ادامه درخواست ها از ظریف برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیدای اجاره‌ای خودزنی است

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو حزب اعتمادملی، در باره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات باید بنشینند و فکر کنند که با چه هدفی چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. آیا صرفِ حضور با این هدف که انتخاباتی با مشارکت بالا داشته باشیم، کافی است یا اینکه می‌خواهند به جامعه این پیام را بدهند که با شرکت در انتخابات برنامه‌هایشان را تشریح کرده‌اند و انتخاب را بر عهده مردم گذاشته‌اند تا آنها انتخاب کنند که کدام شیوه و روش در کشور حاکم شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: اگر قرار بر این باشد که اصلاح‌طلبان امکان معرفی کاندیدای شاخص و متوازن با رقیب را نداشته باشند، حضور در انتخابات فقط این‌طور توجیه می‌شود که آنها رسماً اعلام کنند فقط با این منظور وارد فضای انتخابات خواهند شد که به تکلیف شرعی و ملی خودشان عمل کنند. البته سرمایه اجتماعی اصلاحات از اصلاح‌طلبان توقع کنش سیاسی دارد که به همین دلیل باید سرمایه اجتماعی را نسبت به شرایط توجیه کنند. این را هم باید در نظر داشت که همین هواخواهان اصلاح‌طلبی با توصیه اصلاح‌طلبان ۲ بار به آقای روحانی رأی دادند که متأسفانه ایشان هیچ تعهدی به مطالبات اصلاح‌طلبان نشان نداد و تکرار حمایت از کاندیدای اجاره‌ای خودزنی است.

او تصریح کرد: برای اینکه شرایط بهبود پیدا کند و کاستی‌ها به حداقل ممکن برسد، برخی نهادها باید این مساله را بپذیرند که مردم از کار بی‌نتیجه استقبال نمی‌کنند. پس باید شرایط برای حضور چهره‌های شاخص فراهم شود تا زمامداری روی کار بیاید که بتواند مطالبات عمومی را برآورده کند. به همین دلیل سیستم نباید طوری تصمیم‌گیری کند که نظر و اراده افکار عمومی نادیده گرفته شود. در واقع اگر قرار باشد باز هم عده‌ای به جای مردم فکر کنند و به تصمیم برسند، در انتخابات ۱۴۰۰ نیز شاهد بی‌تفاوتی عموم به صندوق رأی خواهیم بود، با این توضیح که چنین اتفاقی سمی مهلک برای هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

عضو حزب اعتمادملی توضیح داد: بنابراین اگر قرار بر حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، لازم است که کاندیداهای سلیقه‌های مختلف در فضایی کاملاً رقابتی با هم رقابت کنند تا انتخابات به نتیجه اثرگذار منتج شود و کشور در مسیر کاهش تهدیدها و تحقق اهداف توسعه‌گرانه قرار گیرد. هر اتفاقی غیر از این موجب تداوم مشکلات می‌شود.

محمدصادق جوادی‌حصار در پایان گفت‌: کشور در چند سال گذشته بحران‌های زیادی را تجربه کرده است. این شرایط مؤید این موضوع است که بیشتر از هر مقطع دیگری به انتخابات رقابتی احتیاج داریم.

ادامه درخواست‌ها از ظریف برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰

سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درخصوص کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: از محمدجواد ظریف خواهش کردیم تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند و اگر این اتفاق بیفتد نه تنها حزب ما بلکه افراد و گروه‌های دیگر هم از او حمایت می‌کنند. تلاش می‌کنیم تا ظریف و خرازی را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری مجاب کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: تصور ما این است که حضور ظریف و صادق خرازی می‌تواند فرصتی برای پیروزی گفتمان اکثریت جامعه شود. اگر ظریف نامزد شود، حزب ندای ایرانیان از او حمایت می‌کند و اگر ظریف نپذیرد تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود که تاکنون قبول نکرده است، گزینه اصلی حزب صادق خرازی خواهد بود.

