به زودی آپارتمان سهراب مرادی را تحویل می‌دهیم/ قول نمی‌دهم، عمل می‌کنم!

تاثیر غیرقابل چشم پوشی کرونا بر ورزش از یک سو و سال منتهی به المپیک از سوی دیگر باعث شده تا حضور چند ماهه سید محمد طباطبایی بر مسند ریاست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان را پردغدغه و چالش برای او و کادر مدیریتی‌اش پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اماکن ورزشی و باشگاه‌ها، از همان ابتدا مشخص بود سال سختی در انتظار باشگاه‌داران است. تعویق المپیک ریو و طولانی شدن فرآیند آماده سازی قهرمانان، کار را برای ادارات ورزشی کشوری و استانی سخت کرده است. سید محمد طباطبایی که اردیبهشت ماه سال جاری نخست به عنوان سرپرست و بعدها در جایگاه ریاست، سکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان را حدود ۱۰ ماه است در دست گرفته، ایده‌ها و طرح‌هایی برای برون رفت از شرایط دشوار فعلی ورزش پیاده سازی کرده است. او که هفته گذشته میهمان خبرگزاری ایمنا بود و در گفت و گویی به تشریح مشکلات فعلی و راه‌حل‌های اداره کل ورزش و جوان استان اصفهان پرداخته است و عملی شدن وعده پاداش سهراب مرادی را نوید داده و از اهدای وام ۵۰ میلیون تومانی به باشگاه‌داران اصفهانی خبر داده است. قسمت نخست این گفت و گوی مفصل را با هم می‌خوانیم:

در یک سال گذشته ورزش از تبعات کرونا در امان نبوده است. به نظرتان کرونا بر ورزش و معیشت اقتصادی باشگاه داران و ورزشکاران چه تأثیری داشته است؟ و اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش در استان چه تسهیلات و طرح‌هایی برای کمک به آن‌ها در نظر گرفته است؟

تشکر می‌کنم که اولین سوال‌تان درباره بحث معیشت و دوام باشگاه‌های سطح استان است؛ باشگاه‌هایی که به عنوان بخش خصوصی واقعاً ایثار کردند و طی سال‌های گذشته به سرانه اماکن ورزشی استان اضافه کرده و هم در راستای اینکه سرمایه شخصی‌شان را آوردند تا در بحث ورزش همگانی، سلامت و ورزش قهرمانی همراه اداره ورزش و جوانان باشند. همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات ورزش در ایام کرونا تعطیلی‌ای بود که نسبتاً طولانی شد. این اتفاق عمدتاً به این دلیل بود که ورزش را به اشتباه در گروه چهار و سه مشاغل قرار داده بودند که پس از جلسات و رایزنی‌های فراوان توانستیم آن را به گروه دو بیاوریم. خوشبختانه بر اساس پروتکل‌هایی که برای مشاغل گروه دو بود دیگر در تعطیلی‌هایی که هر از گاهی اعلام می‌کردند، خیلی رعایت حوزه ورزش را می‌کردند تا تعطیل نشود.

آیا برنامه حمایتی، کمک‌های مالی مستقیم به باشگاه‌ها را نیز شامل می‌شود؟

در راستای حمایت از باشگاه‌ها نه اداره کل استان بلکه خود وزارت ورزش بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت کار و رفاه اجتماعی داشت، ورزش را جزء مشاغل آسیب دیده محسوب کرده و طبق آن کمکی که قرار شد دولت به اقشار و صنوف آسیب دیده داشته باشد، بخش ورزش نیز لحاظ شد. قرار شد که باشگاه‌داران به سامانه کارا مراجعه کرده و بر اساس خوداظهاری که در آن اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت می‌کردند، تقاضای وام کرده و به هر نفری بسته به حجم کار و تعداد افرادی که در آن باشگاه مشغول بودند بین ۱۶ میلیون تومان تا ۱۹۰ میلیون تومان تعلق می‌گرفت. اشتباهی که در وهله نخست در این سامانه صورت گرفت این بود که وام تنها به باشگاه‌هایی تعلق می‌گرفت که برای مربیان‌شان حق بیمه پرداخت می‌کردند. به همین علت بسیاری از باشگاه‌ها نتوانسته بودند از آن استفاده کنند که مورد اعتراض واقع شد و فکر می‌کنم اداره ورزش و جوانان اصفهان به عنوان اولین استان در کشور پیگیری کرده و بند مربوط به داشتن بیمه برای مربیان را حذف کردند. هم‌اکنون ثبت نام در این طرح تا ۱۵ اسفند ماه ادامه دارد و چندین بار نیز تمدید شده است.

