آزمایش کم‌هزینه کووید- ۱۹ با کمک نشانگرهای ایمنی

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا موفق شده‌اند نوعی آزمایش خون ساده و کم‌هزینه ابداع کنند که کووید- ۱۹ را با بررسی نشانگرهای ایمنی تشخیص می‌دهد.

‌به گزارش ایمنا، دانشمندان در پژوهش جدیدی، زمینه را برای توسعه آزمایش‌های بسیار حساس پادتن فراهم کرده‌اند تا بررسی همه انواع کروناویروس انسانی از جمله انواع جدید آن فراهم شود. شاید این آزمایش‌ها بتوانند امکان تفکیک واکنش‌های ایمنی ناشی از عفونت و واکسیناسیون را ممکن سازند.

دانشمندان "دانشگاه کلمبیا" (Columbia University)، آرایه‌ای موسوم به "HCoV-Peptide" ابداع کرده‌اند که سه میلیون نشانگر ایمنی روی یک تراشه شیشه‌ای را در بر می‌گیرد و پروتئین‌های همه انواع کروناویروس شناخته شده انسانی را پوشش می‌دهد.

این گروه پژوهشی با همکاری "دانشگاه سون یات سن" (SYSU) چین، ۲۹ نشانگر ایمنی ویژه کروناویروس را شناسایی کردند. این نشانگرهای ژنتیکی که همان پپتیدها هستند، امکان آزمایش برای نظارت و تشخیص را فراهم می‌کنند.

آزمایش‌های کنونی کروناویروس ممکن است نتایج کاذبی را ارائه کنند، زیرا واکنش مشابهی را نسبت به ویروس‌های عامل سرماخوردگی نیز نشان می‌دهند.

پژوهشگران برای توسعه آرایه HCoV-Peptide، ابتدا نمونه‌های خون افراد مبتلا به کروناویروس بدون علامت، خفیف یا شدید را تجزیه و تحلیل کردند و همه افراد مورد آزمایش از جمله افراد سالم و افراد مبتلا به کروناویروس را تحت کنترل قرار دادند.

تجزیه و تحلیل همه ۱۷۰ هزار پپتید مربوط به کروناویروس‌های انسانی شناخته شده، به ارائه ۲۹ پپتید منجر شد که قوی‌ترین و خاص‌ترین واکنش را نسبت به کروناویروس داشتند.

پژوهشگران در مرحله بعد، آزمایش خود را با استفاده از دومین مجموعه نمونه‌های خون از جمله خون افرادی که کروناویروس آنها تأیید شده بود، کسانی که دارای پادتن کروناویروس انسانی هستند و افراد سالم، مورد تأیید قرار دادند.

میزان حساسیت این آزمایش جدید ۹۸ درصد بود. نشانه‌های ایمنی، از هشت روز پس از آغاز کووید- ۱۹ تا شش یا هفت ماه پس از عفونت وجود داشتند.

"نیشچای میش را" (Nischay Mishra) از پژوهشگران این پروژه گفت: این کار به ما و پژوهشگران دیگر امکان می‌دهد تا آزمایش‌های خون ساده و کم‌هزینه‌ای ابداع کنیم که می‌توانند داده‌های مورد نیاز را ارائه دهند.

این پژوهش، در مجله "Nature" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 475666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.