نورمحمدی درباره گرایش سیاسی ظریف، گفت: اصلاح طلبی لزوماً به این معنا نیست که فردی با اصلاح‌طلبان نشست و برخاست داشته باشد. اصلاح طلبی یک منظومه فکری است. از دیدگاه حزب ندای ایرانیان فردی اصلاح طلب محسوب می‌شود که در این منظومه فکری قرار دارد. مثلاً فردی مثل علی مطهری از دید خیلی‌ها به لحاظ صبغه سیاسی در جریان اصولگرایی تعریف می‌شود. اما از نگاه حزب ندای ایرانیان مطهری اصلاح‌طلب تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: دیدگاه‌های سیاسی مطهری اصلاح طلبانه است و درباره ظریف هم همین امر صدق می‌کند. طبیعتاً مواضع سیاسی و رویکردهای محمدرضا باهنر با ظریف یکی نیست. از نظر ما کسی که پیگیر دغدغه‌ها و مطالبات جامعه جوان و مدرن جامعه باشد، خواسته‌های اکثریت مردم را به زبان بیاورد، سبک زندگی مردم را به رسمیت بشناسد اصلاح طلب است ولو اینکه عضو هیچ حزب اصلاح‌طلبی نباشد.

کنایه تند کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ به محمود احمدی نژاد

محمد غرضی، وزیر دولت سازندگی و کاندیدا انتخابات ۱۴۰۰، در رابطه با اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات آتی گفت: مرحوم شهید بهشتی وقتی من استاندار خوزستان بودم به استان آمدند و به من گفتند چرا وارد حزب نشدید؛ ما مفصل صحبت کردیم و سوابق احزاب را که مبنی بر امتیاز طلبی است و اینکه خود را از مردم بالاتر می‌دانند و برای مردم برنامه ریزی می‌کنند، بررسی کردیم. طبقات بالا به اندازه کافی امتیاز دارند و این طیف‌ها بیشتر به دنبال طبقات بالا و امتیازطلبان هستند. من گفتم که حزب شما عاقبتی نخواهد داشت و بحث بسیار تند و سخت شد من شاگرد شهید بهشتی بودم ولی وقایع روزگار طوری شد که من دستور عضویت حزب را قبول نکردم.

او افزود: بعدها حزب به اصلاح طلب و اصولگرا تبدیل شد و ظرف این چهل سال دائماً برای کشور گرفتاری درست کردند. گاهی اصلاح طلبان دولت را در دست داشتند و بعضاً اصولگرایان از این رو من نه اصلاح طلب هستم و نه اصولگرا و حتی نه مستقل بلکه من به قاعده جامعه تعلق دارم و اهداف انقلاب مشروطه و انقلاب ملی شدن صنعت نفت و انقلاب ۲۲ بهمن را دنبال می‌کنم و جزو سربازان انقلاب هستم.

غرضی تاکید کرد: ما نتوانسته ایم انرژی جامعه را به سطح ستادها منتقل کنیم؛ همه ستادها امتیاز طلب هستند و تیشه به روی خود کشیدند و نتیجه این شد که ۵ هزار نفر از اولاد مدیران کشور به آمریکا پناهنده شده اند و مبالغ هنگفتی از درآمدهای کشور را منتقل کرده اند.

این کاندیدا ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: من برای خود هیچ مسما و اسمی قائل نیستم. من جزو سربازان ۱۵ خرداد، ۲۲ بهمن و زمان جنگ هستم. من حقوق عامه را بر حقوق خاصه ترجیح می‌دهم. اصلاح طلب نمی‌تواند دولت را نگه دارد و اصولگرا نمی‌تواند ملت را نگه دارد. مستقل هم به دنبال امتیاز طلبی یرای خود است من اسم و رسمی برای خود ندارم و برنامه شکست خوردگان را قبول ندارم. دهه‌ها در دولت‌ها دائم درگیر بودم.

او در رابطه با حضور احمدی نژاد برای انتخابات آتی گفت: همه مدیران گذشته امتحان خود را پس داده اند حرف‌هایی زده اند و نتوانستند عمل کنند. در ابتدای ریاست جمهوری احمدی نژاد یک کارگر ۴۰۰ دلار حقوق می‌گرفت وقتی او رفت، کارگران ۲۰۰ دلار می‌گرفتند و در حال حاضر کارگران ۱۵۰ دلار می‌گیرند. این افراد می‌خواهند با تکیه بر سوابق مردم را جمع کنند ولی مردم گذشته اینها را دیده اند.

