختار، فعالیت و اجتماع در شهرهای ایران و همه کشورهای در حال توسعه ایجاد شده که ممکن است به سبب سو مدیریت با موانع زیادی رو به روی باشد.

مظاهری نابرابری اقتصادی و اجتماعی، گسترش فقر شهری، قطبی شدن شهرها، فقدان تاب‌آوری شهر در برابر بحران، افول اعتماد و سرمایه اجتماعی و ناکارآمدی‌ها را از جمله تغییرات نامتوازن در شهرهای کشورهای در حال توسعه برشمرد و تصریح کرد: نقاط بحران در برنامه ریزی‌ها برای توسعه پایدار باید دیده و مدیریت شود و پاسخگویی به این چالش‌ها در فرآیند شهرها جدی است از این رو نیاز است که اندیشمندان و دانشگاهیان با رویکرد ملی، بین المللی و علمی به بررسی مختلف چالش‌های شهری بپردازند و راهکارهای علمی و اجرایی را برای بهبود شرایط در اختیار مدیران قرار دهند.

هدف از شهر تاب آور خلق مکانی با رونق اقتصادی و پایداری زیست محیطی است

در ادامه الناز بهزاد پور استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تاب‌آوری شهری ظرفیتی برای مقاومت در برابر فجایع، آشفتگی و خطر است و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محلی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: مفهوم توسعه شهری دانش بنیان و تاب‌آوری شهری لازم و ملزوم و در حقیقت مکمل یکدیگر هستند و هدف از آنها دستیابی به شهر پایدار است با وجود این هنوز در جهان زمینه مکان سازی و ظرفیت‌ها توسعه شهری دانش بنیان انجام نشده است.

وی افزود: استراتژی توسعه شهری دانش بنیان برای تاب‌آوری در برگیرنده توسعه اجتماعی - فرهنگی، اقتصادی و محلی است؛ در این استراتژی توسعه و عدالت اجتماعی و اقتصاد شهری دانش بنیان بسیار حائز اهمیت بوده که بر توسعه پایدار و توان مقابله درونی در برابر رویدادهای اقلیمی نامساعد داشته باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف از توسعه شهری تاب آور خلق مکانی با رونق اقتصادی، پایداری زیست محیطی و اجتماعی، حکمرانی خوب و مدیریت بحران سوانح است.

بهزاد پور گفت: اگر در زمینه مکان سازی و ایجاد ظرفیت‌ها برای توسعه شهری دانش بنیان اقدام شود بی شک شهرهای تاب آورتری خواهیم داشت.

تاب‌آوری در فضای شهرهای زلزله خیز، آینده‌نگری است

همچنین بهناز ملکی استاد دانشگاه تهران در زمینه تاب‌آوری فضای شهری در برابر زلزله اظهار کرد: امروز در سطح جهان دیدگاه‌ها از تمرکز بر کاهش آسیب پذیری به افزایش تاب‌آوری در برابر حوادث تغییر یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بحران زلزله آنی رخ می‌دهد تاب‌آوری در فضای شهرهایی که در مناطق لرزه خیز شکل گرفته‌اند، آینده‌نگری محسوب می‌شود که ظرفیت سیستم را برای شرایطی غیرقابل پیش بینی افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فضای شهری از عناصر حیاتی شهر محسوب می‌شود و بخشی از ارگانیسم شهر و بیشترین فضای تعاملات در این فضا شکل می‌گیرد، گفت: فضای شهری در ابتدای قرن ۲۰ محلی برای عبور و مرور شناخته می‌شد اما در اواسط همان قرن مفهوم فضای شهری دچار دگرگونی می‌شود و تعاملات و بسترهای مشترک برای فعالیت‌های کارکردی در ابعاد مختلف شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.

ملکی با بیان اینکه زلزله یک عامل بیرونی است و کنترل آن خیلی برای انسان راحت نیست، خاطرنشان کرد: با وجود این با کنترل کردن عوامل درونی که در شکل گیری فضاهای شهری نقش دارند می‌توان تا حد زیادی انعطاف پذیری و سازگاری فضای شهری را افزایش داد و به واسطه آن قابلیت تأثیر پذیری و خود سازماندهی یک سیستم پویا را بالا برد؛ از این رو می‌توان با افزایش توانایی درونی سیستم، شهر را در برابر فشار خارجی یا هر بحرانی خارج از سیستم کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نشست تخصصی تاب‌آوری شهری یونی هبیتات ( UN habitat ) کمیته اسکان بشر ملل متحد با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و نیوزلند برگزار و در آن برخی تحقیقات دانشگاهیان درباره تاب‌آوری شهری بررسی شد.

کد خبر 475823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.