اداره کل ورزش و جوانان هم تسهیلاتی برای ورزشکاران و باشگاه‌داران در نظر گرفته است؟

اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در راستای رسالت خود و با توجه با شرایط بسیار بدی که بر وضعیت معیشت اکثر باشگاه‌داران حاکم شد؛ صحبت‌هایی را انجام داد تا بتوانیم وام‌هایی را با درصد سود کم در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ این قرارداد هنوز منعقد نشده است ولی اگر این اتفاق در چند روز آینده بیفتد فکر می‌کنم در اسفند ماه بتوانیم به هر باشگاه یا مربی ۵۰ میلیون تومان وام با سود کمتر از ۴-۵ درصد بدهیم. این طرح را اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان انجام داده و تقریباً مراحل کلی آن نیز انجام شده و امیدواریم به زودی اجرا شود. برخی هیئت‌های ورزشی استان نیز مانند بدنسازی و پرورش اندام برای مربیان خود وام‌های ۲ میلیون تومانی کم بهره را در نظر گرفته اند. البته این کمک‌ها نمی‌تواند حجم آسیب‌هایی که به باشگاه‌ها و زیر ساخت‌های ورزشی‌مان در بخش خصوصی وارد شده را جبران کند، اما حداقل باشگاه‌داران می‌دانند که در این شرایط نیز آن‌ها را رها نکرده‌ایم. با بانک‌های عامل در سطح استان جلسات متعددی داشته‌ایم و اگر این قرارداد منعقد شود، نخستین استانی در کشور هستیم که چنین وامی در سطح گسترده ارائه می‌دهد و تقریباً تمام باشگاه‌داران و چه مربیان و ناجیان غریق می‌توانند از آن بهره ببرند.

به زودی آپارتمان سهراب مرادی را تحویل می‌دهیم/ قول نمی‌دهم، عمل می‌کنم!

آیا آمار دقیقی از میزان ضرر و زیان باشگاه‌ها در این مدت در دست دارید؟

زمانی می‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم که فرد لغو پروانه فعالیتش را درخواست بدهد که تاکنون کسی چنین کاری نکرده است. یکی دو مورد برای لغو پروانه مراجعه کردند که با صحبت‌هایی که امور باشگاه‌هایمان با آن‌ها انجام داد و درباره دو وامی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد برایشان توضیح داد، منصرف شدند و فعالیت‌شان را ادامه دادند.

پس یعنی هیچ باشگاهی در اصفهان به خاطر کرونا تعطیل نشده است؟

شاید باشگاهی باشد که درب خود را در این مدت باز نکرده باشد ولی درخواست لغو پروانه نداشته‌ایم.

قطعاً یکی از بخش‌های ورزش که با شیوع کرونا لطمه بزرگی خورد، استخرها هستند. علت بسته بودن بسیاری از آن‌ها تا امروز چیست؟

استخرها و فضا آبی‌مان وضعیت اسفباری دارند و اصلاً جرأت نمی‌کنند درب‌هایشان را به روی مقتضایان باز کنند؛ جرأت از این نظر که علیرغم آنکه فضاهای آبی طبق دستورالعمل‌ها می‌توانند بازگشایی شوند، اما استقبال لازم از آن‌ها نمی‌شود. همانطور هم که می‌دانید شرایط استخرها مانند سالن ورزشی نیست و باید حداقل ۲۰-۳۰ نفر استقبال کننده در هر سانس داشته باشد تا بتواند از پس هزینه‌های مختلفش اعم از نجات غریق، حامل‌های انرژی و غیره بر بیایند. در نتیجه با استقبال کم فعلی بعید می‌دانم حاضر باشند استخرهایشان را با آب شرب باز کنند.