غرضی اضافه کرد: اینکه چه افرادی کاندیدا می‌شوند مهم نیست، آزادی است و هر کسی می‌تواند بیاید و ثبت نام کند اما اینکه عموم مردم از گذشته ناراضی اند موجب شده تعداد کاندیداها از هر حزب و از نظامیان زیاد شود. قاعده جامعه در قسمتی که به اصلاح طلبان وابسته است از ستاد خود فاصله گرفته و در مورد اصولگرایان نیز به همین صورت است لذا هر کسی از این کیک بهره‌ای می‌خواهد در حالی که کیکی نیست. ارادت مردم به انقلابی بودن اصلاح طلب و اصولگرا ضعیف شده و از بین رفته است.

او افزود: کسی که می‌آید اگر حرف‌های گذشته را بزند فرقی در جامعه نخواهد داشت. وقتی دولتی عقبه اجتماعی ندارد هزینه‌هایش بالا می‌رود و قدرت اداره جامعه را از دست می‌دهد و خانه نشین می‌شود.

شرط کواکبیان برای ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری

مصطفی کواکبیان، با اشاره به ضرورت بازنگری در آرمان‌های انقلاب در اولین روزهای ۴۲ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیش از ورود به هر دورانی باید به علت برپایی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ برگردیم. برای اینکه به این علت بیشتر واقف شویم به شعارهای مردم توجه می‌کنیم. یک شعار در آن دوران بسیار محوری و اساسی بود و مدام تکرار می‌شد و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. این شعار محوری بیانگر علت وقوع انقلاب بوده است و نشان می‌دهد مردم به دنبال چه اهدافی بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: از هردو جنبه می‌شود به این شعار نگاه کرد؛ چرا انقلاب کردیم و به دنبال چه بودیم؟ برای پاسخ به بخش اول باید برگردیم به انواع وابستگی‌هایی که نظام پهلوی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی داشت. همه اینها باعث شده بود مردم احساس کنند که باید حکومتی مستقل که رو پای خودش بیاستد، داشته باشند. مثلاً دیگر ۶۰ هزار نیروی مستشاری در کشور نباشند. اینکه بخواهیم بگوییم چه نوع وابستگیی هایی داشتیم و مردم چرا از پهلوی منزجر بودند خودش یک بحث مجزا است. به طور کلی مردم معتقد بودند که حکومتشان باید مستقل باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: در بخش آزادی هم همین مسئله وجود داشت. مردم از خفقان زمان به سطوح آمده بودند. آزادی و آزادی بیان در مطبوعات، رسانه‌ها، احزاب و جمعیت‌های سیاسی و همچنین آزادی اجتماعات، همایش‌ها و تظاهرات وجود نداشت.

کواکبیان با بیان اینکه " نسل جدید باید انقلاب را بشناسد" تصریح کرد: با این فضای مجازی جوانان احساس می‌کنند ما از سر بی کاری انقلاب کردیم؛ نمی‌دانند چه شرایطی بود. الان با توجه به مقتضایات زمان اهدافمان را باید روزآمد کنیم. امروز بحث فیلتر فضای مجازی از نقصان عقلی بر خواسته می‌شود. اگر خیلی هنر دارید به زبان نسل امروز محتوا تولید کنید. در بحث اینکه نظام انتخاباتی به سمت تحزب برود و مردم بدون محدودت ها بتوانند در انتخابات شرکت کنند و کاندیدای خود را انتخاب کنند باید پیش برویم.

وی خاطر نشان کرد: من معتقد هستم از صد در صد حدود شصت الی هفتاد درصد به اهدافمان از انقلاب دست پیدا کرده ایم. اما هنوز سی الی چهل درصد باقی است. عوامل سقوط رژیم شاهی باید بررسی شود و از آن موضوعات پرهیز کرد. اگر پدیده آقازادگی شکل بگیرد، فساد شکل بگیرد کم کم به همان جایی می‌رسد که رژیم شاهی رسید.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا این ۳۰ الی ۴۰ درصد عدم دستیابی به آرمان‌های مکتب امام خمینی (ره) هم به دست آیند. البته یک بحث این است که این آرمان‌ها کم رنگ شوند؛ یک بحث هم این است که در آرمان‌ها انحراف ایجاد شود و هر دو مورد برای انقلاب خطرناک است. ما همیشه این آرمان‌ها را باید پررنگ پیگیری کنیم و همواره تلاش کنیم تا آرمان‌های انقلاب مسیر اصلی خود را طی کنند.

