نقش مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد ملی

طرح مالیات بر عایدی سرمایه از اولین طرح‌هایی بود که در راستای کاهش منافع و افزایش هزینه‌های سوداگری در بازار دارایی‌ها از جمله بازار مسکن،‌ ارز، طلا، سکه و خودرو در مجلس یازدهم در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و اکنون قرار است در صحن علنی مجلس بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس یازدهم، از موضوعاتی است که از دیدگاه عده‌ای از بهارستان‌نشینان باید هر چه سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد زیرا دریافت مالیات از عایدی سرمایه یکی از انواع پیشرفته مالیات‌گیری است که می‌تواند در ساماندهی بازارها نقش قابل‌توجهی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها برای تحقق عدالت، گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه است که با اجرای آن شاهد تحقق عدالت مالیاتی خواهیم بود.

البته اجرای این طرح در مقابل، مخالفان زیادی هم دارد به‌طوری‌که در همان آغاز، رؤسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران با ارسال نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، اجرای چنین مالیاتی را در شرایط کنونی اقتصادی کشور غیر کارشناسانه دانستند.

با وجود این اخیراً از سوی نمایندگان مجلس خبر می‌رسد که باید هر چه سریع‌تر این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد. زیرا این باور وجود دارد که اگر زیرساخت مالیاتی اصلاح شود، وضعیت اقتصادی کشور نیز شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.

رغبت برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید

موافقان طرح مالیات بر عایدی سرمایه معتقدند که وضع مالیات بر عایدی سرمایه تجربه‌ای است که طی دهه‌های اخیر در کشورهای مختلف اجراشده است به طوری که اکنون ۱۷۰ کشور برای مالیات بر عایدی سرمایه قانون وضع کرده‌اند. آمریکا، بریتانیا، کانادا، برزیل، چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، ترکیه، بوتسوانا، قطر و لیبی از جمله کشورهای توسعه یافته، در حال‌ توسعه و توسعه‌ نیافته‌ای هستند که این روش مالیات را مورد استفاده قرار می‌دهند؛ بنابراین وضع چنین مالیاتی با استفاده از تجربیات دیگر کشورها، می‌تواند منافع فراوانی را برای سامان بخشی بازارها به همراه داشته باشد.

دراین‌باره مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بررسی مالیات بر عایدی سرمایه در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفته و اگر مجلس درگیر مباحث بودجه نشود تا پایان امسال مراحل قانونی این طرح انجام خواهد گرفت.

وی توضیح می‌دهد: پیش از این، طرح مذکور در کمیسیون اقتصادی مجلس با ۹ ماده و تبصره‌های متعدد تصویب شده بود و اکنون در انتظار ورود به صحن علنی و تصویب نهایی است که پس از آن نیز به قانون تبدیل شده و با ابلاغ، لازم‌الاجرا می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عایدی سرمایه، به معنای مازاد قیمت زمان انتقال دارایی، نسبت به قیمت زمان تملک آن است، اضافه می‌کند: با اجرای این طرح سرمایه‌گذار غیر مولد، مشمول مالیات می‌شود به طوری که هر نوع نقل و انتقال املاک، وسایل نقلیه موتوری، طلا، زیورآلات و جواهرآلات و انواع ارز در هر نقطه‌ای از کشور مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

طغیانی در مجلس اظهار می‌کند: با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌گذار مولد به رقیبی برای سرمایه‌گذار غیر مولد تبدیل می‌شود به این‌ترتیب افراد کمتر به غیرمولدها روی آورده و به سرمایه‌گذاری در بخش تولید ترغیب می‌شوند که این خود بزرگترین مزیت این طرح است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تصویب نهایی این طرح می‌گوید: با این اقدام، در راستای اصلاح مالیات‌های مستقیم گامی مهم برداشته می‌شود.

سازوکارهای لازم، فراهم نیست

همانطور که اشاره شد طرح مالیات بر عایدی سرمایه هر نوع نقل و انتقال املاک، وسایل نقلیه موتوری، طلا، زیورآلات و جواهرآلات و انواع ارز را در همه نقاط کشور ازجمله مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌کند. در این طرح همچنین منظور از عایدی سرمایه، مازاد قیمت زمان انتقال دارایی نسبت به قیمت زمان تملک آن است.

اما در آن سوی این ماجرا با وجود منافع و مزایای فراوان طرح، نمایندگان و فعالان بخش خصوصی قرارگرفته‌اند که معتقدند تعجیل در تصویب طرح حاضر، بیشتر در راستای درآمدزدایی برای دولت است که می‌تواند کشور را از تحقق اهدافی همچون تثبیت و تنظیم‌گری در اقتصاد دور کند.

به گفته محسن صراف، فعال اقتصادی اگر چه مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورها در حال اجرا است، ضرورت دارد شرایط اقتصادی ایران هم در نظر گرفته شود و سپس اقدام به طرح چنین مصوبه‌هایی گرفته شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به دلیل همین شرایط است که فعالان بخش خصوصی و نمایندگان اتاق‌های اقتصادی با طرح مخالفت کرده‌اند، زیرا فضای مناسبی برای کسب و کار وجود نیامده که فرد امکان پرداخت چنین مالیات‌هایی را داشته باشد.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: در زمانی از چنین حربه‌هایی برای تنظیم بازار استفاده می‌شود که زیرساخت‌های مناسب اجرای آن نیز فراهم باشد اما در شرایط فعلی سرمایه‌داران بزرگ، از راهکارهای دور زدن قانون، آگاهند و درنهایت اقدام به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر می‌کنند که این خود باعث خروج ارز از کشور می‌شود.

صراف تصریح می‌کند: واقعیت این است که کشورهای اطراف ما منتظر چنین فرصت‌هایی برای جذب سرمایه‌های داخل کشور هستند. در این شرایط با تبلیغات و تشویقات بیشتر، سرمایه‌ها را به سوی خود کشانده و این گونه افراد سرمایه‌گذار هم از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس برای اجرای چنین قوانینی آن دسته از سرمایه‌گذاران خردی می‌مانند که با پرداخت مالیات، متضرر خواهند شد.

این فعال اقتصادی تاکید می‌کند: بنابراین بهتر است قبل از تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، به پیامدهای آن توجه کافی شود، زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم فراهم و پس از آن اجرایی شود.

گزارش از نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 475619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.