مشارکت مردم و نخبگان در پیشبرد برنامه‌های توسعه اهمیت دارد

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: مهم‌ترین الزام اجتماعی توجه به مشارکت مردم در فرآیند برنامه توسعه است و مشارکت نیز باید وسیع‌تر از منابع مالی در نظر گرفته شود، باید به نهادهایی که مشارکت مردم را تقویت می‌کنند، توجه شود، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی نیز باید درگیر این موضوع شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین سراج‌زاده در امروز _ چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه _ در اختتامیه کنفرانس آنلاین ملی امور اجتماعی در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: در ترقی توسعه باید به توسعه به عنوان یک کالای عمومی و یک خیر جمعی توجه شود، تحقق توسعه مستلزم نوعی همکاری و همراهی و کنش جمعی است، نگاه برساختی باید به موضوع توسعه داشته باشیم و برای رسیدن به یک خیر و توسعه مشترک به تکثرهای اجتماعی درون جامعه توجه شود.

وی ادامه داد: توسعه با اراده انسانی سروکار دارد و یک موضوع درونی و عمومی است، معنای توسعه نیز بر حسب نظام معنایی هر کنش‌گر متفاوت است، بنابراین معنای توسعه یک معنای نسبی است و برای تحقق آن لازم است، سیاست‌گذاران به اکثریت موجود در جامعه با دیدگاهی چندگانه مورد بررسی و توجه قرار دهد، لازمه توسعه بررسی و توجه به دیدگاه‌های مختلف در جامعه است.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: توسعه باید به عنوان یک امر اجتماعی عدالت خواه باشد و مبتنی‌بر سیاست‌های اجتماعی و انطباقی و موقعیت‌شناسی است، اشکال مختلف برنامه‌های توسعه نیز الزاماً وجه اجتماعی دارند و این موارد باید در برنامه‌های توسعه رعایت شود.

ویژگی‌های توسعه در جامعه

وی در خصوص ویژگی‌های توسعه در جامعه، افزود: توسعه باید کنش‌گران اجتماعی را فعال کند و قابلیت پرور و عاملیت‌پرور باشد و استعدادهای افراد جامعه را شکوفا کند و توانمندساز و معناساز باشد، نگاهی اجتماعی باید به برنامه‌های توسعه داشته باشیم و لازمه این نگاه تغییر رویکرد در فرآیند برنامه‌ریزی است و در اقدامات عملی بهتر است بر یک جنبه در یک زمینه خاص تمرکز کنیم تا بتوان آن موضوع را به عنوان مهم‌ترین عامل مد نظر قرار دهیم، پس به جای موارد فراوان و متعدد بهتر است بر یک موضوع خاص توجه کرد و آن را برجسته کرد تا به نتیجه‌ای مؤثر برسیم.

سراج‌زاده با اشاره به مشارکت مردم در برنامه توسعه، گفت: در شرایط فعلی، دولت منابع کافی برای اجرای برنامه‌ها را در اختیار ندارد و هر هدفی که برای برنامه توسعه در نظر گرفته شود محقق نمی‌شود، همچنین مهم‌ترین الزام اجتماعی توجه به مشارکت مردم در فرآیند برنامه توسعه است و مشارکت نیز باید وسیع‌تر از منابع مالی در نظر گرفته شود.

لزوم بکارگیری خرد جمعی و علم در برنامه‌ریزی‌ها

وی مشارکت نهادهای محلی و منطقه‌ای را مهم دانست و تصریح کرد: باید به نهادهایی که مشارکت مردم را تقویت می‌کنند، توجه بیشتری شود، نهادهای منطقه‌ای و محلی باید برای افزایش مشارکت مردم در برنامه توسعه به طور فعالانه نقش خود را ایفا کنند و سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های علمی، دانشگاهیان و نخبگان نیز باید در وسیع‌ترین مفهوم ممکن درگیر این موضوع شوند.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: اگر اراده‌ای برای برون رفت از دور باطل برنامه‌ریزی‌های ناکارآمد و تجربه برنامه‌های ناکام وجود داشته باشد، باید در گام اول برای پیش‌برد برنامه توسعه هفتم از حلقه بسته بوروکراسی دولتی خارج شویم و ساحت‌های مختلف اجتماعی را در این برنامه درگیر کنیم و به علم، کارشناسی و خرد جمعی میدان دهیم و آن‌ها را در برنامه‌ریزی درگیر کنیم.

وی لازمه موفقیت در برنامه‌های توسعه هفتم را یک گفت‌وگوی ملی برای برنامه‌ریزی دانست و گفت: این گفت‌وگو در گام اول باید یک گفت‌وگوی نخبگانی و دانشگاهی باشد و به واسطه آن‌ها و رسانه‌ها در مرحله بعد باید از طریق نظام اداری به سطوح منطقه‌ای و مردمی برده شود تا برنامه‌ای متفاوت و موفقی در این دوره داشته باشیم.

کد خبر 475809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.