دو نگاه چالشی بر همکاری‌های علمی دو کشور ایران و افغانستان

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، تحقیر و هراس را دو نگاه چالشی روابط و همکاری دو کشور ایران و افغانستان دانست و گفت: نخبگان باید این نگاه های چالشی را رفع کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم‌، حسین سالارآملی در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات سومین همایش گفت‌وگوی اندیشمندان ایران و افغانستان که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت علوم در ارتباط با برقراری روابط با کشورهای دیگر از جمله کشور افغانستان، اظهار کرد: اقتصاد بهتر، مبارزه با فقر و افزایش راندمان عمل همه در گرو دل بستن به نخبگان دانشگاهی و جامعۀ آکادمیک است، به طوری که حتی در دوران شیوع کرونا، تمام امیدها به نخبگان علمی و دانشگاهی برای تولید واکسن است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: دانشگاه‌ها اگر بخواهند نقش نخبگانی خود را در جامعه ایفا کنند، باید حصارها را بشکنند و به داخل جوامع و اجتماعات بروند. همچنین دانشگاه‌ها باید بتوانند مشکلات جوامع در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را مرتفع کنند.

سالار آملی با اشاره به دو نگاه چالشی در دو جامعه ایران و افغانستان بیان کرد: نخستین چالش «هراس» است؛ هراسی که دیگران در میان مردم دو کشور راه می‌اندازند که جامعه نخبگان دو کشور باید آن را رفع کنند. چالش دوم، نگاه «تحقیر» است؛ تحقیر قومیت‌ها، افراد و مذاهب که باید رفع شود و این نیز وظیفه نخبگان است.

وی در پایان با اشاره به سه محور کلی برای همکاری‌های علمی میان دو کشور ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: نخستین محور، ایجاد انجمن رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور است، محور دوم، ایجاد شعبه مشترک دانشگاه‌های ایران و افغانستان و محور سوم ورود به کارهای تحقیقاتی مشترک است.

کد خبر 475652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.