پروانه‌ای خلاف طرح تفصیلی یا به صورت دستی صادر نمی‌شود

شهردار تهران گفت: در حال حاضر پروانه‌ای خلاف طرح تفصیلی و به صورت دستی صادر نمی‌شود همچنین اجازه ساختی هم بدون پروانه داده نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص طرح تفصیلی ساختمان‌های تهران گفت: نمی‌توان درصدی برای اجرای این طرح عنوان کرد، اما پیرو طرح جامع مصوب سال ۸۶ و اصلاحیه‌های بعدی آن در شورایعالی شهرسازی در حال حاضر پروانه‌هایی که در تهران صادر می‌شود. مستقیماً منطبق بر طرح تفصیلی شهر تهران است و این اتفاق پس از ۳۰ سال، اولین بار در حال اجراست.

او ادامه داد: با تمام سختی‌هایی که پیش رو شهرداری تهران قرار دارد ما موفق به اجرای چنین طرحی شده‌ایم و معتقدیم اگر بخواهیم این شهر زیست پذیر شود باید بر مدار انضباط حرکت کنیم می‌توان ادعا کرد که در حال حاضر پروانه‌ای خلاف طرح تفصیلی صادر نمی‌شود در ضمن هیچ پروانه‌ای هم به صورت دستی صادر نمی‌شود و اجازه ساختی هم بدون پروانه داده نمی‌شود.

حناچی گفت: تا آنجا که در اختیار و کنترل شهرداری‌ها قرار دارد هیچ گونه تخلفی در حوزه صدور پروانه و مجوز ساخت صورت نمی‌پذیرد مگر آنکه در مناطق خارج از کنترل شهرداری مواردی دیده و گزارش شود مراجع رسمی برابر قانون عمل می‌کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: سال جاری نسبت به سال قبل میزان پروانه‌های ساختمانی صادر شده حدوداً ۱۷ درصد کاهش داشته، اما در حال حاضر این روند و میزان به شکل طبیعی خود برگشته، به طور متوسط شهر تهران حدوداً ۸ الی ۹ میلیون متر مربع مشمول صدور پروانه ساخت می‌شود البته این آمار در بخش‌های مسکونی به بالای ۲۵ میلیون متر مربع در سال می‌رسد.

حناچی در خصوص تخریب ساخت و سازها گفت: پیرو جلسه‌ای اسفندماه ۹۳ که در مورد حفاظت از خاک و باغات و زمین‌های کشاورزی میان رهبری و سایر مسئولان مربوطه انجام گرفت. می‌توانیم بگوییم که در این دوره جلوگیری از تخریب باغ‌ها انجام می‌شود بدان معنا نیست که تخلفی صورت نمی‌پذیرد در حال حاضر به دارندگان باغات در صورت حفظ باغ‌ها مجوز پرورش گل و گیاه، راه اندازی خانه سالمندان رستوران باغ می‌دهیم. با این طرح چیزی حدود ۱۰۰ هکتار از باغ‌های تهران حفظ شد و از ساخت برج در باغ‌ها جلوگیری به عمل آمد و باغ‌های موجود تثبیت شدند.

شهرداری تهران افزود: در دوره کنونی با اجرای طرح حفاظ باغات حدود ۱۷ پارک احداث شد و در مقیاس محلات در اختیار مردم قرار گرفت مساحت این پارک‌ها از حدود ۲۳ هکتار الی ۲ یا ۳ هکتار است برای مثال در منطقه ۱۸ دیروز پارکی با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع افتتاح شد.

حناچی در خصوص سرانه فضای سبز تهران گفت: اگر حاشیه‌های شمالی و اطراف تهران را هم مورد محاسبه قرار دهیم سهم هر فرد در تهران حدوداً ۱۶ متر مربع پارک است و اگر صرفاً داخل محدوده قانونی را حساب کنیم. این رقم به ۱۲ الی ۱۳ متر مربع کاهش می‌یابد.

این میزان برای شهری به آلودگی تهران ناکافی به نظر می‌رسد این در حالیست که برای هر فرد حدوداً ۱۹ متر مربع فضای سبز قابل قبول است.

او آمار پارک‌های محلی تهران را حدوداً ۲۴۰۰ عدد عنوان کرد و افزود: در ۴ سال اخیر ۱۷ پارک به این میزان اضافه شده و ۱۸ پارک هم در دستور کار داریم؛ که امیدواریم سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

حناچی در ارزیابی عملکرد شهرداری در دوران کرونا گفت: طی یک سال اخیر به صورت پیوسته و مدام ناوگان حمل و نقل شهری مورد ضد عفونی قرار می‌گیرد، پاکسازی معابری شهری هم توسط نیروهای خدوم شهرداری هر روزه در حال اجراست در این مدت تعدادی از همکاران ما جان خود را از دست داده‌اند در این مدت یکی از حادترین مکان‌هایی که مورد آلودگی کرونا قرار گرفت آرامستان بهشت زهرا بود که در یک سال اخیر با فشار کاری مضاعفی همراه شده است در همین راستا تقاضا شده که نیروها و پرسنل این بخش در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.

منبع: صدا و سیما

کد خبر 475685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.