تحقق ۸۰ درصدی بودجه ۹۹ شهرداری اصفهان/ پیش‌بینی ۴۲ پروژه شاخص برای ۱۴۰۰

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای سال آینده ۴۲ پروژه شاخص شهری، به ارزش دو هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان، ۴۴ پروژه مهم منطقه‌ای به ارزش ۸۰۴ میلیارد تومان و پروژه‌های منطقه‌ای به ارزش ۶۳۷ میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی شهرداری گنجانده شده است

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در برنامه زنده تلویزیونی "گفت‌وگوی هفته" با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان، اظهار کرد: کار بررسی این بودجه در جلسات کمیسیون تلفیق با حضور تمام اعضای شورای شهر در دو نوبت صبح و بعدازظهر آغاز شده و در نهایت بودجه سال آینده روز ۱۰ اسفندماه برای تصویب نهایی به صحن علنی شورا خواهد آمد.

وی با اشاره به افزایش بودجه شهرداری در دوره پنجم شورای شهر، افزود: بودجه شهرداری اصفهان از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال اول این شورا به پیشنهاد هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است؛ هرچند تا پایان بررسی و تصویب بودجه نمی‌توان به‌طور دقیق درباره رقم آن اظهارنظر کرد اما احتمالاً بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری رشد حدود ۴۴ درصدی را تجربه می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و تورمی که با آن مواجه هستیم، بسیاری از کارهایی که در سال‌های گذشته با اعتبار کمتری انجام می‌شد ممکن است سال آینده با وجود افزایش بودجه به سختی انجام شود اما تلاش اعضای شورای شهر بر این بوده که به عنوان نمایندگان مردم مسائل را به گونه‌ای تدبیر کنند که شهر مسیر توسعه خود را به بهترین نحو طی کرده و اصفهان پیشتاز کلانشهرهای کشور باشد.

وی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده بوده و بودجه و اعتبارات مالی بسان جان به آن تزریق می‌شود، ادامه داد: تاکنون علی‌رغم تمام مشکلات، ۹۳ درصد از بودجه سال ۹۹ مناطق شهری محقق شده که بعضی از این مناطق تا ۱۴۰ درصد نیز تحقق بودجه داشته‌اند؛ شهرداری مرکزی نیز ۶۲ درصد تحقق بودجه داشته و در مجموع حدود ۸۰ درصد بودجه ۹۹ محقق شده و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد برسد.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها چند سالی است از انجام وظایف ذاتی خود بیرون آمده و در حوزه‌های مختلف ورود کرده‌اند بدین سبب باید مراقب شهر و شهروندان در کنار یکدیگر باشیم زیرا اگر شهر آماده می‌شود، باید نشاط مردم آن شهر نیز حفظ شود و سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که مردم برای آینده بهتر شهر، به کارگزاران خود اعتماد داشته باشند

وی ادامه داد: برای سال آینده ۴۲ پروژه شاخص شهری، به ارزش دو هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان، ۴۴ پروژه مهم منطقه‌ای به ارزش ۸۰۴ میلیارد تومان و پروژه‌های منطقه‌ای به ارزش ۶۳۷ میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی شهرداری گنجانده شده است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در روزهای پایانی سال دهها پروژه شهری با افتخار در آستانه بهره‌برداری است تا مردم و مسافرانی که امیدواریم با افول کرونا در نوروز ۱۴۰۰ به اصفهان می‌آیند، چهره‌ای متفاوت از این شهر را ببینند.

وی با اشاره به اختصاص ردیف بودجه برای بازگشایی گلوگاه‌ها و ساماندهی بافت فرسوده شهری، خاطرنشان کرد: اصفهان حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که دو هزار و ۲۰۰ هکتار آن در طرح است.

نصراصفهانی با بیان اینکه صدور پروانه ساخت‌وساز در بافت فرسوده از تخفیف ۷۰ درصدی برخوردار است، افزود: در بافت فرسوده زیرساخت‌های شهری وجود دارد بنابراین به جای توسعه افقی شهر، باید به فکر احیای این بافت بود تا زندگی در مرکز شهر طعم و لذت متفاوتی پیدا کند.

آینده اصفهان فدای درآمد امروز نمی‌شود

وی با اشاره به تاکید شورای شهر درخصوص صرفه‌جویی در بودجه‌ریزی، اظهار کرد: در تحصیل درآمد بودجه ۱۴۰۰ تنها ۳۳ درصد مربوط به مواردی است که منتج به صدور پروانه می‌شود و فروش املاک شهرداری و واگذاری دارایی‌های مالی در قالب تسهیلات و اوراق مشارکت دیگر منابع درآمدی شهرداری هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود یک‌هزار میلیارد تومان از بودجه از طریق اوراق مشارکت کسب می‌شود که ۵۰ درصد بازپرداخت آن را دولت عهده‌دار خواهد بود؛ اخذ این اوراق در گذشته برای توسعه قطارشهری به مدیریت شهری کمک می‌کرد اما در سال ۹۹ علاوه بر آن، اوراق مشارکت در راستای توسعه ناوگان و زیرساخت اتوبوسرانی اصفهان نیز تخصیص و اخذ شد.

وی اضافه کرد: حفظ محیط زیست و رعایت ضوابط طرح تفصیلی در ساخت‌وسازها در کسب درآمدهای شهرداری مورد توجه خواهد بود و اینگونه نیست که به بهانه بهبود وضع کنونی شهرداری در کسب درآمد، آینده شهر را به خطر بیندازیم.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: انبوه‌سازان زیادی برای تأمین مسکن مردم، در اصفهان سرمایه‌گذاری می‌کنند که بخشی از درآمد شهرداری بدین طریق کسب می‌شود.

