آغاز بررسی نهضت پارکینگ‌سازی در پایتخت

اعضای شورای شهر تهران یک‌فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیرسطحی با رویکرد مشارکتی را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی، عضو این شورا اظهار کرد: در سال ۸۷ به مناسبت ولادت حکیم ابوالقاسم فردوسی مصوبه‌ای را داشتیم که به دنبال آن شهردار وقت این مساله را پیگیری و مطالعات مشترکی مبنی بر اینکه ضلع غربی فرهنگستان هنر یعنی خیابان برادران مظفر به گذر فرهنگی، هنری، گردشگری تبدیل شود، اتفاق افتاد.

وی افزود: این نخستین گذر فرهنگی، هنری، گردشگری شوراهای شهر است، بعد از آغاز این اقدام با مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک رفت و آمد وسایل نقلیه از این خیابان ممنوع و با سنگفرس خیابان پیاده راه نیم کیلومتری ایجاد شد.

وی با اشاره به فضاهای فرهنگی پیرامون این خیابان گفت: سینما فلسطین، ساختمان صبا، ساختمان فرهنگستان هنر و غیره از جمله اماکن فرهنگی هستند که در این محل وجود دارد اما این طرح که از دوره سوم شورای شهر انجام شد، تاکنون اتفاق جدیدی در این گذر رخ نداده است.

مسجدجامعی ادامه داد: شهردار منطقه وعده داد که این گذر به روز رسانی شود و تا پایان سال جاری و یا اردیبهشت سال آینده که روز فردوسی است کامل شود اما هنوز اتفاقی رخ نداده و سرمایه شهر در حال هدر رفتن است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امیدوارم شهرداری به این مساله توجه کند و نخستین پیاده راه را که در کنار تأسیسات فرهنگی و هنری است به سامان برساند.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای شهر لایحه «آئین‌نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» را مورد بررسی قرار دادند.

محمد سالاری در این خصوص گفت: کلیات این دستورالعمل تعاریف را در خصوص شهر دوستدار سالمند و کارت سالمندی مشخص‌شده است. جامعه هدف این طرح هم شهروندان ۶۰ سال به بالا در مناطق ۲۲ گانه تهران است.

او افزود: بازنشستگان و والدین کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه در اولویت هستند. کارت‌هایی برای بهره‎مندی از خدمات شهرداری در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت.
سپس اعضا ادامه بررسی مواد این لایحه را آغاز کردند و به سراغ ماده ۳ رفتند.

در آغاز ناهید خداکرمی طی پیشنهادی گفت: در این دستورالعمل بیشتر سالمندی موردتوجه گرفته است تا خود سالمند. لذا پیشنهاد می‎‌کنم دربند ارتقا خدمات اجتماعی، عبارت «بهبود روابط عاطفی و اجتماعی خانواده محور» اضافه شود.

این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

سید ابراهیم امینی نیز در پیشنهادی افزوده شدن مواردی را به اهداف لایحه مطرح کرد و گفت: ایجاد امکان مشورت با سالمندان برای ارائه بهتر خدمات به ایشان از طریق سرای محلات، حفظ شأن اجتماعی و احترام سالمندان، ایجاد مشارکت مدنی و اشتغال، حمایت اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی و متناسب کردن ساختمان‌های فضای بیرونی با شرایط سالمندان به اهداف این لایحه اضافه شود.

ناهید خداکرمی در خصوص این پیشنهاد گفت: عمده این موارد در وظایف وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است لذا با کلیات پیشنهادها مخالف هستم؛ اما حسن خلیل‌آبادی به‌عنوان موافق گفت: این لایحه به ما در رفع مشکلات سالمندان کمک می‌کند. همچنین از طریق سرای سالمندان به طرق مختلف می‌توان به کارمندان کمک کرد. همچنین می‌توانیم شهر رأی برای سالمندان مناسب‎سازی کنیم. لذا با این پیشنهادها موافق هستم.

این پیشنهاد با ۱۱ رأی تصویب شد. همچنین با ۱۷ رأی اعضا کل ماده ۳ لایحه به تصویب رسید.

