سنندج رکورددار آمار حاشیه نشینی در کشور

شهردار سنندج گفت: این شهر جزو شهرهایی است که در بحث بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، نواحی منفصل شهری و ناکار آمد آمار بسیار بالایی دارد.

به گزارش ایمنا، حشمت الله صیدی در این باره اظهار کرد: در تاب آوری، مدیریت شهر باید به گونه‌ای باشد که شهر با بهترین عملکرد و بیشترین سرعت توانایی برگشت به حالت قبلی را داشته باشد و این امر دشواری است.

وی با بیان اینکه در تاب آوری شهری، شهرها در مواقع بحران و در مقابله با مشکلات باید بتوانند پایدار عمل کرده و قوام داشته باشند، افزود: شناسایی و آزمودن نقاط ضعف شهری در شرایط عادی و تبدیل آنها به نقاط قوتی که بتوانند با انطباق پذیری در شرایط بحران شهر را مدیریت کنند، مهمترین وظیفه شهرداری‌ها در راستای تاب آوری شهری است.

شهردار سنندج با بیان اینکه امروزه توجه به کالبد شهرها امری بسیار مهم است، عنوان کرد: متأسفانه در استان‌های کمتر توسعه یافته همچون کردستان و بسیاری از شهرهای کشور، موضوع حاشیه نشینی و سکونت گاه‌های غیر رسمی بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه سنندج جزو شهرهایی است که در بحث بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، نواحی منفصل شهری و ناکار آمد آمار بسیار بالایی دارد، ادامه داد: این نواحی ویژگی‌های خاصی از جمله عرض کم، دسترسی سخت، ساخت و سازهای غیر ایمن و ناپایدار، خدمات رسانی سخت در مواقع بحران دارد.

به گفته صیدی، منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی می‌تواند به مدیریت شهری در مواقع بحران کمک کند.

وی افزود: امروزه در دنیا، توجه به مباحث اکولوژیکی زمین و دخالت‌های انسان در زمین خیلی جدی شده است و سمن‌ها تلاش می‌کنند مدیریت شهری را به سمت زیست پذیری و کمترین پیامدهای زیستی هدایت کنند.

شهردار سنندج گفت: در شهر سنندج ساخت و سازهای غیر مجاز، حاشیه نشینی، ریزدانگی، شبکه معابر نامناسب، تپه ماهور بودن که در عین حال می‌تواند مزیت نسبی بالایی باشد، گسل‌ها، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها وجود دارد که بر اساس مطالعات اخیر در پهنه بندی شهر سنندج به این معضلات توجه ویژه ای شده است.

وی عنوان کرد: مدیریت این دوره از شهرداری توانسته است با اعتمادسازی و جلب مشارکت مردم اقدامات مناسبی را در سنندج اجرا کند که از جمله می‌توان به ساخت کمربندی آبیدر، کمربندی اسلام آباد، بلوار ساحلی، اصلاح هندسی ها در هسته مرکزی، احداث بلوار کردستان و اتصال آن به بلوار حسینی، مطالعات طرح جامع پدافند غیر عاملی شهر سنندج، مطالعات قنات و چشمه‌ها، توسعه فضای سبز نزدیک به ۲ متر مربع و احداث پارک بوستان کوچ رش و ساخت سایت دوچرخه در آبیدر اشاره کرد.

صیدی از احداث مجتمع فرهنگی بسیار مناسبی در شهر خلاق موسیقی جهان خبر داد و یادآور شد: جذب سرمایه گذار خارجی برای جا به جایی تاناکورا، ارائه خدمات برای دسترسی آسان نواحی منفصل شهری، اضافه کردن ۱۲ دستگاه به ناوگان آتش نشانی، توجه ویژه به محیط زیست و دفن روزانه زباله در سنندج و ساماندهی شیرابه و فاضلاب سنندج نیز از دیگر اقدامات مؤثر شهرداری برای فایق آمدن بر مشکلات شهری بوده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 475775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.