وی افزود: اگر صنعت ساختمان در شهر رونق پیدا کند، مشاغل متعدد وابسته به این صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نیز رونق پیدا می‌کند بنابراین سعی شده مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شود تا آن‌ها برای ساخت‌وساز در شهر رغبت پیدا کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: برخی از این سرمایه‌گذاران اگر سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند بدون دغدغه زندگی خواهند کرد اما برای آنکه دیگر مشاغل نیز به کار باشند به فعالیت در شهر روی آورده‌اند که مدیریت شهری نیز از این فرایند حمایت کرده و سعی شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کم شدن فرایندها از طریق تحقق شهرداری هوشمند، شرایط برای حضور انبوه‌سازان تسهیل شود.

وی تاکید کرد: تمام درآمدهای شهرداری مربوط به ساخت‌وساز نیست، از طرفی تمام هزینه‌های ساخت‌وساز نیز در شهرداری صرف نمی‌شود بلکه چهار تا هفت درصد از سبد هزینه‌ای ساخت‌وساز مربوط به شهرداری بوده و مابقی مربوط به دیگر هزینه‌های جاری ساخت است.

نصراصفهانی گفت: با این حال، در ساخت‌وسازهای مختصر نیز به جز عوارض معمول هزینه مضاعفی توسط مردم پرداخت نمی‌شود و حتی برخی شهروندان که دارای شرایط خاص هستند نیز مشمول دریافت تخفیف براساس مصوبات شورای شهر خواهند شد.

وی اظهار کرد: مجموع اقدامات در این جهت است که مردم کمترین دلهره را برای دریافت پروانه داشته باشند.

توزیع متوازن در ارائه خدمات رعایت می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ اولین بودجه در قالب برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است، ادامه داد: بودجه‌ریزی در هر سال با نگاه به برنامه پنج ساله خواهد بود و باید پیش از ورود به تنظیم و تصویب بودجه، اتفاقات جاری شهر براساس آن رصد شود.

وی تاکید کرد: کاهش آلاینده‌های محیطی، توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، جذب اعتبارات ملی و استانی و استفاده از ظرفیت‌های جدید درآمدی از شاخص‌های عمده بودجه براساس برنامه پنج ساله است

نصراصفهانی با بیان اینکه باید سهم درآمدهای پایدار شهری افزایش یابد تا مدیریت شهری وابسته به درآمدهای دفعی نباشد، تصریح کرد: زمانی سهم شهرداری از صدور پروانه ساخت‌وساز ۶۰ درصد بودجه بود که سعی شده این رقم کاهش یابد.

وی رعایت توزیع متوازن در ارائه خدمات با توجه به عدالت فضایی را یکی دیگر از اهداف بودجه ۱۴۰۰ شهرداری عنوان و اظهار کرد: باید هر شهروندی از ماندن در هر منطقه‌ای از شهر و زندگی خود لذت برده و امکانات حمل‌ونقلی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی موردنیاز را در محل سکونت خود در اختیار داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در مناطق شهری سعی شده اقدامات محرک توسعه دنبال شود و با اجرای آن در مناطق نیمه‌برخوردار میل و استقبال به سرمایه‌گذاری در این مناطق افزایش یابد

وی افزود: بعضی مناطق شهری در بودجه سال‌های گذشته از کمک‌های مناطق محروم استفاده می‌کردند درحالی که امروز ادعا دارند که می‌توانند به مناطق کم‌برخوردار شهر نیز کمک کنند.

توجه به تکریم کارکنان شهرداری

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: تکریم مردم و توجه به ارباب رجوع همواره مورد تاکید شورا بوده تا مردم در مراجعه به شهرداری احساس خوشایندی داشته باشد؛ یقیناً تحقق کامل این هدف زمان‌بر است اما در این مسیر تلاش می‌کنیم تا کار مردم در کمترین زمان ممکن پیش برود.

وی تصریح کرد: همانطور که کارمندان شهرداری باید از سعه صدر بالایی برخوردار باشند و مردم توسط آن‌ها تکریم شوند، باید از کارمندان ادارات گرفته تا کارگرانی که از سحرگاه وظیفه نظافت شهر را به عهده دارند و اگر زیبایی اصفهان را حفظ نمی‌کردند زندگی در این شهر قابل تحمل نبود نیز مورد تکریم مردم باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: شورای شهر سعی کرده تکریم کارکنان شهرداری را مدنظر داشته باشد و در اختصاص رفاهیات این کارکنان دریغ نکند، فضایی برای ورزش کارکنان در ساختمان جهان‌نما در نظر گرفته شده، یک ساختمان یک‌هزار متری در شهرک سلامت برای ایجاد درمانگاه کارکنان اختصاص یافته، پیگیر مسکن کارکنان شهرداری بوده‌ایم و تعاونی مصرف کارکنان با زیربنای پنج هزار متر در منطقه ۱۰ به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات حمایتی از کارکنان در جهت ایجاد امید و انگیزه در میان آن‌ها درحال انجام است، خاطرنشان کرد: سفره شهرداری آنقدر گسترده است که تلاش شده حداقل‌های ممکن برای تمام کارکنان با وضعیت‌های مختلف قراردادی فراهم شود.

کد خبر 475623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.