قیمت کالاها در هفته‌ای که گذشت؛ از سکه تا سیمان

بررسی تغییرات قیمتی بازارها در هفته‌ای که گذشت نشان دهنده کاهش بهای طلا، برخی از میوه ها و صیفی‌جات و افزایش قیمت مرغ و پلاتین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش مجدد قیمت مرغ در بازار و رسیدن آن به مرز ۳۰ هزار تومان نگرانی‌های را ایجاد کرده است، چندی پیش نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از شکل گیری تصمیمات جزیره‌ای در استان‌ها به ایسنا گفت: برخی از استان‌ها که مزیت تولید دارند گاهی اجازه خروج مرغ را به صورت زنده یا گرم از استانشان نمی‌دهند و این بسته شدن راه خروج می‌تواند باعث شود برخی از سودجویان به دلیل روابطی که دارند از این فرصت استفاده کنند و مرغ را از آن استان‌ها دریافت کنند و در استان‌های دیگر با قیمت بالا بفروشند". موضوعی که به نظر می‌رسد مسؤولان مربوطه باید دقت نظر بیشتری به آن داشته باشند.

با این وجود روز گذشته وزیر صمت اعلام کرد که با توجه به نوسانات اخیر در بازار گوشت مرغ، وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: ظرف ۳ روز آینده نسبت به عرضه گوشت مرغ در بازار اقدام می‌کند تا شرایط به حالت عادی بازگردد. دبیر ستاد تنظیم بازار کشور نیز در این راستا روز گذشته بیان کرد که ذخایر مرغ منجمد در کشور به اندازه کافی بوده و اختیار عرضه مرغ منجمد به ستاد تنظیم بازار داده شده است و اگر تا آخر هفته قیمت مرغ عادی نشود، از این ذخایر به بازار تزریق خواهد شد. چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود که این شرکت تا به تعادل رسیدن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار حضور خواهد داشت و اقدام به توزیع مرغ و تخم مرغ خواهد کرد.

خیار ارزان شد / موز داخلی هم ۱۸ هزار تومان!

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار از کاهش قیمت خیار در بازار خبر داد و گفت: بنا بر پیش بینی‌های قبلی، نرخ هر کیلو خیار ۳ تا ۴ هزار تومان کاهش یافته و با گرمای هوا و افزایش عرضه، قیمت‌ها باز شکسته خواهد شد، اکنون قیمت هر کیلو خیار گلخانه ۱۲ هزار تومان و خیار جیرفت ۹ هزار تومان بوده و با گرمای هوا و رسیدن بوته‌ها، پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو خیار به ۷ تا ۸ هزار تومان برسد.

دارایی نژاد از کاهش ۳ تا ۵ هزار تومانی قیمت موز در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو موز هندی از ۴۰ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان، موز اکوادور از ۴۵ هزار تومان به ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان کاهش یافته، همچنین قیمت هر کیلو موز داخلی ۱۸ هزار تومان است.

سیمان ۷۰ هزار تومانی در بازار سیاه تهران!

در هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت سیمان در بازار آزاد بودیم به‌طوری که سیمان به نرخی بالاتر از نرخ مصرف کننده عرضه می‌شد که برخی علت این افزایش قیمت را ناشی از بروز مشکلاتی از قبیل قطع برق توسط وزارت نیرو در اکثر کارخانجات به علت توزیع متناسب برق در سطح ملی و قطع گاز توسط وزارت نفت دانستند.

به گفته فعالان بازار سیمان، قیمت سیمان در بازار آزاد تهران تا دو برابر قیمت مصوب کارخانه به فروش می‌رسد این در حالیست که کارخانه داران اجازه فروش سیمان با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب را ندارند.

بازار طلای سیاه

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تأثیر سرمای بی سابقه در آمریکا که باعث توقف فعالیت پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت این کشور شده، افزایش یافت به طوری که بهای معاملات نفت برنت با ۳۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۶۳ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه در ۶۳ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود که بالاترین قیمت از ۲۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ بود.

قیمت بلیط قطار هنوز افزایش نیافته است

در پی انتقاد نمایندگان مجلس به افزایش یافتن قیمت بلیت قطار، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اعلام کرد: قیمت بلیت قطار افزایش پیدا نکرده است و تنها ۲۵ درصد از قیمت بلیت صندلی‌های خالی را از مسافران دریافت می‌کنیم.

بازارهای بورس و ارزهای دیجیتال

جو بایدن و شیء جین پینگ- رؤسای جمهور آمریکا و چین- برای نخستین بار با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کرده‌اند که این مساله باعث افزایش امید معامله گران نسبت به کاهش تنش‌ها بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. انتظار می‌رود روابط دو کشور نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ بهتر شود اما بعید است که دو کشور به یک سطح عادی از روابط برسند. مقامات جمهوری خواه در کنگره و سنا با انتقاد از بایدن، او را به کوتاهی در برابر چین متهم کرده‌اند و از وی خواسته‌اند تا رویکرد سخت‌تری را نسبت به پکن اتخاذ کند.

کاهش شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشورها همزمان با پیشبرد واکسیناسیون باعث امیدواری معامله گران به پایین آمدن تلفات و اعمال محدودیت‌های جدید شده است. با افزایش سطح عمومی فعالیت‌های اقتصادی جریان تجارت جهانی بار دیگر تقویت شده و حجم مبادلات تجاری بین کشورهای مختلف و همچنین سفارشات جدید برای کالاهای اساسی افزایش یافته و برای نخستین باز از زمان شیوع کرونا، شاخص ریسک سیتی گروپ در سطح جهان به زمان قبل از آغاز همه‌گیری بازگشته است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۹۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

قیمت پلاتین رکورد شکست

قیمت پلاتین تحت تأثیر انتظارات برای بهبود اقتصاد جهانی و تقاضا برای این فلز ارزشمند، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به بالاترین حد در شش سال و نیم گذشته صعود کرد. اونس پلاتین با ۲.۳ درصد افزایش، به ۱۳۳۳ دلار رسید در حالی که پیش تر تا مرز ۱۳۳۶ دلار و ۵۰ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رود.

از روز ابتدایی هفته جاری تا کنون، به طور متوسط هر قطعه سکه بهار آزادی ۱۹۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰ هزار تومان ارزان شده است.

کلاف سردرگم درج قیمت روی تخم‌مرغ!

بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار مقرر شد که مطابق اعلام سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی کشتارگاه‌های طیور و واحدهای تولیدی تخم مرغ نسبت به درج قیمت مصرف کننده بر روی بسته بندی اقدام کنند.

طرح درج قیمت روی هر عدد تخم مرغ و بسته بندی آن حدود یک هفته گذشته بنا بر اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی به منظور ساماندهی بازار تخم مرغ و جلوگیری از گران فروشی آن آغاز شده و مرغداری‌ها موظف به رعایت آن شدند.

قیمت‌های اعلام شده توسط ستاد تنظیم بازار

ستاد تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم قند شکسته شده در بسته بندی یک کیلوگرمی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد.

در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار همچنین با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی که بر اساس میزان تأمین نهاده‌ها ارائه شد، قیمت مصوب مرغ به ازای هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد و هر استان تا سقف ۱۰ درصد اختیار تغییر این قیمت را دارد. بنابراین بیشترین قیمت درب مرغداری ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت هر کیلو مرغ در سطح بازار نیز ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

ستاد تنظیم بازار همچنین هرگونه افزایش قیمت تیشو (از مواد اولیه تأثیر گذار در قیمت تمام شده محصولات سلولزی بهداشتی) و محصولات سلولزی را تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع اعلام کرد.

کد خبر 475515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.