مصرف روزانه کافئین چه تاثیری بر عملکرد مغز افراد دارد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه کافئین، حجم ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف کافئین باعث می‌شود افراد هوشیارتر شوند، اما در صورتی که مواد غذایی حاوی کافئین هنگام شب مصرف شود، ممکن است روند خواب افراد مختل شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کمبود خواب ممکن است بر ماده خاکستری مغز تأثیر بگذارد. ماده خاکستری یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی شامل دو ناحیه ماده سفید و خاکستری می‌شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر مصرف کافئین بر کم خوابی و ماده خاکستری مغز، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، داده‌های سلامت ۲۰ فرد جوان را که روزانه و به صورت منظم قهوه می‌نوشیدند، بررسی کردند. این افراد در دو دوره ۱۰ روزه شرکت کرده و در این زمان هیچ نوع کافئین دیگری مصرف نکردند.

آن‌ها در دوره اول مطالعه قرص‌های حاوی کافئین و در دوره دوم قرص‌هایی مصرف کردند که فاقد این ماده بود. پژوهشگران در پایان هر دوره حجم ماده خاکستری مغز افراد را با استفاده از اسکن مغز اندازه‌گیری و کیفیت خواب آنها را با ثبت فعالیت الکتریکی مغز (EEG) ارزیابی کردند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که عمق خواب شرکت کنندگان در هر دو دوره مصرف قرص کافئین‌دار و دارونما یکسان بود، اما حجم ماده خاکستری مغز افرادی که در دوره ۱۰ روزه اول قرص کافئین‌دار مصرف کردند، نسبت به افرادی که به آنها دارونما داده شده بود، کاهش پیدا کرده بود.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه کافئین بر ساختار شناختی مغز تأثیر می‌گذارد، اما لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Cerebral Cortex منتشر شده است.

کد خبر 475611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.