اجرای پروژه پیاده‌روسازی خرم‌آباد براساس اولویت‌بندی انجام شود

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به پروژه پیاده راه‌سازی خیابان شهدا گفت: در اجرای این پروژه بیشتر باید به اولویت‌بندی معابر توجه می‌شد.

سلیمان میرزاپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با وجود این که در طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان شهدا قرار است از معماری آب در شهرسازی بهره‌گیری شود، اما نیاز داریم این پروژه در معابر تاریخی و شهری که دارای خیابان‌های با عرض کم و بافت سنتی است اجرایی شود.

وی افزود: در اجرای طرح پیاده‌روسازی باید اولویت‌بندی شود که چه معابری می‌تواند کاملاً پیاده محور باشد.

این کارشناس حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: خیابان حافظ و میدان گپ که هرگونه تعریض در آن ممنوع است و بسیاری از ابنیه و بافت تاریخی آنها تخریب شده قابلیت اجرای این طرح را دارد.

وی با اشاره به عناصر تاریخی، کاروانسرا، پاتوق‌های طبیعی سه سیک و میدان گپ، در خیابان حافظ گفت: اجرای پروژه پیاده‌رو خیابان شهدا نیز یک ضرورت بود، اما بر اساس اولویت بندی باید از بعد از خیابان حافظ عملیاتی می‌شد.

میرزاپور ادامه داد: در خیابان شهدای شرقی برای ساماندهی حجم زیاد ترافیک چه فکری شده است؟ با توجه به اینکه در این خیابان یک پل جدیدالاحداث نیز وجود دارد، اما تکلیف هزینه‌های قبلی و عبور و مرورها چه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پیاده‌راه‌سازی همیشه اولویت با خیابان‌های تاریخی و قدیمی است، خاطرنشان کرد: خیابان‌هایی که عناصر تاریخی را در دل خود جای داده‌اند و از نظر میراث فرهنگی امکان تعریض در آن وجود ندارد باید در اولویت باشد.

این کارشناس افزود: نباید فراموش کرد که نخستین شرط در پیاده‌روسازی معابر شهر خرم آباد وصل کردن محلات قدیمی به قلعه فلک‌الافلاک باشد چراکه در معماری سنتی این شهر محلاتی مثل پشت بازار، درب دلاکان، درب آقا و باباطاهر قرار دارد که به قلعه فلک‌الافلاک از قسمت راسته بروجردی وصل بوده است و بعد از به وجود آمدن خیابان انقلاب پیاده‌رو آن از بین رفت.

وی اظهار کرد: بنابراین با اولویت بندی و اجرای پیاده‌روسازی محدوده میدان گپ و سه سیک وکلا خیابان حافظ عملاً ارتباط پیاده بیشتری بین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک یا ارگ تاریخی شهر و محلات و بازار به وجود می‌آید و می‌تواند یک مزیت چند وجهی از جمله در بحث گردشگری و اصالت بخشی به بافت‌های تاریخی باشد و هم از نظر اقتصادی برای مردم ساکن در بافت قدیمی عوایدی داشته باشد.

کد خبر 475704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.