واکسن آسترازنکا با کرونای انگلیسی مقابله می کند

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که واکسن آسترازنکا در برابر گونه‌ای از ویروس کرونا که برای اولین بار در بریتانیا کشف شد موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با تأیید واکسن آسترازنکا، میلیون‌ها دوز واکسن در اختیار کشورهایی قرار خواهد گرفت که در برنامه COVAX ثبت نام کرده‌اند. در این صورت، کادر درمان و افراد آسیب پذیر در سراسر دنیا در برابر ابتلای بیماری کووید_۱۹ ایمن خواهند شد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است واکسن آسترازنکا از معیارهای لازم برای ایمن‌سازی برخوردار است و مزایای اثربخشی آن بیشتر از خطراتش است.

واکسن آسترازنکا که میزان تأثیرگذاری آن ۶۳ درصد اعلام شده است، در بیش از ۵۰ کشور مانند انگلستان، هندوستان و مکزیک تأیید شده است. لازم نیست این واکسن را همانند واکسن فایزر در دمای پایین نگهداری کرد، بنابراین جا به جایی آن آسان‌تر خواهد بود. دوزهای واکسن آسترازنکا را می‌توان به همه گروه‌های سنی ۱۸ سال به بالا با فاصله ۸ تا ۱۲ هفته تزریق کرد.

واکسن آسترازنکا به دلیل قیمت پایین‌تر و شرایط توزیع آسان‌تر نسبت به دیگر واکسن‌های تأیید شده، مورد توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، جای امیدواری است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی، در صورت حل شدن مشکلات عرضه و توزیع، بیش از ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن از طریق برنامه کوواکس در دسترس ۱۴۵ کشور قرار بگیرد.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که واکسن آسترازنکا در برابر گونه‌ای از ویروس کرونا که برای اولین بار در بریتانیا کشف شد موثر است. محققان معتقد هستند که این واکسن علیه گونه جهش یافته انگلیسی که B.1.1.7 نام دارد، مصونیت مشابه گونه اصلی ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی باعث تغییر شکل شاخک پروتئینی ویروس می‌شود که باعث شده است که واکسن آسترازنکا تاثیر محدودتری بر این نوع ویروس داشته باشد.

انتظار می‌رود که این واکسن ایمنی خوبی در برابر ابتلای شدید به بیماری کووید -۱۹ ایجاد کند. شرکت آسترازنکا اعلام کرده است که گونه متفاوتی از واکسن که قادر به خنثی کردن گونه‌های در حال ظهور ویروس کرونا است احتمالاً تا پاییز آینده آماده خواهد شد.

کد خبر 475614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.