جزئیات اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ چیست؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بخشی از جزئیات اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت را تشریح کرد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: روز گذشته، لایحه بودجه با اصلاحات جدیدی، باز هم به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در قوانین کوتاه مدت، لایحه بودجه تأثیرگذارترین قانون روی زندگی مردم است؛ زیرا اگر مهمترین اولویت یا دغدغه مردم را تورم تلقی کنیم، یکی از موتورهای تولید تورم، کسری بودجه دولت است.

وی افزود: طی هفته‌های گذشته، دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس فرستاد، اما متأسفانه استاندارهای لازم در آن در نظر گرفته نشده بود و بر همین اساس بودجه با حجم زیادی از کسری مواجه شده بود و علیرغم اصلاح آن در کمیسیون تلفیق، توسط نمایندگان رد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با رد لایحه بودجه در مجلس، دولت برخی از مشکلات آن را رفع کرد. دولت در اصلاح بودجه یک گام کوچک برداشت، اما مجلس و کمیسیون تلفیق باید گام بزرگ‌تری بردارند؛ زیرا مهار تورم صرفاً از طریق کنترل کسری بودجه امکان پذیر است.

طغیانی خاطرنشان کرد: نخستین موضوعی که در بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت اصلاح شده، کسری تراز عملیاتی بود که دولت در اصلاح خود ۳۵ هزار میلیارد تومان آن را کاهش داده است؛ ما باید این میزان کاهش را دو برابر کرده و به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسانیم تا اثر آن بر زندگی مردم دیده شود.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها نسبت به گذشته رخ داده است که اتفاق خوبی است؛ همچنین در مبحث تأمین کسری عملیاتی بودجه که قرار بود از طریق فروش اوراق و دارایی رخ دهد، در اصلاحات لایحه بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق کاهش یافته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در مسئله ارز ترجیحی و حقوق ورودی با نظر مجلس همراهی کرد و مقرر شد در ۶ ماه اول سال آینده، تغیرات مورد نظر مجلس را انجام دهد؛ همچنین در مبحث درآمدهای مالیاتی نیز ۱۱ درصد این درآمدها در اصلاحیه بودجه افزایش یافت.

طغیانی ادامه داد: اصلاحات انجام شده توسط دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، حداقلی‌ترین گام‌ها برای حرکت رو به جلو بود که باید برداشته می‌شد؛ همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اصلاحات دولت، کلیات بودجه را تصویب کردند؛ زیرا اگر بخواهیم زندگی و معیشت مردم آرامش داشته باشد لازم است کسری بودجه دولت را جبران کنیم.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه باید تلاش کند که کسری تراز عملیاتی آن را کاهش دهد؛ همچنین مجلس باید از هرگونه هزینه تراشی در بودجه خودداری کند؛ زیرا هزینه تراشی، به کسری بودجه و نابودی زندگی مردم منجر می‌شود. انتظار می‌رود مجلس دخل و خرج دولت در بودجه ۱۴۰۰ را شفاف کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه همواره یکی از کانون‌های توزیع رانت در اقتصاد ایران بوده است؛ بر همین اساس، مجلس شورای اسلامی باید از بودجه رانت زدایی کرده و از رشد دارایی فروشی برای تأمین هزینه‌های جاری جلوگیری کند. یکی دیگر از خطر قرمزهای مجلس در بررسی بودجه، شکاف طبقاتی است که انتظار می‌رود مجلس عدالت در پرداخت را تا حد ممکن اجرایی کرده و از هرگونه پایه گذاری پرداخت حقوق‌های نجومی در بودجه ۱۴۰۰ جلوگیری کند.

طغیانی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از یکشنبه هفته آینده به صورت سه شیفت، بند به بند بودجه را بررسی می‌کند و امید است از چهارچوب اصلی خود تخطی نکند تا بتواند باری از دوش مردم بردارد.

کد خبر 475643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.