به جز کرونا، یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در سال جاری پیش رو داریم، مسابقات المپیک است. دوره قبلی بازی‌های آسیایی مسئولان به سهراب مرادی قول اهدای یک آپارتمان به وی دادند که عملی نشد. برنامه‌هایتان برای ورزشکاران المپیکی چیست؟ آیا شما هم قولی به آن‌ها می‌دهید؟

ما قول نمی‌دهیم، عمل می‌کنیم! چرا که من مرد عمل هستم! در جلسه شورای عالی ورزش استان که با حضور و ریاست استاندار محترم، آقای کیکاووسی دبیر کل کمیته ملی المپیک به عنوان میهمان و با شرکت ۲۲ ورزشکاری که شانس کسب سهمیه المپیک و پاراالمپیک به همراه علیرضا مختاری همامی که موفق به این مهم شده، تقریباً دو ماه و نیم قبل برگزار شد، ورزشکاران به عنوان مخاطبان اصلی برنامه صحبت‌ها و در دل‌هایشان را با استاندار مطرح کردند و ایشان نیز از آن جلسه به عنوان یکی از بهترین جلسات استانداری در دوره حضورشان یاد کردند. خوشحال هستیم با پرداخت وجوه اندکی در این برنامه توانستیم به این ورزشکاران کمک کنیم. همچنین لیستی از این ۲۳ نفر داریم تا (مبالغی) را بین آن‌ها تقسیم کنیم. جدای از این بحث‌ها اداره ورزش و جوانان مانیتورینگ این ورزشکاران را انجام می‌دهد.

منظورتان از مانیتورینگ چیست؟

وقتی مانیتورینگ ورزشکاران را انجام می‌دهیم یعنی تمرینات، تغذیه، روانشناسی و محل تمرین تحت پوشش حمایتی اداره ورزش و جوانان است تا این عزیزان دغدغه‌ای نداشته باشند. همچنین اگر مشکلی داشته باشند، با مسئول مربوطه در اداره کل مطرح می‌کنند و سعی کرده‌ایم فضا را به سمت و سویی ببریم که این ورزشکاران تنها روی تمرینات‌شان تمرکز کرده و فکر جای دیگر نباشند. برخی ورزشکاران‌مان مانند هاجر صفرزاده که کم بینا است باید برای کلاس بندی به امارات سفر می‌کرد و بخش عظیمی از هزینه‌های او را اداره ورزش و جوانان تقبل کرد. همچنین نیاز به اردو کیش داشت که باز هم پرداخت کردیم. اکنون نیز آقای جمشیدیان نیاز به ۱۰ روز اردو در کیش به همراه مربی‌اش دارد که فضا، بلیت رفت و برگشت و محل اسکان را برایش فراهم کرده و محلی برای تمرین دوچرخه سوا ری‌اش هماهنگ کرده‌ایم.

خودم حدود ۲۰ سال در اداره ورزش و جوانان بوده‌ام و همه این اتفاقات برای نخستین بار است که رخ می‌دهد. پیش از این هرگاه چنین سوالی می‌شد مدیران کل می‌گفتند وظیفه ما نبوده و بر عهده فدراسیون است، اما ما چنین بحثی نداریم و باید هر کمکی از توان‌مان بر می‌آید برای ورزشکار انجام دهیم. شاه بیت حرف‌هایم این باشد که ان‌شاءالله ماه آینده با حضور آقای صالحی امیری، جناب استاندار سند آپارتمانی که دوستان قبل به سهراب مرادی قول داده بودند، با ارزش بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال تقدیم سهراب مرادی خواهیم کرد چرا که تک مدال المپیک این استان را به دست آورده و باز هم از شانس‌های جدی کسب مدال هستند. ان‌شاءالله این کار را با کمک خیر انجام خواهیم داد. همچنین کارگروهی به عنوان ستارگان و قهرمانان تشکیل دادیم و علی قاسمی که ابتدا باشگاه مقاومت و سپس مسئول ورزشی شهرداری بودند را مسئول این کارگروه قرار دادیم که اقدامات خوبی انجام داده است. پروپوزال این کارگروه آماده است و به عنوان یک برنامه مورد استفاده قرار خواهد کرد. همچنین دفتر این کار گروه ظرف یکی دو روز در هفته آینده افتتاح خواهیم کرد. کارگروه باشگاه‌هایمان نیز توسط مدیرعامل باشگاه ریف اداره می‌شود و مشکلات ورزش قهرمانی را بررسی می‌کنند.