کواکبیان در ادامه توصیح داد: فرض بفرمائید عده‌ای بگویند مردم مصلحت خودشان را نمی‌فهمند ما از "ما بهتران" هستیم که مصلحت مردم را بهتر تشخیص می‌دهیم. این جمله را از امام خمینی (ره) شنیدیم شما چه کاره هستید؟ مثلاً اگر حتی مردم اشتباه هم کنند چوبش را می‌خوردند؛ به ما چه مربوط است که بگویم ما برایشان مصلحت سنجی کنیم.

این استاد دانشکده علوم سیاسی علامه طباطبایی اظهار کرد: این بحثی که من می گویم امر پذیرفته شده‌ای در تجارب بشری و در سطح دنیا است که هیچ وقت نباید هیچ حکومتی برای بقا خودش نسبت به افکار عمومی بی تفاوت باشد. من عقیده دارم که به هر دلیلی اعتماد عمومی را نسبت به کل سیستم و وابستگی مردم را به آرمان‌هایی که دنبالش بودند تضعیف کردیم.

وی یادآور شد که نقش سیاسی زنان، نقش پرشور جوانان در اجتماع، دانشجویان و طلاب در اندیشه امام خمینی بسیار پررنگ است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: وصیت نامه امام صراحتاً می‌گوید نیروهای نظامی و مصلح حق دخالت در احزاب و سیاسیت را ندارند. بعضی‌ها تفسیرهای جدیدی از این بند می‌دهند؛ این کار همان برداشت شخصی و انحراف است. من می گویم چه اشکال دارد فرد نظامی وارد فعالیت سیاسی شود؛ اما به شرطی که در منسب نظامی دیگر نباشد. مادامی که در آن منسب است حضورش در سیاسیت درست نیست.

کواکبیان در پایان گفت: هم انحراف از آرمان‌های اولیه خطر ناک است و هم کمرنگ شدن آرمان‌ها. امیدوارم همه ما دلسوزان انقلاب بعد ۴۲ سال با چند صد هزار شهید و جانباز به این نتیجه برسیم که برای حفظ انقلاب به آرمان‌های اولیه توجه کنیم و انحرافی در آنها نداشته باشیم.

حدادعادل قول داد؛ اجماع با شورای وحدت اتفاق خواهد افتاد

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با تشریح برنامه‌های شورای متبوع خود در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: در تلاش هستیم تا یک ساز و کار مناسب برای انتخابات ریاست جمهوری تدوین کنیم. از تجربه خوب انتخابات مجلس استفاده خواهیم کرد. البته برخی سوءتفاهمات که ممکن است باعث تفرقه شود را باید برطرف کنیم. با دیگران در حال مذاکره هستیم که به یک وحدت حداکثری برسیم.

‎وی درباره تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های انتخاباتی، افزود: تعدادی از کارگروه‌ها برای ارتباط با اقشار مختلف تشکیل شده‌اند. این کارگروه‌ها به شبکه‌بندی اجتماعی خواهند پرداخت که گزارشات فعالیت‌هایشان را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

رئیس شورای ائتلاف در پاسخ به این پرسش که کدام احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ ذیل شورای ائتلاف وارد عرصه خواهند شد، بیان کرد: همه احزاب هستند. ما از همه دعوت کرده‌ایم، البته ممکن است برخی انتقاداتی داشته باشند. باید انتقادات را بشنویم و به یک نتیجه واحد برسیم.

‎حدادعادل ضمن ابراز خوش بینی درباره اجماع شورای وحدت و ائتلاف، توضیح داد: سعی خواهیم کرد که به یک اتحاد و اتفاق نظر با شورای وحدت برسیم. ما اختلاف مبنایی با جامعه روحانیت مبارز نداریم، لذا من خوشبین هستم که این اجماع اتفاق خواهد افتاد.

جزئیات مهم نامه جهانگیری به رهبر انقلاب درباره ارز

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آقای جهانگیری، پاسخ رهبری به نامه‌شان خطاب به رئیس مجلس را درباره بودجه عنوان و برخی نمایندگان این نامه را مربوط به بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانستند، و کدام درست است، گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلف اشاره شده است. برای مثال با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده، تاکید شده است این تغییرات به معیشت مردم لطمه نزند. یک بحث کلی در مجموع تغییرات صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: در این نامه بحث کلی درباره تغییرات اعمال شده مطرح شده بود، آقای جهانگیری درباره نرخ ارز هم اعلام کرده بود که موافق و معتقد به تک نرخی بودن ارز در این شرایط نیستند تا با یک برنامه‌ریزی به سمت چنین تصمیمی برویم.