ناهید خداکرمی درباره ماده ۴ لایحه پیشنهاد کمک به توسعه مهدهای ترکیبی سالمندان و کودکان را مطرح کرد. او در این خصوص توضیح داد همراهی سالمندان با کودکان و خانواده روند آلزایمر را کاهش می‌دهد.

زهرا نژادبهرام به‌عنوان موافق این پیشنهاد گفت: در حال حاضر پنج مورد از سرای محلات تحت عنوان سرای تجربه با سالمندان همکاری می‌کنند که نتایج بسیار خوبی داشته است. درگذشته این نیاز سالمندان با خانواده‌های گسترده و بزرگ تأمین می‌شد و برای سالمند و کودک سودمند بود اما حال با تشکیل خانواده‌های هسته‎ای این امکان از بین رفته است. لذا مهد مشترک فرصت خوبی برای ایجاد این امکان است.

الهام فخاری هم در این راستا در خصوص نظریه رشد در گستره عمر را توضیح داد.

در ادامه طی اعتراضاتی که نسبت به تعداد زیاد پیشنهادها صورت گرفت، سید حسن رسولی پیشنهاد کرد که لایحه به کمیسیون بازگشت داده شود.

پیشنهاد رسولی مبنی بر بازگشت مواد چهارتا هشت لایحه به کمیسیون به رأی گذاشته شد و با ۱۰ موافق به تصویب اعضا رسید.

در ادامه اعضای شورا یک‌فوریت طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیرسطحی با رویکرد مشارکتی» پرداخته و آن را به تصویب رساندند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری درباره یک‌فوریت طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیرسطحی با رویکرد مشارکتی»، گفت: این طرح مشترک دو کمیسیون شهرسازی و برنامه‌وبودجه است.

او ادامه داد: نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های تهران یکی از چالش‌های شهروندان است. در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی خودرو در سطح شهر وجود دارد و بسیاری از کوچه‌های فرعی هم تبدیل به توقفگاه شده‎اند.

سالاری بابیان اینکه امروز پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل‌توجهی برای خرید فروش آن مطرح می‌شود، گفت: اکنون هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه‌ای از ظرفیت‌های مغفول مانده ازجمله فضاهای زیرسطحی را دارد که می‌تواند آن‌ها را بالفعل کند. کشورهای توسعه‌یافته از فضاهای زیرسطحی برای تأمین سرانه‌های خدماتی و پارکینگ استفاده می‌کنند.

او با اشاره به این طرح، افزود: این طرح شهرداری را مجاز می‌کند، مبتنی بر سازوکارهای قیدشده در طرح که بر مبنای کار کارشناسی تهیه‌شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می‌تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به‌عنوان یکی از پارادایم‌های شیفت‌های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود. اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد بلکه ارزش‌افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خودرو در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر است.

حجت نظری در بررسی این طرح گفت: یک مصوبه با این شرایط در سال ۸۳ به تصویب رسیده که محتوای آن شبیه طرح کنونی است. آیا مصوبه پیشین شورا با این طرح نقض خواهد شد و اینکه چرا بر مصوبه قبلی اصلاحیه نداشته باشیم؟

محمد علیخانی نیز در مخالفت با این طرح، اظهار کرد: کمیسیون شهرسازی هنوز به پرسش‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل پاسخ نداده است از این رو با طرح مذکور مخالف هستیم.

در نهایت یک‌فوریت این طرح با ۱۲ موافق به تصویب رسید.

سید حسن رسولی هم در این جلسه پیشنهادی را مبنی بر مسکوت گذاشتن طرح‌ها و لوایح مقدم بر لایحه ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی و همچنین لایحه اساسنامه‌های نوزده سازمان وابسته به شهرداری تهران و آئین‌نامه‌های مالی و معاملات آن‌ها را با توجه به اهمیت رسیدگی به آن‌ها تا پیش از بررسی لایحه بودجه مطرح کرد.

این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 475537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.