به زودی آپارتمان سهراب مرادی را تحویل می‌دهیم/ قول نمی‌دهم، عمل می‌کنم!

در صحبت‌هایتان به جلسه شورای عالی ورزش اشاره کردید، هدف از این جلسه چیست؟

برای اولین بار در تاریخ ورزش اصفهان بود که جلسه شورای عالی ورزش استان برگزار شد و در آن برنامه ۴ ساله راهبردی و سند توسعه ورزش اصفهان رونمایی شد.

یکی از دغدغه‌های ورزشکاران ملی‌پوش اصفهانی این است که چون تعداد ملی‌پوشان در استان اصفهان زیاد بوده، بودجه و امکانات کمتری نسبت به برخی استان‌ها دریافت می‌کنند. آیا در بحث دریافت بودجه سرانه ورزشی اصفهان هم لحاظ می‌شود؟

بحث اعتباراتی که به اداره ورزش و جوانان اختصاص می‌یابد، در قالب فصول مشخصی است. فصلی که پوششی در ورزش قهرمانی و همگانی داشته باشد را فصل پنج می‌گویند. خود فردی که ابلاغیه فصل پنج را انجام می‌دهد برای ما در ذیل آن اشاره می‌کند که حق خرج کردن یک ریال از این بودجه برای ورزش حرفه‌ای را نداریم! به علاوه ردیف‌های بودجه‌ای فصل پنج که برایمان می‌آید، بیشتر مربوط به ورزش همگانی است و کمتر به ورزش قهرمانی اختصاص دارد. در نتیجه باید برای پوشش دادن مشکلات ورزشکارانمان از ظرفیت‌های دیگر مانند خیرین و حامیان مالی بتوانیم استفاده کنیم؛ کاری که در حال حاضر برای سهراب مرادی و سایر ورزشکاران‌مان انجام می‌دهیم. اصلاً چنین اعتباراتی نداریم که بخواهیم آن را برای قهرمانان خرج کنیم ولی از ظرفیت‌های خارج از سیستم اداری استفاده کرده‌ایم. مطمئن باشید تا زمانی که هستیم این شرایط ادامه دارد و مشکلات ورزشکاران را به فدراسیون‌هایشان پاس نمی‌دهیم؛ هر چند که وزارت ورزش و جوانان این مسئولیت را بر عهده فدراسیون‌ها قرار داده است. البته صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی وزارتخانه برای این تشکیل شده تا مشکلات معیشتی و سایر دغدغه‌های آن‌ها را بر طرف کند.

با این حال هنوز بسیاری از ورزشکاران به ویژه با فوتبالیست‌ها به اختلاف دریافتی‌شان معترض‌اند!

بعضاً در ورزش حرفه‌ای انتظار مانند فوتبال است در حالی که اینطور نیست و یک هزارم پولی که سمت فوتبال حرفه‌ای می‌رود، سمت سایر ورزش‌ها نمی‌رود. این موضوع دغدغه‌ای است که ورزشکاران‌مان همیشه داشته‌اند و باید فکری کلان روی این حوزه داشته باشیم تا دیگر سهراب مرادی که برای ایران افتخار کسب می‌کند، از نظر مالی و وضعیت معیشتی شرایط متفاوتی با فوتبالیست حرفه‌ای نداشته باشد.

آیا برای بر طرف شدن این تبعیض راهی وجود دارد؟

برای بر طرف شدن این موضوع لازم است افرادی که در حوزه ورزش حرفه‌ای این رقم‌ها را پرداخت می‌کنند، با تفکری نو و نگاهی جدید به رشته‌های ورزشی این بحث را نیز پوشش دهند.

گفت و گو از: ابوالفضل داستانپور و سروش فدایی - خبرنگاران سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 475715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.