ربیعی افزود: تک نرخی بودن ارز در شرایط فعلی هم جزو نامه بوده و گفته شده بود که موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تأثیر بر افزایش سایر قیمت‌ها می‌شود. خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مساله شود و این پاسخ زمینه همکاری‌های خوبی را هم فراهم کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ارز ترجیحی به تمامی افرادی که قصد واردات کالاهای اساسی را طبق ضوابط کشور داشته باشند، تخصیص داده می‌شود، تاکید کرد: بنابراین، اطلاق ترکیب عده‌ای خاص به این فرآیند، بی مفهوم است. دولت در چهار و نیم سال قبل از آغاز جنگ اقتصادی، سیاست تعادل و ثبات نسبی در بازار ارز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز را با هدف ریشه‌کنی فساد و رانت ارزی، دنبال کرد و به شهادت آمار، در ثبات نسبی نرخ ارز، موفق بود که امکان برنامه ریزی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید را فراهم می‌کرد.

امیر دریادار خانزادی: رزمایش مرکب، نمایان گر اقتدار جمعی است

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره رزمایش مرکب امنیت دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند گفت: از سال گذشته سلسله رزمایش‌های امنیت دریایی که به شکل مرکب برگزار می‌شود، با شرکت کشورهای منطقه و جهان در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است. در این نوبت که از امروز آغاز شده است، نیروی دریایی روسیه به محل رزمایش ملحق شده و نیروی دریایی هند هم در رزمایش مرکب امنیت دریایی حضور می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه این رزمایش در منطقه شمال اقیانوس هند با هدف دستیابی به امنیت جمعی و تمرین مشارکتی کار خود را آغاز کرده است افزود: در سال گذشته نیروی دریایی چین که نیروی پر قدرتی است را در کنار نیروهای دریایی پرقدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران داشتیم. امسال با توجه به اینکه رزمایش با سال نو چین همزمان شده است، چینی‌ها اعلام کردند بعد از سال نو چینی به رزمایش اضافه خواهند شد. دریادار

خانزادی تصریح کرد: هدف کلی رزمایش دستیابی به امنیت جمعی در سطح منطقه است که کمک کند امنیت شمال اقیانوس هند به این شکل که پایدار است به نفع ذی نفعان تداوم پیدا کند. ویژگی رزمایش امسال اضافه شدن نیروی دریایی هند به رزمایش است. هند یکی از نیروی‌های دریایی قدرتمند در منطقه است. حضور نیروی دریایی این کشور در رزمایش برای هند و ایران بسیار مهم است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: همزمان اتفاقات خوبی در منطقه اقیانوس هند در حال انجام است. در کشور پاکستان با محوریت پاکستان رزمایش «امان» که مفهومش ایمن سازی است در حال برگزاری است که فرمانده قرارگاه ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش حضور و بر چگونگی انجام آن نظارت دارد. همینطور یکی از کارگاه‌های اجلاس آیونز در کشور هند تحت عنوان مقابله با بلایای طبیعی (HADR) در حال برگزاری است که در این کارگاه هم نماینده ما حضور دارد.

دریادار خانزادی اذعان کرد: مجموعه تلاش‌هایی که در منطقه اقیانوس هند در حال شکل گیری است، نشان می‌دهد که کشورهای این منطقه به ویژه آن‌هایی که صاحب قدرت‌های دریایی هستند نسبت به گذشته همگرا تر می‌شوند که امنیت جمعی را به دست بیاوریم. مفهوم آن این است که استکبار جهانی که تا امروز در منطقه یکه تازی می‌کرد باید متوجه بشود که منطقه را ترک کند. این منطقه صاحب دارد و نیروی دریایی تسلط کافی را برای برقراری امنیت منطقه دارد. همه این‌ها به معنای رشد و توسعه امنیت به نفع امنیت منطقه‌ای و تجارت جهانی خواهد بود.

کد خبر 475564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.